Risc epidemiologic, după ce un vas cu 15.000 de oi s-a răsturnat în portul Midia
Operaţiuni dificile pentru recuperarea celor aproape 15.000 de oi rămase captive în nava răsturnată, ieri, în Portul Midia. Echipajele coordonate de Autoritatea Navală Română trebuie să îndepărteze 200 de tone de furaje şi ţevi de pe punte, ca să ajungă la animale.
De Redactia Observator la 25.11.2019, 20:34Operaţiuni dificile pentru recuperarea celor aproape 15.000 de oi rămase captive în nava răsturnată, ieri, în Portul Midia. Echipajele coordonate de Autoritatea Navală Română trebuie să îndepărteze 200 de tone de furaje şi ţevi de pe punte, ca să ajungă la animale. Sunt deja mii de oi moarte, iar autorităţile se tem ca pe viitor să nu ajungem la o alertă epidemiologică. Ştirea a făcut înconjurul lumii şi a stârnit furia asociaţiilor de protecţie a animalelor.
La mai bine de 24 de ore de la răsturnarea navei Queen Hind, animalele, cele mai multe dintre ele moarte, sunt în continuare la bord.
Unele cadavre au ajuns în mare. Astăzi, doar 21 de animale au fost recuperate vii.
Imagini dramatice arată cum s-a derulat totul.
Căzut în apă în timpul operaţiunilor de salvare, un marinar sirian este recuperat chiar înainte să fie tras de curenţi sub nava răsturnată.
După accidentul de ieri, toţi cei 22 de membri ai echipajului au fost recuperaţi. Aproape 15.000 de oi au rămas, însă, captive în ambarcaţiunea de 3.700 de tone.
Iulian Creţu, director adjunct Agenţia de Salvare pe Mare: Momentan, podeaua s-a transformat în perete. Nava stă la aproape, să zicem, la 85 de grade puntea principală
Laurenţiu Zanfir, inspector şef Autoritatea Navală Romană: Am găsit nişte butelii de oxigen şi acetilenă care prezentau mare pericol. Deci pericol de explozie
Echipajele care intervin trebuie să scoată oile încărcate pe cele şapte punţi ale navei. Mai întâi, însă, trebuie să îndepărteze de pe puntea superioară 12 tuburi de oxigen şi acetilenă, ţevi şi baloţi cu furaje pentru animale.
Surse din anchetă spun că prima ipoteză privind motivul pentru care nava s-a răsturnat ţine de modul defectuos în care marfa ar fi fost încărcată la bord. Imagini de amator arată că ambarcaţiunea era deja înclinată atunci când a plecat, ieri, din Portul Midia.
Laurenţiu Zanfir, inspector şef Autoritatea Navală Romană: Noi nu facem survey la plecarea navei. Noi facem... Autorităţile care dau permisul de plecare fac o inspecţie vizuală
Oile încărcate la bordul navei urmau să ajungă în Arabia Saudită. Asociaţiile pentru protecţia animalelor spun că transportul animalelor vii pe distanţe lungi este o formă de cruzime.
Gabriel Păun, preşedintele Agent Green: Este, sperăm, ultimul semnal de alarmă pe care guvernul României îl primeşte pentru a face ce trebuie să facă. Să interzică exportul cu animale vii
Răsturnarea navei cu oi a stârnit reacţii de indignare în întreaga lume.
"Aceste nave cu destinaţia Orientul Mijlociu, adevărate camere de tortură pentru animale, sunt nişte coşmaruri plutitoare" sau "Vă puteţi imagina oroarea, teama şi suferinţa pe care le-au simţit aceste animale? Cum de mai pot continua astfel de practici?", au fost doar două dintre mesajele transmise.
Autorităţile spun că deocamdată nu există riscul declanşării unei alerte epidemiologice, însă, pe termen lung, această ipoteză nu poate fi înlăturată. Mai ales că nu se ştie cât va dura recuperarea tuturor cadavrelor.
O echipă mixtă a Ministerelor Transporturilor, Mediului şi Agriculturii va verifica modul în care a fost făcut transportul. Căpitanul vasului, care a declarat nava abandonată după răsturnare, riscă să fie acuzat de neglijenţă în serviciu şi blocarea navigaţiei.
Administraţia Porturilor a cerut ca operaţiunile de tractare a navei să fie suportate din asigurarea de 50 de milioane de dolari pe care o are armatorul vasului cu pavilion de Palau.