Cum reuşesc unii şoferi care ucid la volan să scape de închisoare: ''Fetele sunt în mormânt, noi suferim. Unde-i dreptatea?''
Două mii de morţi anual pe şosele şi aproape tot atâţia vinovaţi în libertate. Ani întregi de procese şi sentinţe de cele mai multe ori umilitoare pentru familiile victimelor. În România, instituţia uciderii din culpă pare să ţină cont mai degrabă de cât de tare îşi regretă autorul accidentului fapta, decât de reparaţia morală pe care o aşteaptă rudele morţilor. Şoferul scapă de executarea pedepsei, pentru că noi avem o vorbă: "mortul e de vină". În Anglia, uciderea din culpă e pedepsită cu până la 14 ani de închisoare.
De Cristina Filip la 26.06.2022, 20:08''E cumplit să te duci de două trei ori pe săptămână la cimitir.''
Cătălin Codescu, director asociaţia victimelor: Un sat dispare de pe harta României, anual, din cauza accidentelor de circulaţie.
Adrian Cuculis, avocat: Ok, ai omorât pe cineva, nu înseamnă automat că te vei duce în puşcărie.
Cum reuşesc unii şoferi care ucid la volan să scape de închisoare
- Momentul în care un băiat de 12 ani sare cu trotineta în faţa unei maşini. Dă cu capul de capotă şi este...
- ''Trei copii în Rai și patru aici.'' Mărturiile emoţionante ale părinţilor care şi-au pierdut micuţii din...
- Șoferii care provoacă accidente mortale riscă închisoare pe viață, în Marea Britanie
Ce te ţine departe de pedeapsă? Legea însăşi. Şi felul în care este ea aplicată de magistraţi. Justiţia română e prea înţelegătoare cu autorii accidentelor mortale, mai ales atunci când aceştia au urcat la volan băuţi sau drogaţi. La noi, alte lucruri contează.
Adrian Cuculis, avocat: Cine eşti, ce statut social ai, ce poti sa aduci în societate dacă tu vei rămâne acolo, dacă ai puterea financiară să despăgubeşti familia victimei. În România s-a implementat chestiunea aceasta cu mortul este de vină. Dacă ai săvârşit un accident auto şi ai omorât o persoană, evident că nu ţi-ai dorit să faci treaba asta.
În ţările spre care privim cu admiraţie, vina şi răspunderea sunt văzute cu alţi ochi. Iar dreptatea pare mai dreptate.
Cătălin Codescu, director asociatia victimelor: În parlamentul britanic unde uciderea din culpă presupune închisoare până la 14 ani s-a pus problema că cei 14 ani nu sunt de ajuns. Au găsit util ca sancţiunile să meargă până la detenţiunea pe viaţă pentru că se prezumă că şoferul nu a fost in culpă, ci într-o intenţie indirectă, pentru că el putea anticipa consecinţele faptelor sale când s-a urcat băut la volan.
În 2018, un bărbat din Ilfov a urcat băut la volan, alături de iubita sa şi de copiii acesteia. În apropiere de Buftea, a pierdut controlul volanului şi a intrat în altă maşină. Impactul l-a aruncat pe unul dintre copiii femeii prin luneta maşinii, la zeci de metri distanţă. N-a avut nicio şansă. Avocatul vinovatului ne-a povestit cum şi-a scăpat clientul de închisoare şi cum i-a convins pe magistraţi că 350 de mii de euro despăgubire pentru decesul copilului e prea mult.
Luminiţa Nuţă, avocat: Au plecat la o petrecere, au băut împreună, din punctul meu de vedere în acest dosar a fost vinovată şi mama minorului. Am demonstrat că nu a fost aşa de mare durerea, pentru că mama minorului avea o relaţie de concubinaj cu inculpatul şi la momentul la care ne judecam. S-a ajuns la o sumă de 50 de mii de euro, s-a redus semnificativ, iar clientul meu a rămas în libertate.
Reporter: Pentru ce era cercetat?
Luminiţa Nuţă, avocat: Ucidere din culpă, vătămare corporală, sub influenţa băuturilor alcoolice.
La patru ani de la accident, bărbatul e din nou cercetat pentru conducere sub influenţa alcoolului.
Cătălin Codescu, director asociatia victimelor: Şoferilor nu le este frică nici de abateri în România, nu le este frică nici de sancţiuni, nici de consecinţe.
Pe masa instanţelor, zac cu anii, mii de dosare de ucidere din culpă. La începutul lui 2021, un accident mortal zguduia liniştea cartierului Andronache din capitală. Băută bine, o şoferiţă de 56 de ani care venea cu viteză a pierdut controlul maşinii în intersecţie. A intrat într-un grup de copii care se jucau pe trotuar. Două fete au fost strivite de autoturism şi au murit câteva ore mai târziu la spital. Femeia, care pierduse şirul paharelor de rom şi vin băute, e şi azi liberă. Dosarul a fost trimis în judecată, dar avocatul şoferiţei a reuşit să obţină în instanţă refacerea anchetei.
Soră copil: E frustrant, foarte frustrant! Fetele pe care le-a omorât sunt în mormânt, noi suferim, ne îmbolnăvim şi tu eşti în libertate. Şi atunci unde-i dreptatea?
Reporter: Găsesc legiuitorii circumstanţe atenuante?
Adrian Cuculis, avocat: Da, din nefericire da. În ipoteza în care eşti băut sau drogat la volan sau ai consumat orice ala substanţa interzisă şi atunci se pune problema că ai putea să scapi cu suspendare. S-ar ajunge la o pedeapsă de maximum 8 ani de zile, lucru pe care îl vedem in 1% dintre situaţii...
Reporter: Şi în rest?
Adrian Cuculis, avocat: În rest vorbim despre pedepse orientate către minim, 3 ani cu suspendarea executarii pedepsei.
În acest 1% se înscrie şi tragedia provocată în noiembrie 2011 de Andrei Andronie, fiul unui cunoscut bancher bucureştean. După o noapte în club, a refuzat să oprească la semnalul poliţiştilor. Cu ei pe urme, a intrat cu BMW-ul său într-un taximetru, pe Calea Floreasca. Şoferul maşinii, un tânăr de 32 de ani şi pasagera sa, o fată de 22 de ani care nici nu apucase să urce în taxi, au murit pe loc. Andronie junior şi-a înjurat victimele şi a refuzat probele de sânge. A stat închis o lună de zile.
Procesul s-a terminat abia în 2014, cu o condamnare la 7 ani de închisoare cu executare. Fiul de bancher a plătit 125 de mii de euro rudelor celor ucişi. A fost eliberat condiţionat în februarie 2018, după ce a ispăşit jumătate din pedeapsă.
Şoferii care ucid la volan rămân cu toate drepturile intacte. Pentru că pe durata proceselor beneficiază de prezumţia de nevinovăţie, sunt liberi să conducă în continuare. 80 spre 90 la sută dintre aceste procese primesc un verdict abia la 3-4 ani de la accident. La final, familiile victimelor se aleg cu despăgubiri. Sume infime care nu compensează niciodată traumele şi pierderea.
Cătălin Codescu, director asociatia victimelor: În momentul în care ai decizii pe bandă rulantă cu 10 mii, 15 mii, 20 de mii de euro compensare pentru un copil pierdut în accident, în condiţiile în care dacă iau o armă de vânătoare şi împuşc un urs sunt obligat să plătesc o sancţiune pecuniară de 40 de mii de euro. În România viaţa omului e mai puţin importantă decât viaţa unui urs.
''Să-mi spună mie cineva cât valorează viaţa unei persoane!''