Pretul legumelor creste de sase ori de la producator la consumator
Se ia un kilogram de legume si se pune la socotit. Se trage linie si concluzia e clara. Pretul lor creste de sase ori de la producator la consumator. Diferenta se duce in buzunarele intermediarilor, care detin monopolul in piete.
De Redactia Observator la 12.06.2013, 20:27Noi mancam scump, producatorii se plang ca nu-si acopera nici macar investitiile, iar intermediarii se bucura de profit.
La cinci si jumatate dimineata a inceput Florin Baluta, din comuna prahoveana Balta Doamnei, culesul castravetilor. I-a pus in saci si a iesit in fata portii cu marfa la vanzare. Dar clientii intarzie.
A lasat pretul la 50 de bani kilogramul. Mai apare cate un client din Bucuresti care incearca sa cumpere cat mai ieftin. Ca sa le cumpere marfa, intermediarii impun tot felul de conditii. Uneori, chiar umilitoare pentru tarani.
Producatorii care vor sa obtina un pret mai bun sunt nevoiti sa mearga in piata de gross. Si acolo se negociaza pana la ultimul ban.
La 35 de kilometri distanta, pana la Bucuresti, pretul kilogramului de castraveti creste de sase ori. Cu trei lei se vand in pietele din Capitala, iar pretul rosiilor se tripleaza. Si fasolea costa de doua ori mai mult de la producator pana la consumator.
In piete vand intermediarii, nu producatorii. Acestia dau spagi pentru autorizatiile de producator, pentru a avea taraba in piata.
60% din productia romaneasca de legume si fructe este comercializata de intermediari. Doar 15% dintre producatori isi vand singuri marfa la taraba.