De ce s-au scumpit brusc benzina și motorina. Ne apropiem cu paşi repezi de pragul de 8 lei pe litrul de carburant
Avem din nou creşteri de preţuri la pompă. Şi ne apropiem cu paşi repezi de pragul de 8 lei pe litrul de carburant. Guvernanţii spun că majorările nu sunt chiar atât de mari, dar calculele îi contrazic. Ne permitem să cumpărăm de două ori mai puțină benzină și motorină decât cetăţenii din Uniunea Europeană.
De Mădălina Chiţac la 20.09.2023, 22:29Mădălina Chițac, reporter Observator: Liderul pieţei de carburanţi a crescut din nou preţurile. A scumpit benzina şi motorina cu trei bani pe litru. Acum, benzina costă între 7,22 lei şi se apropie de 7,5 lei. Iar pentru un litru de motorină plătim între 7,46 lei şi 7,7 lei.
Cauza principală? Preţul tot mai mare a barilului de petrol.
Adrian Codîrlașu, vicepreședinte CFA România: Petrolul brent care este relevant pentru ţările UE s-a tranzacţionat şi la 95 de dolari bariul. Tot acest preţ ridicat, având în vedere că România importă petrol, se duce în preţul combustibilului în România.
Bogdan Glăvan, analist economic: A revenit pe creştere ca urmare a politicii producătorilor de petrol, care au decis că s-a ieftinit suficient şi trebuie să scadă producţia, astfel încât preţul petrolului a început să crească.
Petrolul s-a scumpit cu 25% doar în ultimele trei luni
În vară se tranzacţiona cu 76 de dolari. Şi toate indiciile arată că barilul va atinge la pragul de 100 de dolari. Ceea ce va trage în sus preţurile la pompă, până la 8 lei litrul de carburant.
La început de an, motorina costa 7,5 lei şi benzina 6,4 lei. În vară, carburanţii s-au tot ieftinit, astfel că litrul de motorină se vindea cu 6,4 lei, la fel şi cel de benzină. Apoi, din august, preţurile au început să tot crească. Acum, diferenţa e de mai bine de un leu pe litru.
România are printre cele mai mici preţuri la carburanţi din Uniunea Europeană
Se află pe locul patru, după Malta, Bulgaria şi Polonia. Numai că şi salariile noastre sunt mici. Aşa că, dacă e să facem un calcul, un român poate cumpăra doar 180 de plinuri de benzină și 173 de motorină cu salariul brut pe care îl câștigă, de două ori mai puțin decât media europeană.
Bogdan Glăvan, analist economic: Românii pot cumpăra orice mai puţin decât pot cumpăra occidentalii. Tocmai asta e definiţia sărăciei relative. Ne permitem să cumpărăm mai puţine bunuri şi servicii decât un german sau belgian.
Momentan, autorităţile nu iau în calcul reintroducerea compensarea cu 50 de bani la preţul carburanţilor.