Marile provocări prin care trebuie să treci pentru a avea o afacere de succes
Să conduci o afacere este o chestiune extrem de complexă. Trăim într-o epocă a vitezei și totul se schimbă de la o zi la alta.
Să conduci o afacere este o chestiune extrem de complexă. Trăim într-o epocă a vitezei și totul se schimbă de la o zi la alta.
Deciziile care ți se păreau bune ieri s-ar putea să nu mai funcționeze și astăzi. Economia se schimbă, tehnologia evoluează, regulile sunt mereu altele. Gestionarea acestor probleme dinamice și felul în care te adaptezi pieței vor face diferența dintre o companie de succes și una care își închide porțile.
Probleme de care te lovești zi de zi
Banii vorbesc! Ai auzit asta de milioane de ori. Potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, peste 18.000 de firme din România și-au suspendat activitatea în 2018 și alte 4.000 au spus stop doar în primele trei luni ale acestui an. Alte 5.000 sunt în curs de înființare, semn că dacă pentru unii visul s-a spulberat, pentru alții abia începe.
Tu vrei ca afacerea ta să meargă și pentru a face asta trebuie să fii foarte atent la capital. Un profit sănătos te-ar putea încânta, dar în același timp trebuie să îl gestionezi cât mai bine și să fii atent și la cheltuieli. Dacă acestea devin prea mari, afacere ta nu va rezista. Ca să rezolvi problema, trebuie să ai întotdeauna un buget de avarie, să iei în calcul situațiile de urgență, să îți monitorizezi în permanență cash flow-ul și să fii capabil să depășești orice criză.
Clientul tău, stăpânul tău
În primul rând, trebuie să știi cum să atragi în permanență noi clienți. Liviu Tudor, fondatorul şi președintele Genesis Property, a găsit soluțiile pentru a-și dezvolta afacerea și în 2019. El susține că detaliile fac întotdeauna diferența. Pe lângă păstrarea clienților deja existenți, trebuie să găsești întotdeauna portița prin care să îi aduci și pe alții. De aceea, marketingul este exponențial în orice afacere. O promovare cât mai bună asigură și o vizibilitate pe măsură.
De asemenea, trebuie să identifici în permanență ce își doresc clienții tăi și să găsești răspunsul potrivit pentru cerințele lor. După ce i-ai atras, fă tot posibilul ca să-i păstrezi, pentru că rivalii de pe piață stau întotdeauna la pândă.
Cum să gestionezi schimbarea
Nesiguranța este unul dintre principalii dușmani ai afacerii tale și de cele mai multe ori te va determina să faci planuri doar pe termen scurt. Chiar dacă vor da roade, întotdeauna este bine să ai și un plan B, prin care să poți schimba lucrurile din mers. Spre exemplu, Ikea s-a chinuit la intrarea pe piața din China, în urmă cu 20 de ani, din cauza concurenței locale. Gigantul suedez s-a reorientat rapid: și-a mutat linia de producție și a folosit forță de muncă mai ieftină. A reușit astfel să reducă și prețurile produselor, iar vânzările au explodat.
Și nu în ultimul rând, trebuie să fii foarte preocupat să găsești angajații potriviți pentru afacerea ta. Aici nu există niciun secret, nicio baghetă magică, încă nu s-a inventat formula pentru a găsi angajatul perfect. Cheia este să înveți să lucrezi cu oamenii tăi, să-i poți evalua corect și să știi cum să le împarți sarcinile cât mai bine, în funcție de capacitățile fiecăruia.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰