20% dintre români, înscrişi cu datorii la Biroul de Credit. Mulţi reclamă acţiunea ca fiind ilegală
Unul din cinci români se află în Biroul de Credit. Acea instituţie care ţine evidenţa celor care au întârziat cu plata cel puţin 30 de zile. Pentru mulţi însă, o simplă restanţă s-a transformat într-un coşmar. Deşi şi-au achitat ulterior ratele, nu ştiau că au ajuns pe lista rău-platnicilor.
De Redactia Observator la 06.09.2019, 20:26Unul din cinci români se află în Biroul de Credit. Acea instituţie care ţine evidenţa celor care au întârziat cu plata cel puţin 30 de zile. Pentru mulţi însă, o simplă restanţă s-a transformat într-un coşmar. Deşi şi-au achitat ulterior ratele, nu ştiau că au ajuns pe lista rău-platnicilor. De mai bine de un an, legislaţia s-a schimbat. Iată ce trebuie să ştie cei care vor să fie şterşi din Biroul de Credit.
Andrei Vasilescu a aflat că este înscris în Biroul de Credit în urmă cu trei luni, atunci când a luat decizia de a-şi cumpăra o locuinţă. Spune că datele sale au fost înregistrate ilegal, fără să fie informat, şi a cerut ştergerea din baza de date.
Andrei Vasilescu, client bancă: În urma acelei întârzieri mică, foarte mică ca sumă, am fost înscris şi există un istoric la Biroul de Credit, astfel încât am avut surpriza, prezentându-mă la instituţia de credit, să mă trezesc refuzat. Una este reavoinţa şi alta este accidentul, să spun aşa
Sunt consultanţi financiari care vorbesc despre români care nu pot accesa un împrumut, pentru că datele lor sunt prelucrate în Biroul de credit în mod inexact, incorect sau ilegal.
Asta pentru că, în mai 2018, s-a schimbat legislaţia. Vechile reguli prevedeau obţinerea consimţământului pentru fiecare înregistrare a datelor negative. Iar clientul trebuia notificat cu cel puţin 15 zile înainte.
După introducerea regulamentului privind protecţia datelor personale, băncile şi IFN-urile nu mai pot prelua informaţii ţinând cont doar de consimţământul anterior. Clientul trebuie informat şi are dreptul de ştergere din Biroul de Credit, atunci când prelucrarea este ilegală, conține date incorecte sau inexacte.
Vlad Nicolae, avocat: Sunt situaţii în care băncile sau IFN-urile nu au informat, nu au cerut consimţământ sau, mai mult decât atât, au făcut înregistrări fără să informeze persoanele şi atunci consumatorii nu au avut la îndemână pârghii, nu au ştiut, nu au cunoscut ce e Biroul de Credit
Camelia Grădinariu, consultant financiar: Pe lângă restanţe, intră inclusiv starea contului, aşa se numeşte, starea asociată contului. De cele mai multe ori, nu reflectă realitatea
În cazul în care o persoană apare cu restanţe în Biroul de Credit nu mai poate accesa un împrumut timp de patru ani.
Regulamentul GDPR prevede ca solicitarea de ştergere să fie soluţionată în cel mult o lună.
Vlad Nicolae, avocat: Este o cerere scrisă, prin care se solicită băncii sau IFN-ului să procedeze de îndată la ştergerea tuturor datelor negative argumentând de ce anume trebuie ca banca sau IFN-ul să şteargă
Puteţi afla online, în mod gratuit, cu ce informaţii sunteţi înregistraţi la Biroul de Credit. Pe de altă parte, puteţi obţine aceleaşi date dacă trimiteţi o scrisoare prin Poştă. Atenţie, însă! Dacă vă adresaţi mai multor instituţii financiare, este posibil să vă scadă şi şansele de a obţine împrumutul dorit.
Specialiştii au câteva sfaturi pentru clienţi.
Vlad Nicolae, avocat: Ar trebui, în primul rând, să îşi interogheze în mod imediat şi exact situaţia din Biroul de Credit şi, atunci când identifică aspecte care duc la rectificare, la îndreptarea acestor erori, să formuleze de îndată cereri de ştergere
Potrivit unor estimări, milioane de români au istoric negativ. Oficialii Biroul de Credit nu au putut fi contacţi pentru a preciza câţi dintre clienţi au cerut ştergerea din baza de date pe motiv că nu au fost corect informaţi.