Revoltă printre controlorii de trafic din România, după ce un coleg a murit în timpul programului de lucru
Clipe de panică la sediul ROMATSA, locul de coordonare al tuturor zborurilor din spaţiul aerian românesc. Un controlor de trafic în vârstă de 49 de ani a murit în timp ce dirija avioane. Mai avea doar câteva minute până la pauză, iar superiorii l-au înlocuit imediat la post.
De Redactia Observator la 15.10.2019, 20:05Clipe de panică la sediul ROMATSA, locul de coordonare al tuturor zborurilor din spaţiul aerian românesc. Un controlor de trafic în vârstă de 49 de ani a murit în timp ce dirija avioane. Mai avea doar câteva minute până la pauză, iar superiorii l-au înlocuit imediat la post. Este revoltă acum printre colegii bărbatului. În România, vârsta de pensionare în cazul controlorilor de trafic aerian, care au cea mai mai stresantă meserie din lume, este cea mai mare din Europa.
Controlorul de trafic era în tura de dirijare şi mai avea doar câteva minute până la pauză. Urma să aibă o oră de repaus, aşa cum prevede procedura. Bărbatului i s-a făcut brusc rău în timp ce era la comandă. Le-a spus colegilor că are dureri în piept, iar superiorii l-au înlocuit imediat, mai ales că o singură greşeală ar fi putut duce la o catastrofă aviatică.
Florin Diaconu, lider sindical Romatsa: Omul spunea că nu e o situaţie atât de gravă, chiar avea o atitudine un pic de glumă, că aşa suntem noi în general, trecem mai uşor peste lucrurile astea
Bărbatul a fost luat de colegi şi dus de urgenţă la cabinetul medical, acolo unde o asistentă a încercat să-i acorde primul ajutor până la sosirea ambulanţei.
Echipajul SMURD l-a găsit pe om în stop cardiac. Cauzele exacte ale morţii vor fi stabilite abia la finalul anchetei. Dar deja apar primele semne de întrebare. Cum a fost posibil ca angajatul să treacă de toate controalele medicale anuale, extrem de stricte în cazul angajaţilor ROMATSA?
Sorin Stoicescu, fost şef al Aviaţiei Civile: Depinde ce stimuli au intervenit, cu ce a avut de-a face, s-ar putea să fi fost pe bază de alimentaţie, se putea să fie pe o bază de oboseală, oboseală nepermisă atunci când te duci în tură sau o situaţie în traficul aerian care l-a consumat în mod deosebit
În cazul controlorilor de trafic, procedura prevede ca la fiecare două ore de dirijiare a traficului, angajaţii să aibă parte de o oră de odihnă. Ei ţin legătura cu turnul de control de pe aeroport şi supraveghează toate avioanele care zboară în spaţiul aerian românesc. Ultimele studii arată că este cea mai grea şi stresantă meserie din lume.
Moartea bărbatului readuce în discuţie tema vârstei de pensionare în cazul controlorilor de trafic. Până în 2001, aceştia se puteau retrage la vârsta de 52 de ani. Dar legea s-a schimbat, iar de atunci, limita de pensionare este de 65 de ani. În Europa, media este de 55 de ani, tocmai pentru că, odată cu vârsta, timpii de reacţie nu mai sunt aceiaşi.
Sorin Stoicescu, fost şef al Aviaţiei Civile: Dacă plec înainte de 65 de ani, pot să iau un sac de bani, adică nişte compensaţii, aşa că s-a cântărit între avantajele materiale şi normalitatea de a nu exercita această profesie decât într-o perioadă predispusă activităţii mai dure a vieţii
În România, un controlor de trafic câştigă, în medie, cinci mii de euro lunar.
Bărbatul care a murit în timpul serviciului era din Constanţa şi avea ani de experienţă. Cel mai probabil, s-a transferat aici de la Aeroportul Mihail Kogălniceanu, unde activitatea s-a redus considerabil.