Antena Meniu Search
x

Pandemia a scăpat România de o mare ruşine. Euro 2020 ar fi început, iar stadioanele promise nu sunt gata

Pandemia a scăpat România de ruşine! Dacă n-ar fi existat COVID19, săptămâna aceasta începea Euro 2020, iar străzile Capitalei ar fi fost deja pline de suporteri veniţi să vadă meciurile. Doar că i-am fi întâmpinat pe zecile de mii de europeni pe şantiere. Nici stadioanele promise nu sunt gata, nici linia de cale ferată dintre aeroport şi gară nu e terminată. De ce? Au încercat să explice la pas, printre utilaje şi moloz, doi dintre miniştrii responsabili, Lucian Bode şi Ionuţ Stroe. Mai au un an să termine, dar microbiștii ştiu: ratările sunt mai dese decât golurile.

Bianca Iacob
de Bianca Iacob

la 10.06.2020, 20:34

Vezi și
  • Lucrările la calea ferată ce leagă Gara de Nord de Aeroportul Otopeni ar urma să fie gata la sfârșitul lunii august.
  • Lucrările la stadioanele Ghencea, Giulești și Arcul de Triumf ar urma să fie gata până la sfârșitul anului.

Filmul unui vis amânat începe aici, în faţa Aeroportului Otopeni. 

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: Acum să vedem cum puneţi întrebările! 

Bianca Iacob, reporter Observator: De cât timp are nevoie România ca să facă o linie de tren de doar trei kilometri? 

Răspuns scurt: şase ani, cinci miniştri, o pandemie şi tot nu e gata. 

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: Păi, aici calculele sunt foarte simple. Știm când am început, știm când terminăm. 

Când am început ştim. 

Septembrie 2014 - ne bucuram să fim desemnaţi gazde pentru Euro 2020, care ar fi trebuit să înceapă vineri. 

Condiţiile, normale oriunde în lume: autostrăzi, stadioane moderne, aeroporturi updatate la acest secol, linii de tren între aeroport şi oraş. Statul îşi asumă să le construiască dar, după doi ani, în 2016, totul începe numai pe hârtie. 

Până se fie terminată construcţia, calea ferată de la Otopeni a terminat cinci miniştri. 

Sorin Bușe, fost ministru al Transporturilor (2016): Proiectul o să fie finalizat într-un an și jumătate, deci în primăvara anului 2018. 

Lucian Șova, fost ministru al Transporturilor (2018): În orizontul lui 2020 vom merge cu trenul de la Gara de Nord la Aeroportul Otopeni. 

Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor (2019): Proiectul îl vom finaliza până la începerea campionatului de fotbal! 

Lucian Bode, ministrul Transporturilor (ianuarie 2020): Avem o mare problemă că ne facem de râs și eu nu vreau să ne facem de râs. 

Ne-a salvat de ruşine pandemia. 

Campionatul s-a mutat la anul, iar şantierele au intrat în prelungiri. 

Dacă s-ar fi ținut campionatul în 2020, iunie, proiectul nu ar fi fost gata la timp. Trebuie mutat tot pământul pe care călcăm în partea unde vor fi montate și liniile de cale ferată. 

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: În acest moment, suntem în stadiu fizic de aproximativ 72-75 la sută. Estimăm finalizarea acestor lucrări undeva la sfârșitul lunii august. Valoarea acestor lucrări este de aproximativ 400 de milioane de lei.

Banii sunt pe măsura ruşinii de era să o păţim. 400 de milioane de lei pentru aproape trei kilometri de cale ferată care să lege Aeroportul Otopeni de linia spre Gara de Nord. Alte 50 de milioane s-au dus pentru dublarea căii ferate Mogoşoaia-Baloteşti. Cea mai complicată parte nu e terminată: viaductul care pleacă de la Terminalului Sosiri şi traversează DN 1. Dar cum recuperezi în câteva luni ce nu a fost făcut în ani? 

Bianca Iacob, reporter Observator: Exproprierile s-au făcut în totalitate?

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: Da, bineînțeles.

Schimbăm ministrul, schimbăm şantierul. 

Aşa arată, cu 48 de ore înainte de ziua în care Euro 2020 ar fi început, unul dintre cele patru stadioane promise şi care, ca în povaţa cu apostolii, s-au făcut trei, dar au rămas două. 

În realitate, niciunul nu e gata. Dinamo a fost scos demult din joc. În Ghencea, Giuleşti şi la Arcul de Triumf încă se lucrează. 

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Într-o lună cred că vom avea aici o bijuterie de stadion.

Un giuvaier pe măsura istoriei lui. Stadionul Arcul de Triumf, reconstruit de la zero, a fost inaugurat în 1914, și e locul unde s-au disputat primele meciuri de rugby din România. 

Bianca Iacob, reporter Observator: Dacă ar fi început Euro 2020, ce am fi făcut? Că stadionul arată așa acum.

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Dacă ar fi început Euro 2020, cu siguranță aveam suprafață de joc, cu siguranță am fi avut vestiare, minime condiții pentru echipele participante. 

Bianca Iacob, reporter Observator: În ce stadiu erau lucrările în momentul în care s-a luat decizia ca Euro 2020 să fie amânat pentru anul următor?

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Cam 50 la sută, chiar mai puțin, 45 la sută. 

Din nou, pandemia a salvat de ruşine România. 

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Mergem la Giulești, da? 

Bianca Iacob: Da. 

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Mai fac și eu sport, din când în când. Din păcate, pandemia asta ne-a cam blocat și pe aștia care suntem amatori. 

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Nu este avansat pentru că acest stadion a pornit cu un handicap de 5-6 luni, adică ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în septembrie 2019, dar față de estimat suntem înainte. Până la sfârșitul anului se va finaliza acest stadion - probabil că undeva în noiembrie, decembrie.

Stadionul Valentin Stănescu din Giuleşti va avea 14 mii de locuri, iar Steaua - o capacitate dublă, de peste 31 de mii de locuri, hotel, restaurant, muzeu şi spaţii VIP. 

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Știți cu ce seamănă Stadionul Ghencea? Cu Stade de France. Are aceeași structură care acoperă tribunele. 

După doi ani de la momentul demolării şi după alţi cinci de la ultimul meci disputat pe Ghencea, stadionul Steaua s-ar putea deschide în octombrie, anul acesta. 

Ionuț Stroe, ministrul Sportului: Amânându-se, ne-a dat și nouă posibilitatea să reașezăm lucrările.

Greu e ce-a fost, dar mai e greu e ce urmează. România trebuie să tureze motoarele ca să recupereze ce n-a putut face până acum. Nu doar stadioanele promise şi linia de tren aflată în lucru, ci şi o autostradă de la est la vest, reparaţia Aeroportului Băneasa şi linii de metrou spre Otopeni. Şi mai e doar un an. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Aţi alocat un buget mai mare pentru Paşte în acest an faţă de 2023?

Observator » Evenimente » Pandemia a scăpat România de o mare ruşine. Euro 2020 ar fi început, iar stadioanele promise nu sunt gata