Modificări impozite şi taxe locale 2024. Ce obligaţii fiscale are o persoana fizică, conform Codului Fiscal
Anul 2024 a venit cu o serie de noi taxe pentru firme și persoane fizice. Iată care sunt cele mai importante modificări fiscale și implicațiile lor pentru firme și alți contribuabili.
De Redactia Observator la 10.01.2024, 15:42Noile măsuri au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2024, dar au fost publicate în Monitorul Oficial încă din luna octombrie a anului trecut. Unele dintre măsurile prevăzute de Legea nr. 296/2023 s-au aplicat începând cu luna noiembrie 2023, în timp ce altele s-au aplicat de la începutul acestui an.
Modificări de impozite şi taxe locale în 2024
De la experimentul introducerii impozitului pe cifra de afaceri pentru companiile mari, la restricții tot mai aspre pentru deținerea de microîntreprinderi, la creșteri de TVA și accize, precum și introducerea de accize noi (vizând zahărul), creșterea poverii fiscale pentru PFA-uri sau generalizarea utilizării eFactură, măsurile introduse au ca scop creșterea veniturilor la bugetul statului, sumele suplimentare fiind luate, evident, de la firme și populație.
Ce obligaţii fiscale are un PFA in 2024
- Taxați dacă își iau concediu medical. Ce salariu vor mai primi angajații care iau 3.000 de lei
- Obligaţii fiscale pentru PFA în 2024. Ce taxe trebuie să plătească o persoană fizică autorizată
- Salariații care își iau concediu medical în 2024 vor plăti un impozit de 10%. Categoriile scutite de la noua...
- Bani de la stat pentru creşă şi grădiniţă. Cine sunt românii care vor beneficia de măsură
- Impozitul pe dobândă în 2024. Ce se schimbă şi cine trebuie să depună declaraţia unică pentru depozitele la...
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, începând cu 01.01.2024, sunt:
- 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri ce nu depășesc 60000 EUR inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
- 3%, pentru microîntreprinderile care:
- realizează venituri peste 60000 EUR; SAU
- desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN:
- 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator,
- 5829 – Activități de editare a altor produse software,
- 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client),
- 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației,
- 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare,
- 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată,
- 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere,
- 5590 – Alte servicii de cazare,
- 5610 – Restaurante,
- 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente,
- 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.,
- 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor,
- 6910 – Activități juridice – numai pentru activitățile avocaților,
- 8621 – Activități de asistență medicală generală,
- 8622 – Activități de asistență medicală specializată,
- 8623 – Activități de asistență stomatologică,
- 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.
Alte aspecte:
În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 60000 EUR sau începe să desfășoare activitățile CAEN specificate, este aplicabilă cota de 3% începând cu trimestrul în care se înregistrează astfel de situații.
În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere nu mai îndeplineşte condiţia de a avea cel putin un salariat, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită această condiţie. Prin excepţie, o microîntreprindere cu un singur salariat, al cărui raport de muncă încetează, ramane in continuare platitoare de impozit pe venit dacă, în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă, este angajat un nou salariat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puţin 12 luni.
O microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- a realizat venituri care nu au depăşit la finalul anului echivalentul în lei al sumei de 500.000 de euro, pentru veniturile obtinute de la 1 ianuarie 2023(Legea 370/2022);
- capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unitățile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare cu lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti;
- a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN 6920 “Activități de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal”, în proporţie de peste 80% din veniturile totale (Legea 370/2022);
- are cel puțin un salariat, cu exceptia entitatilor nou infiintate care au ca termen 30 de zile inclusiv de la data înregistrării persoanei juridice;
- are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.
Limitele fiscale se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar precedent.
Entităţile care desfăşoară activităţi în domeniul HORECA pot opta pentru plata impozitiului pe venit chiar dacă depăşesc plafonul de 500.000 EUR anual, cota de impozit pe venit fiind 3% începând cu 01.01.2024.
Se modifică definiția „locuinței care în momentul livrării poate fi locuită ca atare”. În sensul noii definiții, locuința care poate fi locuită ca atare trebuie să aibă:
- acces liber individual la spațiul locuibil, fără tulburarea posesiei și a folosinței exclusive a spațiului deținut de către o altă persoană sau familie;
- acces la energie electrică şi apă potabilă, evacuarea controlată a apelor uzate şi a reziduurilor menajere;
- locuința este formată cel puțin dintr-un spațiu pentru odihnă, un spațiu pentru pregătirea hranei şi un grup sanitar;
- finisaje exterioare și finisaje interioare;
- instalații sanitare și obiecte sanitare; instalații electrice.
Care sunt creşterile de TVA
Crește cota de TVA de la 9% la 19% pentru:
- livrarea de bere fără alcool;
- alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs), cu excepția cozonacului și a biscuiților. Se reglementează noțiunea de ”zahăr adăugat”, produs pe care o sa îl urmărim cantitativ, atât în produse solide, cum ar fi produsele de patiserie și cofetărie, cât și în cadrul băuturilor nealcoolice dar cu conținut de zahăr adăugat. Prin ”zahăr adăugat” se înțelege zahăr din trestie, zahăr brun, zaharoză cristalină, zahăr invertit, dextroză, melasă, zaharuri din miere, melasă şi siropuri, cum ar fi sirop de malţ, sirop de fructe, sirop de malţ de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat în fructoză, sirop de arţar, sirop de glucoză, glucoză-fructoză, fructoză, zaharoză, glucoză, lactoză, lactoză hidrolizată şi galactoză adăugate ca ingrediente, zaharuri în nectaruri, cum ar fi nectarul de flori de cocos, nectarul de curmale, nectarul de agave, zaharuri din sucurile de fructe neîndulcite, concentrat de suc de fructe, zaharuri din piureuri de fructe şi dulceaţă.
Crește cota de TVA de la 5% la 9% pentru:
- livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, eco, tradiționale;
- livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale (suprafața utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA). Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. În continuare rămâne condiția că o persoană poate să cumpere o singură locuință cu cota de 9%, iar restul locuințelor să fie cumpărate cu cota de 19%, chiar dacă sunt sub valoarea de 600000 lei (exclusiv TVA) și au sub 120 mp utili. Cumpărătorii vor da o declarație dacă au mai cumpărat locuințe cu cota redusă, ce va fi verificată de notari.
- livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență, cu emisii scăzute, inclusiv a kiturilor de instalare, precum şi a tuturor componentelor necesare achiziționate separate destinate locuințelor/clădirilor administrației publice centrale sau locale cu excepția societăților comerciale;
- livrarea și instalarea de componente pentru repararea şi/sau extinderea sistemelor ca parte componentă a livrărilor de construcții, sau ca extraopțiuni la livrarea unei construcții;
- accesul la bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9321 și 9329, târguri, expoziții, cinematografe și evenimente culturale, altele decât cele scutite de taxă;
- accesul la evenimente sportive.
Crește cota de TVA de la 5% la 19% pentru:
- dreptul de utilizare a facilităților sportive ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311 și 9313, altele decât cele scutite;
- transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane utilizând instalațiile de transport pe cablu - telecabină, telegondolă, telescaun, teleschi - în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu vehicule cu tracțiune animală, folosite în scop turistic sau de agrement;
- transportul de persoane cu ambarcațiuni folosite în scop turistic sau de agrement.
Se elimină scutirea de TVA cu drept de deducere aplicabilă pentru următoarele operațiuni efectuate către unități spitalicești de stat:
- serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești din rețeaua publică de stat;
- livrarea de echipamente medicale, aparate, dispozitive, şi altele asemenea;
- adaptarea, repararea, închirierea şi leasingul unor astfel de bunuri. Se menține scutirea de TVA doar când aceste operațiuni sunt efectuate către entităţi nonprofit înregistrate în Registrul public organizat de ANAF și sunt destinate unităților spitalicești deţinute şi exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat.
Cine trebuie să depună declaraţia unică în 2024
Un nou model al declarației unice pentru persoanele fizice (formularul 212) a fost publicat în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noua formă a declarației trebuie folosită în 2024 pentru declararea veniturilor independente și a taxelor aferente acestora.
Sistemul RO e-Factura
Principalele modificări legislative vizează:
Începând cu 01.01.2024, devine obligatorie transmiterea în sistemul e-factura, a tuturor facturilor emise eferente tranzacțiilor B2B, pentru toate firmele si PFA-urile din Romania, platitoare sau neplatitoare de TVA emise către o altă entitate stabilită tot în țară. Mai exact pentru toate persoanelor impozabile stabilite în România, dar și a persoanelor impozabile nestabilite, dar înregistrate în scop de TVA în România;
Înregistrarea în sistemul e-factura se face prin depunerea declaratiei 084 și permite transmiterea și primirea facturilor prin SPV.
Termenul de transmitere al facturilor este de 5 zile lucrătoare de la data facturii;
Până la data de 30.06.2023 se menține și obligația de emitere și transmitere a facturilor conform articolului 319 din Codul Fiscal;
Se abrogă prevederile privind raportarea datelor din facturi pentru bunurile cu risc fiscal ridicat;
Începând cu 01.04.2024 se aplică contravenții pentru netransmiterea facturilor prin sistemul e-Factura între :
- 5000 lei și 10.000 lei pentru contribuabilii mari,
- 2500 lei și 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii,
- 1000 lei și 2.500 lei pentru celelalte personae juridice și persoanele fizice;
Începând cu 01.07.2024 intervine obligația emiterii facturilor electronice și transmiterii acestora exclusiv prin e-factura nu se mai face obiectul acceptării de către destinatar;
Se vor înregistra în contabilitate doar facturile trimise/primite prin sistemul e-factura. Primirea și înregistrarea facturilor în altă modalitate decât prin e-factura, pentru tranzacțiile B2B, se sancționează cu o amendă egală cu cuantumul TVA înscrisă în respectiva factură primită, iar cheltuielile facturate și TVA-ul aferent nu sunt deductibile;
Factura electronică comunicată destinatarului nu se poate returna și va trebui stornată. Factura de storno, bineînțeles, va fi transmisă și ea prin e-factura.
În situația unei facturi electronice asupra căreia destinatarul are obiecții, acesta înștiințează emitentul facturii, inclusiv în sistemul e-Factura, prin înscrierea unui mesaj în acest sens.
Amenzi
Dispare posibilitatea plății la jumătate a amenzilor contabile, fiscale și similare. Așadar nu vor mai putea fi plătite la jumătate din minim în termen de 15 zile.
Ce accize cresc în 2024
Se introduc următoarele modificări în domeniul accizelor:
Au fost introduse accize nearmonizate pentru următoarele:
- o produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 11 00, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
- lichide cu sau fără nicotină, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
- produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori din tutun, cu sau fără nicotină cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
- băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5g – 8 g/100 ml;
- băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml. Producția, achiziția intracomunitară sau importul de produse accizabile nearmonizate sunt supuse notificării prealabile (în cazul băuturilor nealcoolice cu zahăr adăugat) sau autorizării (în cazul celorlalte produse) la autoritatea vamală competentă.
Nivelul accizelor pentru alcool, băuturi alcoolice și tutun prelucrat crește de la 1 ianuarie 2024.
În perioada 1 ianuarie 2024 - 31 decembrie 2024 inclusiv, pentru alcool și băuturi alcoolice, nivelul accizelor nu se actualizează cu creșterea prețurilor de consum.
În perioada 1 ianuarie 2024 - 31 martie 2024 inclusiv, acciza specifică pentru țigarete este de 540,938 lei/1.000 de țigarete.
Au fost introduse noi contravenții în domeniul produselor accizabile (atât armonizate, cât și nearmonizate), și au fost mărite cuantumurile amenzilor contravenționale pentru nerespectarea legislației din domeniu.
Venituri obținute din activități independente – PFA, II, IF, Profesii Liberale
Începând cu veniturile din 2024, PFA-urile datorează CASS la venitul net în limita a 60 salarii minime brute pe țară. Se elimină plafoanele de 6, 12, 24 salarii. Deci pentru PFA-urile care obțin venituri mai mici de 60 salarii minime brute, se platește CASS aplicând cota de 10% la venitul net, fiind astfel variabil.
Până la 31.12.2023, PFA-urile plăteau CASS în limita a 24 salarii minime brute. Cota in 204 a fost crescută major.
Iar PFA-urile care obțin venituri nete sub 6 salarii minime brute nu datorează CASS dacă obțin venituri din salarii anuale (sau venituri din alte surse) mai mari de 6 salarii minime brute.
Pentru plafonul de calcul pentru CASS, veniturile din activități independente au fost excluse din totalul veniturilor cumulate din alte surse (dividende, chirii, vânzări de acțiuni). Acest lucru înseamnă că plafoanele pentru CASS se aplică acum separat pentru activitatea de PFA și celelalte venituri. Până la 31.12.2023 aceste venituri se adunau: veniturile activități independente, chirii, dividende, vânzări de acțiuni, dobânzi etc.
CASS plătit de PFA-uri devine cheltuială deductibilă la calculul de impozit pe venit. Până la 31.12.2023, doar CAS era deductibilă.
Pentru celelalte tipuri de venituri rămân în vigoare plafoanele de 6, 12, 24 salarii minime brute pe economie.
Companii cu cifra de afaceri anuala peste 50 milioane de euro
Incepand cu 01.01.2024, firmele care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 mil EUR, și care în anul de calcul determină un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri , sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Cursul deschimb pentru determinarea echivalentului în euro a cifrei de afaceri este cel valabilla închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
Impozitul minim pe cifra de afaceri se determină astfel: IMCA = 1% x (VT – Vs – I - A), unde:
IMCA - impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul;
VT - venituri totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, după caz;
Vs - venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, după caz, reprezentând: (i) veniturile neimpozabile prevăzute la art. 23 și 24; (ii) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse; (iii) veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie; (iv) veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale, care nu sunt cuprinse în indicatorul I; (v) veniturile din subvenţii; (vi) veniturile realizate din espăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii; 5 (vii) veniturile reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli;
I - valoarea imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția de active, înregistrate în evidența contabilă începând cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2024;
A - amortizarea contabilă la nivelul costului istoric aferentă activelor achiziționate/produse începând cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2024. Nu se cuprinde în acest indicator amortizarea contabilă a activelor incluse în valoarea indicatorului I.
Impozitul pe profit care se compară cu impozitul minim pe cifra de afaceri, este impozitul pe profit rezultat după deducere sponsorizare, nivel de capitalizare, și nu se scad sumele reprezentând creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 ( profit reinvestit).
Din impozitul minim pe cifra de afaceri se scade suma acordata ca sponsorizare, reprezentand valoarea cea mai mica dintre 0,75% din cifra de faceri si 20% din impozit pe profit.
În cazul în care se datorează impozit minim pe cifra de afaceri, din acesta nu se pot scădea sumele reprezentând impozit pe profit scutit, redus și alte sume care se scad din impozitul pe profit potrivit legilor speciale, și nici reducerea impozitului pe profit potrivit OUG nr. 153/2020.
Taxe şi impozite 2024. Cozi uriaşe
În prima zi lucrătoare din 2024, zeci de mii români au stat la rând la administraţiile fiscale, să plătească impozitele majorate din cauza inflaţiei. Taxele din Bucureşti pot fi plătite pe site-urile pentru impozite ale primăriilor de sector, pe site-ul Ghişeul.ro, la ofiiciile poştale sau staţii Self Pay.