Ludovic Orban vrea să facă Autostrada Unirii din fonduri europene
"Nu vrem parade, vrem autostrăzi!", cu astfel de mesaje au fost întâmpinaţi preşedintele şi premierul la Iaşi, de Ziua Micii Uniri. Printre huiduieli, Ludovic Orban a făcut promisiuni.
De Redactia Observator la 24.01.2020, 20:27"Nu vrem parade, vrem autostrăzi!", cu astfel de mesaje au fost întâmpinaţi preşedintele şi premierul la Iaşi, de Ziua Micii Uniri. Printre huiduieli, Ludovic Orban a făcut promisiuni. A renunţat la discursul pregătit şi a anunţat că obiectivul Guvernului este să construiască Autostrada Unirii din fonduri europene. La 161 de ani de la unirea Moldovei cu Ţara Românească, traiul românilor arată că cele două regiuni istorice sunt mai îndepărtate ca oricând.
Aplauze şi huiduieli. Festivism, revoltă şi promisiuni. Aşa a fost aniversată Mica Unire. Cu o mare de politicieni, în frunte cu şeful statului şi cu premierul. La 161 de ani de la unirea Moldovei cu Ţara Românească, oamenii au strigat că vor autostrăzi şi nu ceremonii.
Ludovic Orban, premierul României: Am prevăzut şi cu siguranţă vom realiza acest lucru. Să realizăm modernizarea căii ferate. A întregii căi ferate care traversează Moldova. Lucru care nu a fost făcut niciodată. Oboiectivul nostru este ca pe 2021-2027 Autostrada Unirii să fie finanţată din fonduri europene
Deocamdată, pentru autostrada care va lega Transilvania de Moldova nu există nici măcar un studiu de fezabilitate. Iar Moldova rămâne conectată cu Muntenia prin aceeaşi reţea de drumuri veche de zeci de ani.
Huiduielile au schimbat discursul premierului. Şi l-au acompaniat şi pe preşedinte.
Klaus Iohannis, preşedintele României: Din Parlament, PSD vrea să blocheze toate reformele. Şi de aceea avem nevoie de alegeri anticipate
Liderii social-democraţi au coborât de pe scenă atunci când preşedintele i-a acuzat că împiedică dezvoltarea regiunii.
Ceremoniile de la Iaşi au culminat cu discursul ambasadorului Statelor Unite ale Americii, care nu a fost însă tradus în limba română.
Sărbătoarea nu putea fi marcată fără o horă a Unirii. S-a prins în ea şi Carmen Iohannis, care şi-a însoţit apoi soţul, prin centrul oraşului.
Cei 161 de ani de unire lasă în spate, însă, şi cifre discrepante între Moldova şi Ţara Românească.
Unite, dar atât de diferite. O prăpastie economică se adânceşte între Moldova şi Ţara Românească, două regiuni pe care nu le leagă nici autostrăzi, nici căi ferate modernizate, nici şanse egale pentru românii de aici.
În timp ce Bucureşti-Ilfov, spre exemplu, se află la cel mai ridicat nivel de prosperitate din istorie, cu un PIB cât un sfert din totalul României, Moldova a ajuns polul sărăciei.
Cinci judeţe din nord-est, Bacău, Botoşani, Iaşi, Suceava şi Neamţ, au realizat împreună nici jumătate din această sumă: 107,1 miliade de lei.
Diferenţele sunt uriaşe şi când privim investiţiile străine. 49,2 miliarde de lei în 2018 pentru Bucureşti-Ilfov, faţă de 1,92 miliarde în Moldova, arata datele BNR.
Iar toate acestea se simt direct în buzunarele românilor: în Vaslui, de exemplu, salariul mediu net a crescut, din 2014 până în prezent, cu numai 1.300 de lei, ajungând la 2.516 lei. În timp ce în București, venitul mediu net a ajuns anul trecut la 3.946 lei, în creștere cu 1.555 lei.
Doar Iaşiul pare să se apropie de Capitală şi ridică oarecum regiunea de nord-est.
Că România este unită doar scriptic vedem şi atunci când comparăm judeţe din aceleaşi regiuni.
În timp ce în Iaşi discursurile politicienilor nu mai conteneau, în Suceava, Ştefan Mandachi, omul de afaceri care a construit simbolic primul metru din Autostrada Moldovei a organizat un nou protest.
O bornă kilometrică uriaşă a fost dezvelită astăzi. Are rolul unei cutii poştale, pentru toţi cei care vor să ceară socoteală guvernanţilor: "Eu personal m-am săturat de hore, de prezentări. M-am săturat de termene mincinoase. Vrem autostrăzi, vrem autosatrăzi".
Imaginile zilei vin din Focşani, unde prefectul şi primarul nu s-au putut înţelege, aşa că în oraş se joacă în locuri diferite hora unirii.