Ce se întâmplă dacă nu îţi închizi telefonul în avion
Selectarea „modului avion” a telefonului odată ce aeronava se pregătește pentru decolare este o parte standard a rutinei de la bord a oricărui călător frecvent. În modul avion, telefonul este deconectat de la rețelele celulare, dar puteți utiliza în continuare dispozitivul și chiar îl puteți conecta la internet Wi-Fi în timpul zborului, dacă este disponibil.
De Redactia Observator la 26.06.2023, 17:09Un sondaj din 2017 realizat de Allianz Travel Insurance a constatat că 17,2% dintre pasageri nu își pun niciodată telefoanele în modul avion în timpul zborurilor. Problema este că nu se ştie cu adevărat ce s-ar putea întâmpla, deoarece interacțiunile dintre telefoane mobile și avioane nu sunt deosebit de mult studiate. Dar asta nu înseamnă că nu există niciun risc.
De ce telefonul trebuie închis în timpul zborului
„Dacă nu îți închizi telefonul mobil, acesta are potențialul de a interfera cu instrumentele de navigație”, spune Dan Bubb, profesor la Universitatea din Nevada, Las Vegas și fost pilot al unei linii aeriene. „Potențial” este cuvântul potrivit aici. Dacă există vreun potențial de pericol, indiferent de cauză, Administrația Federală a Aviației și Comisia Federală de Comunicații îl vor evita.
De aceea, Codul Reglementărilor Federale din SUA prevede în prezent următoarele: „Telefoanele celulare instalate sau transportate la bordul avioanelor, baloanelor sau a oricărui alt tip de aeronavă nu trebuie să fie operate în timp ce astfel de aeronave sunt în aer. Atunci când orice aeronavă părăsește solul, toate telefoanele celulare de la bord trebuie să fie oprite.” Și dacă nu te conformezi, s-ar putea să fii amendat.
- Vacanță în Corfu, insula care atrage tot mai mulți români. Cât costă o noapte de cazare în...
- Au dat canicula din orașe pe răcoarea de pe Transalpina: "Temperaturile sunt caniculare şi aici e un refugiu perfect"
- "Este un loc unic în lume". O rezervaţie din apropierea Lacului Sfânta Ana atrage turişti din toată lumea
- Târgul de Sânziene de la Suceava. De la miniaturi din lemn, la căciuli şi curele, zeci de meşteri şi-au etalat...
O altă problemă legată de utilizarea telefonului mobil în timpul zborului este posibilitatea supraîncărcării turnurilor celulare de la sol. Când zburați la altitudini joase, adică în timpul decolării și aterizării, care sunt considerate faze cruciale ale zborului, telefonul se poate conecta la mai multe turnuri în timp ce vă deplasați. Având în vedere toți pasagerii, asta ar putea fi cu siguranță o povară pentru rețeaua din apropierea aeroporturilor deosebit de aglomerate.
Pe măsură ce tehnologia se schimbă, noi amenințări sunt introduse în relația telefon-avion. Și chiar acum, cea mai mare amenințare sunt rețelele 5G.
„Multe companii de telefonie oferă acum lățimea de bandă 5G, aceasta are potențialul de a interfera cu radioaltimetrul, care este instrumentul pe care se bazează piloții pentru a indica când trebuie să fulgere sau să ridice roata din față a avionului pentru a ateriza avionul”, spune Dan Bubb. Lățimea de bandă specifică pe care transportatorii de celule din SUA o folosesc pentru serviciile 5G este foarte apropiată de aceeași lățime de bandă utilizată de altimetrul radio, ceea ce crește potențialul de interferență.
Interesant este că Uniunea Europeană solicită implementarea rețelelor 5G pe aeronave, care să permită pasagerilor să comunice liber cu dispozitivele lor mobile, inclusiv să efectueze apeluri. Dar există o diferență cheie între rețelele 5G europene și cele americane: rețelele europene funcționează la o frecvență diferită, ceea ce adaugă mai multă separare între utilizarea celulei și altimetrul radio. Prin urmare, există mai puține șanse de interferență. Din acest motiv, nu ar trebui să vă așteptați ca SUA să urmeze exemplul în curând.
Și chiar dacă am trăit într-o lume în care apelurile telefonice sunt posibile pe zboruri, nu uitați că avioanele sunt spații comune și de obicei foarte înghesuite.