O nouă criză pe litoral. Angajaţii îşi părăsesc locurile de muncă în mijlocul sezonului
Suntem în plin sezon estival. Însă hotelierii şi patronii teraselor sunt într-o continuă căutare de personal. Puţinii angajaţi, găsiţi cu greu la începutul verii, încep să plece rând pe rând. De la bucătari şi ospătari, până la recepţioneri şi menajere.
De Redactia Observator la 29.07.2019, 22:08- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Suntem în plin sezon estival. Însă hotelierii şi patronii teraselor sunt într-o continuă căutare de personal. Puţinii angajaţi, găsiţi cu greu la începutul verii, încep să plece rând pe rând. De la bucătari şi ospătari, până la recepţioneri şi menajere. Fie s-au săturat să facă muncă dublă, fie migrează de la un job la altul, în căutarea unui salariu mai bun. Cert este că serviciile oferite turiştilor sunt lăsate pe seama începătorilor.
Alex lucrează de două luni ca barman la această terasă din Jupiter. De câteva zile însă şi-a anunţat şeful că vrea să se bucure şi el de vacanţă.
Alex Sulfian, barman: Sunt student şi vreau să mă relaxez un pic. A fost prima oară când am lucrat ca barman. M-am descurcat, dar e destul de obositor
Oboseala pare să fie principalul motiv pentru care angajaţii de pe litoral renunţă la job. Aşa se face că deficitul de personal este de 30 la sută. De la nord la sud, barmanii, picolii şi ospătarii sunt schimbaţi pe bandă rulantă.
Nu înainte însă ca patronii să investească în şcolirea lor. Apelează la profesori, care să îi înveţe tot, de la atitudinea faţă de client până la secretele servirii.
Dragoş Răducanu, hotelier: Un astfel de curs ar fi 2.000 lei de persoană. Eu am 30 de tineri pe care îi învăţ. Vă daţi seama, vorbim de câteva mii de euro. E riscul pe care ni-l asumăm când lucrăm cu tineri. Ei după o lună jumătate sau două obosesc
Cornelia Toma, instructor de bar şi de somelărie: Primul lucru pe care trebuie să-l înveţe e curăţenia care e foarte importantă şi pentru turist dar şi pentru ei. După aceea am trecut la efectuarea mis-en place-ului
Alt local, aceleaşi probleme. Acest investitor din Neptun este pe minus cu 10 oameni. La fel şi veniturile sale.
Levent Beghim, investitor: În ultimele zile am avut pierderi de 5-6 angajaţi pe posturi de ospătari, ajutor de ospătar şi barmani. Nu vor să accepte cele 20 de zile de preaviz şi atunci n-avem altă soluţie. Din păcate nu mai avem de unde să facem rost de personal şi încercăm să ne descurcăm cu cât mai puţini
Turiştii ajung să fie serviţi mai mereu de tineri lipsiţi de experienţă. Asta nu pare să îi deranjeze însă. Cu toate că serviciile de cazare şi masă vor fi mai scumpe cu 20% de la 1 august.
Este al doilea an consecutiv în care hotelierii, dar şi managerii de restaurante şi baruri se plâng de una dintre cele mai grave crize de personal de până acum. Doar jumătate dintre angajaţi încheie sezonul la acelaşi loc de muncă.