Sute de bucureşteni rămân aproape zilnic fără apă caldă şi căldură, pentru că ţevile RADET cedează
De aproape o lună, în total, sunt mii de oameni care au stat în frig pentru că ţevile RADET cedează în fiecare zi.
De Redactia Observator la 19.01.2019, 14:08- Premiera noului sezon Chefi la cuțite din 17 Noiembrie, Duminică 20:00, Luni, Marți și Miercuri 20:30 pe Antena 1 și AntenaPLAY
- Cum a decăzut litoralul românesc. Nicolae, unul dintre cei importanți investitori, se gândește să se lase de turism după ce a aflat ce taxe îl așteaptă în 2025
De aproape o lună, în total, sunt mii de oameni care au stat în frig pentru că ţevile RADET cedează în fiecare zi. Şi, culmea, tot clienţii sunt cei care plătesc pentru asta şi chiar suportă, în fiecare factură, toate pierderile regiei termice. Costurile ajung la câteva zeci de lei în plus lunar pentru agentul termic care se duce în pâmânt din cauza infrastructurii învechite.
RADET, compania de stat care asigură căldură şi apă caldă bucureştenilor, pierde în fiecare oră 2.000 de tone de apă caldă. Costurile se ridică la aproximativ 170.000 de euro pe zi, estimează specialiştii.
Ciprian Ciucu, consilier general PMB: Spre 45% din agentul termic se pierde efectiv în pământ. Dacă e să calculăm numai pierdere din adoousul de apă fierbinte asta duce undeva pentru un apartament cu 2 camere la 40 de lei şi pentru un apartment cu trei camere cu 60 de lei mai mult. Pe lună? Da.
Ion Purica, expert energie: Pierderile normale sunt undeva la de la 6 la 8%, ceva de genul asta poate chiar mai puţin. RADET nu a făcut investiţii în înlocuirea conductelor din reţea.
Pe lângă pierderile din reţea, o altă problemă majoră o reprezintă avariile.
În sectorul 2 al Capitalei, factura la căldură pe luna noiembrie a ajuns şi la aproape 300 de de lei, chiar dacă atunci temperaturile erau mai mari.
Ciprian Ciucu, consilier general PMB: Da, RADET taxează, iar cetăţenii nu pot decât post factum să îşi recupereze banii, prin administraţiile de bloc şi asociaţiile de proprietari
RADET neagă că pierderile din reţea ar fi suportate de clienţi. Conducerea companiei susţine că bucureştenii pătesc doar cât consumă. Pierderile de apă caldă din reţea nu sunt contorizate de aparatele de măsurat ale blocului, deci nu se reflectă în facturi. La fel, în perioadele cu avarii, oficialii susţin că bucureştenii nu sunt taxaţi pentru ceea ce nu au consumat.
Radu Opaina, preşedinte Federaţia Asociaţiilor de Proprietari din România: Fiecare e taxat la factură. Factura pe care o primeşte şi care este emisă în baza unui contoar. Factura aia nu e la poarta avariei. Factura este la poarta blocului.
Subvenţionarea căldurii furnizate de RADET se face din banii tuturor contribuabililor din Capitală, chiar şi a celor care deţin centrale proprii de apartament.
Clienții RADET plătesc doar energia termică efectiv consumată. Pierderile din rețelele nu sunt înregistrate de contoarele montate la branșamentele blocurilor.
În perioadele de nelivrare a agentului termic, neexistând consum, contoarele nu au înregistrat energie termică, iar, pe cale de consecință, aceste perioade nu au fost facturate.