România este gata pentru revoluția Fintech – tehnologie financiară
FinTech, cunoscută astăzi sub denumirea de "tehnologie financiară", descrie o afacere care își propune să furnizeze servicii financiare prin utilizarea de software și tehnologii moderne.
FinTech, cunoscută astăzi sub denumirea de "tehnologie financiară", descrie o afacere care își propune să furnizeze servicii financiare prin utilizarea de software și tehnologii moderne. Astăzi, companiile FinTech concurează direct cu băncile si alte instituții în majoritatea domeniilor din sectorul financiar pentru a vinde servicii și soluții clienților. Datorită in special motivelor de reglementare, băncile continuă să lupte pentru a ține pasul cu lansările FinTech în ceea ce privește viteza de inovare. Fie ca este vorba de un transfer de bani, acordarea creditelor, tehnologii de plati sau monede virtuale, retail banking sau investiții, companiile FinTech folosesc tehnologii ce furnizeaza soluții cu costuri reduse si au realizat deja că serviciile financiare de orice fel trebuie să se integreze în viața clienților de astăzi pentru a rămâne relevanți într-o lume care devine din ce în ce mai digitalizată. Inovația tehnologică a prezentat deja aplicații privind tranzactionarea de acțiuni fara comision (Robinhood app), imprumuturi peer-to-peer (Lending Club), servicii de telefonie mobilă, tranzacții mobile pe bursele de mărfuri, portofele digitale (cum ar fi sistemul de portofel mobil Google), sau site-uri de consiliere financiară.
Tehnologia din domeniul financiar, fintech, vine cu o serie de provocări, dar și cu oportunități foarte mari pentru cei care o îmbrățișează. Adopția noilor tehnologii, atât pe zona de hardware, cât și în ceea ce privește dezvoltarea experienței clienților, schimbă pentru totdeauna modul în care se oferă serviciile financiare.
Digitalizarea - oportunitate, nu amenințare
Astfel, băncile românești ar trebui să înceapă să vadă digitalizarea ca pe o oportunitate și nu ca pe o amenințare. ”De asemenea, companiile fintech trebuie să înțeleagă că pentru a fi viabile și profitabile, ele nu pot perturba întregul lanț valoric al băncilor. Pentru băncile și companiile fintech, răspunsul este colaborarea, iar costul de a nu colabora va fi probabil diferența dintre supraviețuire și succes”,
La nivel global, băncile își reevaluează modelele de afaceri, inclusiv procesele operaționale, furnizorii și seturile de competențe. Procedând astfel, acestea îmbunătățesc experiența utilizatorilor, deținând în același timp mai puține active care furnizează acea valoare. Ca parte a acestui proces, băncile se deschid spre colaborarea cu furnizorii terți, chiar și în furnizarea de produse, servicii și procese, odată văzute ca fiind critice pentru business. Pentru ca acest lucru să fie realizat cu succes, băncile trebuie să-și regândească ofertele pentru a-și identifica principalii diferențiatori, înainte de a decide de ce să scape, ce să păstreze și pe ce să se concentreze și cum să folosească și serviciile unor furnizori externi pentru a îmbunătăți experiențele clienților cu costuri reduse și complexitate minimă a sistemului.
AI, următorul pas în evoluția fintech
următorul val al evoluției fintech-ului va fi centrat pe interacțiunile naturale cu tehnologia, iar toate indiciile arată spre inteligența artificială (AI).
”AI este ceea ce va sta sub lumina reflectoarelor în perioada următoare. Trebuie doar să te uiți la proliferarea tehnologiei inteligente în viața de zi cu zi; cu produse cum ar fi Alexa lui Amazon și Google Home devenind normă, vedem că oamenii aleg produse bazate pe caracteristicile AI și experiența care le-a fost oferită. Ne așteptăm să vedem aceeași combinare și în comportamentul clienților băncii, deoarece AI devine tot mai răspândită în industria serviciilor financiare.
AI este deja utilizată în serviciile financiare, dar este, probabil, utilizată doar la nivel enterprise. Accentul a fost pus până în prezent pe eficiență și reducerea costurilor, dar există un potențial uriaș ca AI să fie utilizată de serviciile financiare pentru a crea… purtătorii de cuvânt pentru companii. În același fel în care Alexa funcționează pentru Amazon sau Siri pentru Apple.
UX-ul primează
Inovația în domeniul tehnologiei digitale a determinat o schimbare fundamentală a așteptărilor clienților, iar clientul român nu este diferit: a devenit obișnuit cu fiabilitate, comoditate și personalizare în utilizarea unui serviciu. Experiența utilizatorului (UX) este de extrem de importantă.
”Rămâne de văzut ce va aduce schimbarea completă către digital pe scena financiară a României, dar un rezultat probabil este că se va traduce prin reducerea costurilor pentru consumator ca urmare a tăierii sau eliminării diverselor costuri suportate de serviciile bancare, precum și prin oferirea celui mai de preț avantaj, comoditatea. Generația tânără din România este familiarizată cu și deschisă spre fintech, deci este doar o chestiune de timp înainte ca ea să devină o normă”
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰