La supermarketul din Odorhei unde o vânzătoare nu a servit un client care vorbea româneşte, în trecut materialele promoţionale erau doar în maghiară
De la un experiment de la ziua limbii române, sunt anchete la un hipermarket din Harghita. Un blogger a vrut să vadă cum e servit dacă vorbeşte în limba română în secuime. Şi a înregistrat momentul în care nu reuşeşte să se înţeleagă... cu vânzătoarea. Filmarea a devenit virală şi a fost urmată de o vizită a unui comisar de la Protecţia Consumatorului. Care a păţit acelaşi lucru.
De Redactia Observator la 01.09.2017, 20:13De la un experiment de la ziua limbii române, sunt anchete la un hipermarket din Harghita. Un blogger a vrut să vadă cum e servit dacă vorbeşte în limba română în secuime. Şi a înregistrat momentul în care nu reuşeşte să se înţeleagă... cu vânzătoarea. Filmarea a devenit virală şi a fost urmată de o vizită a unui comisar de la Protecţia Consumatorului. Care a păţit acelaşi lucru.
Clinetul: Bună ziua! Îmi daţi şi mie o porţie de mici, vă rog?
Vânzătoarea (în maghiară): Băga-mi-aş!
Clientul: Poftim?
Vânzătoarea (în maghiară): Nimic.
Clientul: M-aţi înjurat!
Vânzătoarea (în maghiară): Eu nu sunt servitoarea lui!
Clientul: Ce-a zis? Ce-a zis? Îmi traduci, te rog?
Nu l-a înjurat. Dar nici nu i-a explicat de ce nu îl serveşte. Cel puţin asta reiese din filmarea publicată pe internet de către un blogger braşovean.
Clinetul: Dar de ce nu mă serviţi? Pentru că-s român, sau ce?
La coadă, în spatele omului, este chiar tatăl fetei. El vorbeşte limba română.
Tatăl: E fiica mea, dacă nu ştie româneşte? Nu e nicio problemă.
Clientul: Nu e o problemă? Că suntem...
Tatăl: Să ştiţi dumneavoastră ungureşte, măcar.
Clientul: Să ştiu eu ungureşte? De ce să ştiu eu ungureşte?
Tatăl: Fiindcă sunteţi aici, la Ţinutul Secuiesc.
Clientul: Suntem în România.
Tatăl: Dar nu contează.
Clientul: Cum nu?
Astăzi, o echipă de la OPC Harghita a mers în control la acelaşi supermarket. Sorin Susanu, şeful OPC Braşov: "S-au întărit suspiciunile, acesta nereuşind să se exprime în limba română. S-a solicitat conducerii magazinului o explicaţii ulterioare, cât şi o discuţie directă cu acel angajat."
Discuţiile au fost urmate de o amendă de 10.000 de lei. În plus, Centrul Naţional Pentru Combaterea Discriminării s-a autosesizat. Astăzi, şi conducerea supermarketului în cauză a oferit un punct de vedere, în scris: "Este un comportament de care ne dezicem, Kaufland având o serie de principii care pun respectul față de clienți și amabilitatea pe primul loc."
Mai mult, reprezentantul magazinului susţine că filmarea a fost făcută după alte două discuţii purtate de blogger cu vânzătoarea, cu câteva minute în urmă, iar magazinul încă nu ar fi fost deschis.
Nu este prima dată când supermarketul în cauză este amendat. Acum doi ani, după o altă sesizare în urma căreia s-a constatat că limba română lipsea din materiale promoţionale şi de pe etichetele unor produse, a primit o amendă de 5.000 de lei.