Cum se "reabilitează" șinele de cale ferată în Constanța: Muncitorii smulg bălăriile cu mâna şi aşteaptă utilaje de care nimeni nu ştie nimic
România joacă un rol esenţial în evitarea unei crize mondiale a cerealelor. Guvernul a promis lucrări de urgenţă în Portul Constanţa pentru a grăbi transportul mărfurilor, dar până acum treaba merge româneşte. O echipă Observator a găsit câţiva muncitori care smulg bălăriile cu mâna şi aşteaptă utilaje de care nimeni nu ştie nimic. Pe o porţiune de 14 kilometri, calea ferată trebuie modernizată în maximum cinci luni.
De Andreea Filip la 23.06.2022, 22:14Un muncitor toropit se ascunde de căldură la umbra unui copac crescut între şinele pe care ministrul transporturilor promite că le vom vedea funcţionale până la toamnă. Alţi doi iau o pauză, să treacă trenul. Trecerea garniturii e singurul lucru care tulbură liniştea "şantierului" cu care oficialii de la transporturi se laudă pe facebook.
Reporter: În ce stadiu suntem în Portul Constanţa?
Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt Ministerul Transporturilor: În acest moment se lucrează. Săptămâna trecută a început lucrul la reabilitarea unui număr de 35 de linii de cale ferată din cele 98 câte sunt în Portul Constanţa.
Se lucrează pe două fronturi în Portul Constanţa. Şi cu două viteze: mai încet şi mai deloc
- Germania ajută România și Polonia să exporte cerealele din Ucraina înainte de noua recoltă
- Angajații CFR trebuie să refacă manual, în 60 de zile, calea ferată care leagă portul Galaţi de Ucraina. N-a...
- Ucraina a deschis o nouă rută maritimă către Occident pentru a evita blocada rușilor. România, printre țările...
Andreea Filip, reporter Observator: Suntem într-una din zonele unde teoretic lucrările au început. Practic, liniile de cale ferată au fost scoase, însă lucrările par să se fi împotmolit, pentru că buldozerul este tras pe dreapta, iar în şantier nu am găsit niciun muncitor.
- Ce aşteptaţi? Trebuie să vină muncitorii să descarce?
- Nu, să vină un buldozer să întindă pământul, să putem să basculăm.
- În cât timp vi s-a spus că o să vină cineva?
- Ni s-a spus că o să vină... nu putem să... nu știu.
Cinci minute mai târziu ne lămurim.
-Păi, n-are cine să vină. Cine să vină? Se descurcă singuri!
- Pai ei au spus că aşteaptă pe cineva.
- Mă aşteaptă pe mine!
În alt punct de lucru, situaţia e identică. Doi muncitori curăţă, cu mâinile goale, buruienile de pe calea ferată. Un altul păzeşte macazul.
Acum suntem doi-trei oameni şi o mie de şefi.
Andreea Filip, reporter Observator: Pe acest tronson am gasit trei muncitori, un singur utilaj mecanizat care scoate suruburile din terasament, iar restul oamenilor ajuta si ei cum pot.
Autoritățile promit că șinele de cale ferată din Constanța vor fi reabilitate până la toamnă
Reporter: În trei luni devin şinele funcţionale?
Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt Ministerul Transporturilor: Da. Este ... practic tot contractul durează 149 de zile. Deci până în toamnă, când o să fie apogeul, practic, tranzitului de cereale prin Portul Constanţa, acestea trebuie să fie funcţionale în proporţie de... , cele 35 vorbesc (n.r. de linii de cale ferată), trebuie să fie funcţionale în proporţie de 100%.
- Credeţi că o sa ieşiţi la pensie, o să veniţi în plimbare pe aici şi o să vedeţi liniile refăcute şi mergând trenurile?
- Nu ştiu, eu abia aştept să termin şi să nu mai mă întorc deloc!
- Nu mai călcaţi pe aici?
- În niciun caz!
Reţeaua feroviară din portul Constanţa, esenţială pentru transportul mărfurilor din Ucraina, are mai probleme: liniile sunt neelectrificate, sunt prea scurte pentru cele mai lungi trenuri, nu susţin vagoanele încărcate la maximum şi viteza posibilă de deplasare pe ele este redusă. Guvernul a alocat 200 de milioane de lei pentru investiţie.