Tu ştiai? Aceasta a fost PRIMA CĂLĂTORIE cu TRENUL din România
Anul 1869 a rămas în istorie! Într-o dimineaţă de octombrie, România devenea cea de-a treia ţară din Europa de Estm după Rusia şi Imperiul Otoman care avea linie de cale ferată
Anul 1869 a rămas în istorie! Într-o dimineaţă de octombrie, România devenea cea de-a treia ţară din Europa de Est, după Rusia şi Imperiul Otoman care avea linie de cale ferată
Drumul de fier a fost construit de-a lungul drumului de pământ pe unde a fost adus în anul 1853 cazanul cu abur pentru moara lui Gheoghe Assan. Trenul traversa vița de vie de pe moșia Cuțitul de Argint și intră în București prin gara Filaret, prima din România.
Giurgiu-București a fost prima cale ferată din Vechiul Regat, însă în alte provincii acest gen de cale de comunicație deja există: în Banat din 1854, Dobrogea 1860 și Ardeal 1868.
10:45, 19 octombrie 1869, marea deschidere a gării FILARET!
Prima gară a Capitalei a fost deschisă oficial, în cadrul unei grandioase ceremonii, în ziua de 31 octombrie 1869. În acea dimineaţă solemnă de toamnă, după slujba oficiată de Mitropolitul Primat Nifon şi în uralele entuziaste ale privitorilor ce împânziseră peronul gării Filaret, „Trenul de Onore Michaiu Bravul“, remorcat de locomotivă cu acelaşi nume, ce era condusă de însuşi concesionarul liniei, a plecat spre Giurgiu, la orele 10.45.
Aşa cum era de aşteptat, garnitura avea ca pasageri cei mai importanţi oameni ai vremii.
La jumătatea distanţei Bucureşti–Giurgiu se afla gara Comana care, la vremea aceea, era aşezată între linii, după sistemul englezesc. Fiecare faţadă deservea un sens de mers, iar aici trenurile se încrucişau.
Trenul avea trei vagoane cu 24 de locuri. S-au emis 72 de invitații, dar mai puțin de jumătate dintre invitați au călătorit cu acest tren. Presa vremii notează că majoritatea călătorilor: ”s-au temut să se suie în năzdrăvana aceea de trăsură cu aburi, nemaivăzută până atunci în țară. S-au prefăcut că sunt bolnavi și nu pot veni”.
Garnitura a plecat din Giurgiu în uralele mulțimii de spectatori și oficialități, la ora 10.45 după o slujbă oficiată de Mitropolitul Primat Nifon.
67 de kilometri în o oră şi jumătate!
Cu cei aproximativ 45 de kilometri la oră, trenul avea să ajungă la ceasurile 12:30 în gara din Giurgiu, fiind aşteptat de o mare de persoane care mai de care mai curioase.
O lună mai târziu, după ce lumea s-a convins că viteza nu făcea ca trenul să sară de pe șine, călătoria cu trenul a devenit o adevărată modă.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰