Bucureştenii ar putea circula în funcţie de numărul par sau impar al maşinii
Poluarea din Bucureşti ne otrăveşte încet, dar sigur. Particulele de praf din aer şi noxele provoacă infarct şi cancer! Este concluzia la care au ajuns chiar inspectorii statului, după ani de analiză. Traficul rutier face aerul irespirabil.
De Oana Iancu la 23.01.2020, 21:31Poluarea din Bucureşti ne otrăveşte încet, dar sigur. Particulele de praf din aer şi noxele provoacă infarct şi cancer! Este concluzia la care au ajuns chiar inspectorii statului, după ani de analiză. Traficul rutier face aerul irespirabil. Este nevoie de măsuri urgente, iar pentru asta - specialiştii spun că autorităţile locale ar trebui să apeleze la o măsură extremă: închiderea bulevardelor aglomerate sau circulaţia ca-n Epoca de Aur, în funcţie de numărul maşinii.
Şapte ani au analizat experţii de la Institutul de Sănătate Publică legătura dintre bolile românilor care trăiesc în oraşe mari şi cauzele care le declanşează şi le agravează. Iar concluzia este una de care se temea toată lumea: expunerea la aerul otrăvit este fatală pe termen lung.
Anca Moldoveanu, medic primar igienă: Această mortalitate prin infarct miocardic acut şi accident vascular cerebral este în conexiune directă cu poluarea cu pulberi din aer. Ce poate să mai apară în situaţia în care suntem expuşi la pulberile din aer? Infecţii respiratorii acute. Aceste viroze pe care noi le facem foarte des, dar care ele pot fi mai dese şi cu severitate mai mare
Încălzirea rezidenţială şi traficul rutier îmbracă oraşele mari în nori de particule fine de praf extrem de periculoase. Şi şantierele ne otrăvesc atmosfera. Cel mai grav este în centrul Capitalei, dar şi în zone precum Mihai Bravu, Drumul Taberei ori Calea Victoriei valorile admise sunt depăşite constant. Experţii cred că e nevoie de măsuri urgente.
La capitolul recomandări, specialiştii Institutului Naţional de Sănătate Publică transmit autorităţilor să analizeze posibilitatea întreruperii circulaţiei pe arterele aglomerate acolo unde traficul este intens. Aşa cum se întâmplă, de exemplu, în apropierea Cercului Militar. Totul până la remedierea condiţiilor de mediu.
O măsură greu de aplicat, în condiţiile în care transportul în comun este subdezvoltat, iar cel alternativ aproape că nu există. Specialiştii rcomandă o soluţie pe care românii au mai exerimentat-o în comunism.
Paul Dorneanu, reprezentant aplicaţie trafic: Putem încerca să luăm nişte măsuri pe care le-au încercat şi alte capitale europene. De exemplu, să nu interzică total traficul, dar să alterneze traficul. De exemplu, maşini cu numere impare şi pare, cum s-a întâmplat şi în Paris, de altfel
Traficul s-ar reduce considerabil în centru, dacă am avea o centură ocolitoare. Sau dacă şoferii ar fi încurajaţi să renunţe la autoturism.
Şoferii care tranzitează Bucureştiul nu sunt încă dispuşi să renunţe la maşina personală. Iar asta se vede în parcările de genul park&ride, care sunt goale în acest moment.
Gabriela Firea, primarul Capitalei: Probabil că ar trebui luată în discuţie gratuitatea parcării în aceste tipuri de parcare park&ride şi în parcările care sunt acum construite. O altă măsură apreciată de experţi este aceea de creştere a tarifului în zona centrală
În acest moment, în Capitală calitatea aerului este monitorizată de şase staţii fixe şi alte două mobile, însă experţii spun că reţeaua are adesea sincope. România riscă să plătească amenzi de până la 400 de mii de euro pe zi din cauza poluării din București. Dincolo de bani, reducerea poluării înseamnă ani în plus de viaţă, cu patru mai mult, spun experţii.