Încă o marcă românească riscă să dispară
Bicicleta copilăriei multora dintre noi riscă să dispară. Cu nume cu tot. Celebra marcă Pegas ar putea fi radiată din Registrul National al Marcilor, după ce o companie din Germania, care produce biciclete cu un nume similar, a dat în judecată firma din România.
De Alexandra Marin la 15.03.2021, 14:35Dragoş este unul dintre marii fani ai bicicletelor Pegas. A avut în copilărie, şi-a luat şi ca adult, iar acum a ajuns să lucreze pentru brandul românesc.
Dragoş Ilie: "Şaua lungă, ghidonul înălţat şi cadrul cu ţevile cu roate. Nu ai cum să o confunzi. Nu spuneai că ai o bicicletă, spuneai că ai un Pegas. Nu erau prea multe variante. Practic cu ea am crescut".
Şi, pentru generaţii întregi, Pegas înseamnă copilărie şi puţină nostalgie. Doar că, celebrul brand, s-ar putea, totuşi, să dispară. O companie din Germania, care produce biciclete sub marca Pegasus, cere instanţei să anuleze certificatul dat de OSIM pentru marca românească Pegas.
Totul a început în anul 2017, când Oficiul European de Proprietate Intelectuală a decis că cele două mărci, Pegasus din Germania şi Pegas din România, sunt similare şi nu pot coexita pe piaţa Uniunii Europene pentru că ar crea confuzie în rândul clienţilor.
Au ajuns în instanţă
Nemţii ar fi încercat să rezolve problema amiabil, dar, în final, au ajuns tot în instanţă. Avocatul celor din Germania, un român, a explicat că şi lui i-a fost greu să apere compania care va duce la dispariţia bicicletei din propria copilărie, dar vechiul Pegas nu are nicio legătură cu noul Pegas.
Radu Bozocea - avocat: "S-a încheiat totul în anii 90, când au vândut secţia, fabrica şi utilajele. Nu au mai fost interesaţi de marcă. Prelungire ar fi fost dacă era cu acordul celor de la Zărneşti. Adică cei care au creat acestă marcă, au pus-o pe piaţă şi au promovat-o".
Pegas are o istorie de aproape 50 de ani. Bicicleta a început să fie fabricată în 1972 la Uzina Mecanică Tohan din Zărneşti până în 2005. Din anul 2011, o persoană fizică a preluat marca înregistrată şi a reînceput producţia de biciclete.
Adrian Pinţea - fost director al fabricii de biciclete: "Mi se pare dureros pentru că este o fabricaţie care a început prin anii 50. Din păcate, proprietarul acestei societăţi a fost statul, care nu a manifestat nici cel mai mic interes".
Pegas nu ar fi singurul brand românesc condamnat la dispariţie. Povestea maşinilor ARO este încă o dovadă a indiferenţei faţă de mărcile de renume româneşti. Perla industriei auto din România a fost vândută la prețul unui apartament, deşi în 1990, valoarea estimată era de peste 50.000.000 de dolari.