Producem cartofi, dar îi mâncăm tot din import
Prăjit, piure, la cuptor sau în salată. Indiferent de reţetă, cartoful rămâne un aliment de bază. Consumăm, în medie, 100 de kilograme de persoană, în fiecare an. Cu toate acestea, micii fermieri se luptă să supravieţuiască pe o piaţă sufocată de legume din import.
De Cristina Oprea la 23.09.2020, 00:19Suntem în comuna Mârşani din Dolj. Cultura de cartofi pe aceste meleaguri este o tradiţie. Producătorii au ajuns însă să-şi vândă marfa direct în faţa porţii. Pe piaţă. nu mai au loc. Aşa că munca localnicilor rămâne la mila intermediarilor.
Vin bişniţarii şi te roagă. Îi dai cu 40 de bani, cu 50 de bani. Omul, dacă n-are încotro, e musai să îi dea.
De când se ştiu, Maria şi Marin Badea muncesc pământul, iar vânzarea legumelor a fost principala lor sursă de venit. De la un an la altul, banii sunt tot mai puţini.
Reporter Observator: S-a întâmplat să rămâneţi şi cu cartofii nevânduţi?
Marin Badea, producător: Eh, păi ce? Numai o dată? Şi dacă ne ducem la piaţă, la oraş, cine le ia? Nu le cumpără nimeni.
Potrivit Institutului Naţional de Statistică, numai anul trecut, ţara noastră a importat peste 200 de mii de tone de cartofi proaspeţi sau congelaţi. În schimb, am exportat doar. 5 mii de tone, adică de 40 de ori mai puţin.
Virgil Tulbă, inspector camera agricolă: Spania, Germania, Italia, dar vin şi cartofi din Polonia, cartofi din Grecia. Cartofi care n-au nici gust şi sunt exact ca cauciucul.
Între 6 şi 8 minute. Doar atât durează să prepari o porţie de cartofi prăjiţi, din categoria celor congelaţi. Şi chiar dacă sunt mai scumpi şi, nici pe departe la fel de gustoşi ca cei proaspeţi, româneşti, mulţi aleg, totuşi, prima variantă.
În tot acest timp, ministrul Agriculturii dă vina pe agricultori.
Adrian Oros, Ministrul Agriculturii: Fără cooperative nu vom putea, cei mici, că sunt procesatori, că sunt producători, niciodată nu vor putea vinde toată producţia.
În luna martie, Ministerul Agriculturii a lansat o platformă online dedicată micilor producători de legume. Un portal care să faciliteze colaborarea dintre agricultori şi marile lanţuri de retail. În şase luni, site-ul a adunat doar. două anunţuri.