La metrou se aşteaptă mult şi se circulă în trenuri murdare: costul de mentenanţă, mai mare ca la Londra. Metrorex are însă şi o veste bună
În Capitală, problemele din subteran s-au adâncit. Trenurile Metrorex ajung în staţii tot mai greu şi tot mai murdare. Totul se învârte în jurul datoriilor restante pe care încă le are Metrorex la firma de mentenanţă. Servicii care, spun specialiştii în infrastructură, ne costă mai mult decât plătesc cei din Vest.
De Greta Neagu la 12.08.2022, 22:54O călătorie cu metroul pe oricare magistrală deja pare sport extrem după ce firma de mentenanţă şi-a redus activitatea din cauza datoriilor Metrorex. Din cele 57 de trenuri care circulau în mod normal, pe şine sunt acum doar 34. Fără verificările la zi, celelalte rămân în depou. Pe lângă problemele ce ţin de siguranţa călătorilor, imaginea este una dezolantă.
Trenuri puţine şi murdare la metrou. Explicaţiile Metrorex
"Contractul de mentenanţă prevede ca Alstom să se ocupe şi de partea de curăţenie în interiorul trenurilor. De câteva săptămâni nu prea se mai întâmplă asta", spune Greta Neagu, reporter Observator. "Murdare, un fel de grajd modern. (n.r. Toate arată) cel puţin aşa. Lipsă de respect pentru noi, cei care ne-am plătit călătoria, abonamentele zi de zi. Deci nu e vina noastră că nu au dat mai departe banii", mărturiseşte o femeie. "Curăţenia, pe care astăzi noi o facem cu personal propriu şi nu putem să o facem la standardele pe care le aşteaptă călătorii", declară Mihai Barbu, Metrorex.
În urmă cu zece zile, Metrorex transmitea că datoria rămasă către Alstom este de 142 de milioane de lei pentru serviciile prestate în perioada mai-decembrie 2021. În exclusivitate pentru Observator, reprezentanţii metroului au venit şi cu o veste bună. "Am convenit împreună cu conducerea Alstom să plătim o parte din această datorie şi atunci când vom face această plată vom mai introduce în circulaţie încă şase trenuri. Adică trei pe M1, două pe M2 şi unul pe M3. 19 milioane de lei - am plătit astăzi", anunţă Mihai Barbu, Metrorex.
- Panică la metrou! Stația Titan a fost evacuată, după un incendiu în camera tehnică
- Câţi bani mai are de plătit Metrorex către Alstom pentru ca traficul în subteran să fie reluat în condiţii...
- De ce e aglomeraţie la metrou şi trenurile vin tot mai rar. Metrorex a scos din circulaţie 38% din garnituri şi...
Metrorex introduce în circulaţie încă 6 trenuri
Trenurile ar urma să intre în circulaţie chiar de săptămâna viitoare. Haosul din ultima vreme scoate însă la suprafaţă probleme mult mai grave. "Costul de mentenanţă în România, în Bucureşti, este foarte, foarte mare. Ţinând cont de numărul de trenuri, vorbim de un cost mediu între 400.000 şi 650.000 de euro per tren, pe an - pentru mentenanţă. E un cost foarte mare, inclusiv comparat cu Londra, unde am găsit exemple de contract unde costul e de 300.000 de euro per tren, pe an", susţine Mihai Crăciun, Asociaţia Construim România.
Un alt contract care aparţine tot companiei Alstom arată că, în Santiago de Chile, spre exemplu - oraş comparabil cu Bucureşti ca nivel al costurilor de trai - tariful de mentenanţă este de 126.000 de euro pe tren, pe an. "Deci mult mai ieftin şi la Londra, şi în Santiago de Chile", subliniază Mihai Crăciun, Asociaţia Construim România.
Potrivit noului contract de mentenanţă încheiat de Metrorex cu Alstom, costurile pentru întreţinerea metroului sunt cuprinse între 2,8 şi 4,1 miliarde de lei. Asta la o reţea cu o lungime de 76 de kilometri, cu 63 de staţii şi 83 de trenuri utilizabile. Costurile sunt mult mai mari comparativ cu cele pentru mentenanţa drumurilor naţionale. Anul acesta, Compania Naţională de Drumuri estimează că are nevoie de două miliarde 400 de milioane de lei pentru toate lucrările de întreţinere necesare la o reţea de 17.500 de kilometri. Până acum, Compania Naţională de drumuri a consumat undeva la 800 de milioane de lei.
"Vorbim de cheltuieli privind înlocuirea de parapete, cheltuieli privind întreţinerea podurilor, cheltuieli privind asigurarea marcajelor, asfaltările, cheltuieli privind pregătirea drumurilor pentru iarnă şi programul de deszăpezire", a precizat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. La Compania Naţională de Drumuri lucrează în jur de 7.000 de angajaţi la mentenanţa şi derularea proiectelor, servicii organizate la nivel intern.