(P) Olandezii inaugurează furtul de curent pentru mașini electrice
Sătul de prețurile uriașe la curent, un olandez a decis să-și încarce Tesla în public.
Civilizație, civilizație, dar când îți ajunge curentul la os, nu mai ții cont de nimic. E cazul unui cetățean din sudul Olandei pe care poliția locală l-a prins zilele trecute cu dânsa-ntr-ânsa, mai exact cu Tesla în rețeaua de iluminat public.
Omul, sătul să plătească 0.84 EUR pentru fiecare din cei 60 de kWh pe care-i necesită un plin de Tesla 3, și-a confecționat un prelungitor și și-a conectat mașina la un stâlp de pe marginea drumului. Polițiștii care l-au surprins în fapt au fost șocați și încă mai așteaptă explicații din partea făptașului pentru această infracțiune fără precedent. Se vede că n-au fost pe la noi în schimb de experiență.
Șoferul inventiv are acum o problemă mult mai mare decât prețul energiei electrice. Cum legea olandeză pedepsește extrem de aspru furtul de curent, omul nostru riscă o amendă de 100.000 de euro și patru ani de pușcărie.
În România, unde facturile la curent, dar și prețul combustibilului și prețul asigurărilor RCA au înregistrat creșteri alarmante, pedeapsa e ceva mai mică: până la trei ani după gratii. Dar, surprinzător, și furtul de curent e mult mai redus. La noi, distribuitorii estimează o fraudă de10 milioane de euro pe an în toată țara. La olandezi, un singur furnizor a pierdut 75 de milioane în șase luni din cauza fermierilor de canabis conectați ilegal la rețea.
Dar să ne întoarcem la mașinile noastre electrice. La începutul lunii decembrie, guvernul federal elvețian a început elaborarea unui plan de urgență vizând riscul unei crize a alimentării cu electricitate. Printre măsurile vizate se număra și interzicerea deplasărilor ne-esențiale cu mașina electrică.
Pe un blog din domeniul asigurărilor auto, mașinile electrice au fost un subiect predilect anul trecut, când erau promovate agresiv ca o soluție miraculoasă marile problemele lumii.
Realitatea – adică războiul din Ucraina și crizele care i-au urmat – a arătat că lucrurile nu stau deloc atât de roz precum se sugera. Materiile prime pentru fabricarea de baterii s-au scumpit, prețul curentului electric a crescut exploziv, și unica rațiune pentru care ți-ai mai lua astăzi o mașină electrică este subvenția consistentă de la stat. Cât o mai exista și asta.
Notă: În chestiunea furtului de curent, nu suntem nici pe departe la nivelul olandezilor. Anual, în toată România se fură electricitate de 10 milioane de euro. Asta în timp ce, în Țările de Jos, un singur distribuitor a pierdut 75 de milioane de euro în șase luni din cauza cultivatorilor de canabis legați fraudulos la rețea.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰