Experiment Observator: Cât de departe suntem de "Orașul în 20 de minute". Bucureștenii care pierd ore în trafic zâmbesc când aud de planul primarilor
Guvernul visează să ne scape în şapte ani de aglomeraţia şi haosul din orașele mari. Îşi propune să aducă majoritatea serviciilor - şcoli, spitale, agrement, transport în comun - la o plimbare de 20 de minute de orice locuitor din 103 oraşe. Bucureştenii zâmbesc ca la o năstrușnicie când aud planul, iar primarii spun diplomatic ca se îndoiesc că se poate atât de repede.
De Andreea Milea la 07.04.2023, 00:16Periferia Capitalei este plină de cartiere dormitor unde locuiesc sute de mii de oameni care nu au acces la servicii şi facilităţi publice. Am făcut un test pentru a arăta cât de mult au de mers bucureştenii care fac drumuri lungi zi de zi.
Andreea Milea, reporter Observator: Suntem în estul Capitalei, pe strada Brăţării din Sectorul 3 de aici de unde, locuitorii din acest cartier rezidenţial ajung greu la prima şcoală, primul spital sau prima creşă. Concret, primul spital este la 47 de minute de mers pe jos, iar prima şcoală este la 34 de minute de mers pe jos.Pentru că distanţele sunt atât de mari, vom face şi noi un test, însă le vom parcurge cu maşina. Haideţi să pornim.
Andreea Milea, reporter Observator: Vom merge spre spitalul clinic Nicolae Malaxa. 40 de minute de mers pe jos, cu maşina 8 minute. La doar 3 minute distanţă de mers cu masina, deci sub 20 de minute de mers pe jos, sunt doar supermarketurile. Până acum nu am văzut nicio staţie de transport public.
Suntem încă departe de țintele programului "Oraşul în 20 de minute"
- Cum a încercat o şoferiţă din Cluj să scape de amendă după ce a fost prinsă cu 107km/h în localitate: a...
- Haos pe șoselele din Moldova, din cauza zăpezii. În Vaslui, o ambulanță cu pacient a derapat și s-a înfipt...
- Bucata de drum de 12 km, parcursă de şoferi în 5 ore. Maşinile stau pe şosea ca în parcare
Drumul se prelungeşte din cauza traficului. Cu maşina, depăşim limita de timp în care ministerul dezvoltării crede că vom ajunge, pe jos, la Urgenţe.
Andreea Milea, reporter Observator: Am ajuns la spital cu maşina în mai mult timp... în 15 minute.
Alt sector, alte calcule. În Sectorul 2, care se întinde pe 32 de kilometri pătraţi, sunt 83 de şcoli şi 9 spitale publice.
Reporter: Credeţi că e realizabil?
Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2: Trebuie să mergem în acea direcţie. Nu cred că se poate realiza cu totul. Proiectul are părţi pragmatice şi părţi de viziune, ca să le spun asa, a căror implementare încă astept să o văd.
Proiectul ministerului Dezvoltării prevede şi introducerea unor zone unde accesul maşinilor va fi interzis ori suprataxat.
În cel mult doi ani, primarii trebuie să stabilească străzile cu restricţii
Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2: Zonele de emisii scăzute... eu am văzut in Bucureşti cum a eşuat o astfel de initiativă. Ţinem minte ce s-a întâmplat cu taxa oxigen. Implementarea ei este extraordinar de dificilă.
Primarul general crede, însă, că nu este imposibil.
Nicuşor Dan, primarul Capitalei: În principiu, da, pentru marile aglomerări urbane unde poluarea este o prioritate pentru toată lumea, da.
În plus, municipalitatea are de făcut investiţii mari şi în transportul public. Până în 2040, jumătate din parcul auto al STB trebuie să fie nepoluant şi să circule pe benzi unice, astfel încât transportul public să devină mai rapid decât maşina personală.
Nicuşor Dan, primarul Capitalei: Noi în momentul de faţă avem cam 400 de tramvaie, nu merg toate, avem cam 200 de troleibuze și o să avem 100 de autobuze electrice, mai avem 130 hibride și o să mai avem încă 100 de troleibuze. Deci cu astea ajungem la 800 şi faţă de astea avem cam 1200-1400 de autobuze. Deci suntem relativ aproape de cei 50%.
Miliarde de euro pentru programul "Oraşul în 20 de minute"
Pentru toate municipiile din ţară incluse în programul "Oraşul în 20 de minute", ministerul Fondurilor Europene pune la bătaie aproape două miliarde de euro.
Marcel Boloş, ministrul Fondurilor Europene: Sperăm şi ne-am fixat luna mai, luna de referinţă pentru ca aceşti bani să fie accesaţi. Va depinde foarte mult cum vor fi gândite aceste proiecte de investiţii.
Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului trebuie să stabilească, în cel mult două luni, normele de punere în practică pentru programul Oraşul în 20 de minute.