Momentul în care submersibilul Titan a făcut implozie, înregistrat: "Ce a fost zgomotul ăla?"
Momentul în care submersibilul Titan al companiei Oceangate a făcut implozie a fost înregistrat audio de nava de sprijin. În iunie 2023, submersibilul turistic a făcut implozie în Atlanticul de Nord la 90 de minute de la scufundare. Tragedia s-a produs într-o fracţiune de secundă şi toţi cei aflaţi la bord au murit pe loc. BBC a primit acces exclusiv la investigaţiile Gărzii de Coastă a Statelor Unite şi a publicat imagini care surprind însă doar audio momentul tragediei.
Implozia catastrofală i-a ucis în 2023 pe loc pe toţi cei cinci pasageri: cercetătorul francez Pierre-Henri Nargeolet,77 de ani, directorul OceanGate Expeditions, Stockton Rush, 61 de ani, Shahzada Dawood, un om de afaceri pakistanezo-britanic, 48 de ani, fiul său Suleman,19 ani, şi un explorator britanic în vârstă de 68 de ani, Hamish Harding.
"Ce a fost zgomotul ăla?"
Înregistrarea care a fost obţinută recent de Garda de Coastă a SUA o arată pe Wendy Rush, soţia preşedintelui companiei OceanGate, Stockton Rush, întrebând "Ce a fost zgomotul ăla?" atunci când a auzit implozia.
Ea se afla pe nava de sprijin, la suprafaţă, în timp ce submersibilul se scufunda în Oceanul Atlantic. Wendy Rush apare în fața unui computer folosit pentru a trimite și primi mesaje text de la Titan, a relatat BBC. Pe video nu se vede implozia, ci doar se aude un zgomot puternic. Videoclipul a fost prezentat ca probă în ancheta Comisiei de Investigații Maritime.
Când submarinul atinge o adâncime de aproximativ 3.300 m, se aude un zgomot suspect. După câteva momente, echipajul de sprijin a primit un mesaj din partea Titan care preciza că au căzut două greutăţi. Mesajul pare să fi fost interpretat eronat, echipajul de la suprafaţă crezând că scufundarea se desfăşoară în mod normal.
Garda de Coastă susţine însă că zgomotul a fost chiar implozia submersibilului. Mesajul primit de nava de susţinere ar fi fost trimis cu puţin înainte de implozie, dar a durat mai mult până a ajuns la echipaj.
Problemele submersibilului fuseseră semnalate de mai mult timp
Înainte de accidentul fatal, experţii şi foşti angajaţi ai Oceangate au lansat avertismente legate de construcţia submersibilului Titan. O persoană a numit submersibilul o "abominaţie" şi a spus că dezastrul era inevitabil.
Titan nu a fost niciodată suspus unei evaluări independente de siguranţă. Una dintre problemele principale era corpul principal al submersibilului, unde stăteau pasagerii. Acesta era construit din multiple straturi de fibră de carbon amestecată cu răşină.
Fibra de carbon este un material neobişnuit pentru un submersibil destinat scufundărilor la adâncimi mari pentru că este instabilă sub presiune. O problemă cunoscută este faptul că fibra de carbon se poate separa, un proces numit delaminare.
Garda de Coastă susţine că straturile de fibră de carbon ale carenei începuseră să se deterioreze în timpul unei scufundări la epava Titanicului care avusese loc cu un an înainte de tragedie, la a 80-a scufundare.
Titan începuse să se deterioreze cu un an înainte
În timpul celei de-a 80-a scufundări, pasagerii de la bord au spus că au auzit un zgomot puternic în timp ce submersibilul se întorcea la suprafaţă. La momentul acela, Stockton Rush explicase că zgomotul fusese făcut de submersibil deplasându-se în propriul cadru. Însă Garda de Coastă susţine că informaţiile colectate de la senzorii instalaţi pe Titan dovedesc că zgomotul a fost cauzat de delaminare.
"Delaminarea de la a 80-a scufundare a fost începutul sfârşitului" a declarat Katie Williams, locoterent comandant al Gărzii de Coastă. "Toţi cei care au păşit la bordul Titan după a 80-a scufundare şi-au riscat viaţa" a mai adăugat aceasta.
Submersibilul a mai făcut scufundări de trei ori în vara anului 2022, două la epava Titanicului şi una la un recif din apropiere. A patra scufundare a fost cea din iunie 2023.
Exploratorul de mari adâncimi, Victor Vescovo a declarat că avea îndoieri mari legate de Titan şi că spusese oamenilor că scufundările cu submersibilul sunt asemănătoare cu ruleta rusească. "Eu însămi am avertizat oamenii să nu între în acel submersibil. Le-am zis că e doar o chestiune de timp până va eşua catastrofal. I-am zis chiar lui Stockton Rush şi am crezut asta" a adăugat Vescovo.
După ce submerisibilul a făcut implozie, rămăşiţele epavei au fost descoperite împrăştiate pe fundul Oceanului Atlantic. Paza de Coastă a găsit rămăşiţe din hainele lui Stockton Rush, împreună cu cărţi de vizită şi stickere cu Titanicul.
Compania Oceangate a fost dată în judecată
În acest an, Garda de Coastă a SUA va publica un raport final cu rezultatele investigaţiei, în care îşi propune să stabilească ce s-a întâmplat şi să prevină astfel de dezastre pe viitor. Mai multe procese private au fost deja deschise.
Efectul dezastrului OceanGate va persista ani de zile, a concluzionat BBC.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰