Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Reclama cu Sydney Sweeney la blugii American Eagle a împărțit America în două. De ce este controversată

O campanie publicitară lansată de brandul American Eagle în Statele Unite a fost criticată intens în mediul online. Reclama, în care apare actrița Sydney Sweeney, se bazează pe un joc de cuvinte care, potrivit unor voci, ar trimite subtil la teorii rasiste și idei controversate despre superioritatea genetică.

de Redactia Observator

la 31.07.2025 , 16:46

American Eagle spot publicitar Sydney Sweeney Reclama cu Sydney Sweeney la blugii American Eagle a împărțit America în două. De ce este controversată - Instagram | @americaneagle

Noua campanie a brandului American Eagle, lansată la începutul săptămânii, o are în centru pe actriţa Sydney Sweeney, cunoscută pentru rolurile sale din serialele-fenomen Euphoria şi White Lotus. În cadrul spotului, Sydney apare îmbrăcată în denim din cap până-n picioare, însă mai multe voci susţin că sloganul ales de companie ar fi cel care a atras atât de rapid atenţia cumpărătorilor, explică publicaţia ABC Net

Clipurile includ referințe la genetică, printr-un joc de cuvinte atent ales între "genes" (gene) și "jeans" (blugi). Într-unul dintre spoturi, Sydney Sweeney spune:

"Genele sunt transmise de la părinți la urmași, determinând adesea trăsături precum culoarea părului, personalitatea sau chiar culoarea ochilor. [...] Jeanșii mei sunt albaștri (Genele mele sunt albastre)".

Articolul continuă după reclamă

INFORMARESetările tale privind cookie-urile nu permit afișarea conținutului din această zonă. E necesar să accepți cookie-urile social media pentru afisarea acestui tip de conținut. Modifică setările

Reclama a generat o creștere cu 10% a vânzărilor brandului, însă în același timp a atras şi numeroase critici online. Mai mulți utilizatori de pe rețelele sociale au interpretat campania ca fiind "ruptă de realitate" și asociată cu teorii ale superiorității rasiale.

Între timp, spotul cu pricina a fost retras de pe unele platforme de socializare

Ce spun activiștii despre aluziile la eugenie

Creatorul de conținut și activistul Jeff Kissubi este unul dintre cei care au atras atenția asupra mesajului ascuns pe care l-ar transmite reclamele.

"După ce am urmărit toată reclama, am fost puțin confuz. Mi-am dat seama că nu e despre blugi, e despre Sydney Sweeney. Apoi am analizat simbolurile și limbajul", a declarat el.

Potrivit acestuia, imaginea actriței este folosită pentru a sugera ideea de "gene bune", o trimitere indirectă, spune el, la teoria eugeniei:

"Când a început teoria eugeniei în America, spunea că tot ce nu se învârte în jurul "albilor" strică fondul genetic. Iar reclama asta, prin jocul ei de cuvinte, reflectă subtil teme din discursul naționalist american".

"Criticile sunt valide în contextul politic actual"

Kissubi spune că reacția publicului este justificată, mai ales în climatul politic tensionat din Statele Unite:

"Într-o țară în care identitatea și apartenența sunt deja folosite ca arme, mai ales acum când narațiunile de extremă dreapta sunt în creștere, nu cred că e o reacție exagerată. Emoțiile oamenilor sunt valide atunci când ceva le trezește nesiguranță sau senzația că sunt excluși".

Profesorul Lauren Rosewarne, de la Universitatea din Melbourne, spune că astfel de interpretări pot scăpa în procesul de creație, chiar și după testarea spoturilor pe grupuri țintă.

"Reclamele nu sunt făcute în gol. Ele sunt testate, dar social media e un mediu imprevizibil. Ce nu pare evident într-un focus group poate deveni viral online".

Ea atrage atenția că trăim într-o perioadă în care mulți utilizatori au o cultură media ridicată și sunt atenți la subtextul din reclame și produse culturale.

Un chip controversat: trecutul campaniilor cu Sydney Sweeney

Nu este prima oară când imaginea lui Sydney Sweeney stârnește reacții. În 2022, actrița a fost criticată după ce a publicat imagini de la aniversarea mamei sale, unde mai mulți invitați purtau șepci inscripționate cu mesajul "Make sixty great again", o trimitere evidentă la sloganul campaniei lui Donald Trump.

La acea vreme, Sydney a reacționat pe rețelele sociale: "Oamenii transformă o sărbătoare nevinovată într-o declarație politică absurdă".

INFORMARESetările tale privind cookie-urile nu permit afișarea conținutului din această zonă. E necesar să accepți cookie-urile social media pentru afisarea acestui tip de conținut. Modifică setările

De data aceasta, nici actrița, nici American Eagle nu au comentat public reacțiile privind noua campanie. Brandul a anunțat că veniturile obținute din vânzarea blugilor din colecție vor fi donate organizației Crisis Text Line, care oferă sprijin pentru sănătatea mintală.

Ce este eugenia și de ce stârnește atâtea reacții

Potrivit Institutului Național pentru Cercetarea Genomului Uman din SUA, eugenia este o teorie științifică discreditată și rasistă, care susține că rasa umană poate fi "îmbunătățită" prin selecție genetică. 

Termenul a fost introdus în 1883 de Francis Galton, care credea că trăsături precum sănătatea, inteligența sau statutul social depind de gene. Eugenia a fost folosită pentru a justifica sterilizări forțate, segregare și excluderea socială a persoanelor considerate "nepotrivite".

Cea mai extremă formă a acestei teorii a fost aplicată de regimul nazist, care a folosit conceptul de "igienă rasială" pentru a justifica Holocaustul și politicile împotriva evreilor, persoanelor cu dizabilități și altor grupuri minoritare.

Publicitatea americană, între risc și strategie

Unii specialiști în marketing spun că, odată cu întoarcerea lui Donald Trump în prim-planul politicii americane, se observă o schimbare în publicitate, cu mai puțin accent pe diversitate și mai multe campanii centrate pe imaginea clasică de persoană "albă".

Jazmin Burell, fondatoarea unei agenții de branding, a declarat pentru Associated Press:

"Observ mai multe reclame cu modele albe. Parcă ne întoarcem la o lume în care diversitatea nu mai e standardul", a precizat Jazmin.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
V-aţi încuraja copiii spre o carieră în gaming?
Observator » Entertainment » Reclama cu Sydney Sweeney la blugii American Eagle a împărțit America în două. De ce este controversată