Câte nave pline de gaz lichefiat aşteaptă în largul coastelor europene. Cererea de instalaţii care să încălzească lichidul şi să îl transforme înapoi în gaz este din ce în ce mai ridicată
În largul coastelor Spaniei, Portugaliei, Marii Britanii şi ale altor naţiuni europene se află zeci de nave gigantice pline de gaz natural lichefiat (GNL), transmite BBC. Cererea de instalaţii care să încălzească lichidul şi să îl transforme înapoi în gaz rămâne ridicată. Nu există foarte multe astfel de instalaţii în Europa, în parte pentru că continentul s-a bazat mult timp pe gazul livrat prin conducte din Rusia.
De Redactia Observator la 25.10.2022, 08:02Răcit la aproximativ -160C pentru transport, combustibilul fosil este foarte solicitat. Cu toate acestea, navele rămân pe mare cu încărcătura lor preţioasă.
După ce a invadat Ucraina în februarie, Rusia a redus livrările de gaze către Europa, declanşând o criză energetică care a dus la creşterea preţurilor la gaze. Acest lucru a dus la temeri legate de penuria de energie şi la facturi ameţitoare pentru consumatori.
"S-a acumulat timp de aproximativ, aş spune, cinci-şase săptămâni", spune Augustin Prate pentru BBC, vicepreşedinte al pieţelor de energie şi mărfuri la Kayrros, unul dintre numeroşii observatori care au urmărit evoluţia situaţiei.
El şi colegii săi urmăresc navele prin intermediul semnalelor AIS (Automatic Identification System), care sunt transmise de către nave către receptoare, inclusiv pe sateliţi.
- Nouă problemă pentru Europa: zeci de nave cu gaz natural lichefiat stau blocate pe mare. De ce nu pot descărca
- Romgaz şi SOCAR, din Azerbaidjan, vor construi un terminal de lichefiere a gazelor naturale şi de regazificare la...
- Au explodat în Europa chiriile la terminalele plutitoare de gaze lichefiate. Anul trecut ar fi acceptat "orice" sumă
268 de nave de GNL pe apă la nivel mondial
O altă persoană care a urmărit acumularea de nave este Fraser Carson, analist de cercetare la Wood Mackenzie. În această lună, el a numărat 268 de nave de GNL pe apă la nivel mondial - cu mult peste media pe un an de 241. Dintre cele aflate în prezent pe mare, 51 se află în apropierea Europei.
El explică faptul că naţiunile europene au început să cumpere gaze naturale în timpul verii, cu scopul de a umple rezervoarele de stocare de pe uscat cu gaze. Acest lucru a fost menit să asigure că vor fi disponibile cantităţi mari de combustibil pentru a acoperi necesarul de energie în această iarnă.
Obiectivul iniţial era de a umple instalaţiile de depozitare la 80% din capacitatea lor totală până la 1 noiembrie. Acest obiectiv a fost atins şi depăşit cu mult înainte de termen. Cele mai recente date sugerează că nivelul total de stocare este acum de aproape 95%.
Importul de GNL, rol esenţial în Europa
Dar, pe măsură ce GNL continuă să fie adus la ţărm, cererea de instalaţii care să încălzească lichidul şi să îl transforme înapoi în gaz rămâne ridicată. Nu există foarte multe astfel de instalaţii în Europa, în parte pentru că continentul s-a bazat mult timp pe gazul livrat prin conducte din Rusia.
Acesta este unul dintre motivele pentru care navele de GNL aşteaptă - unele stau la coadă pentru a avea acces la terminalele de regazificare. Între timp, Germania şi Olanda au investit în noi instalaţii de regazificare. Unele, construite rapid cu ajutorul unor nave de GNL transformate şi fixate pe docuri, ar trebui să devină operaţionale în câteva luni.
Pe lângă acest blocaj, în Europa se consumă mai puţin gaz decât s-ar putea consuma în prezent, deoarece vremea a fost foarte blândă până în octombrie.
Blocajele, agravate de scăderea cererii industriale, de vremea mai caldă şi de preţuri
Blocajele sunt agravate şi de alţi factori: cererea industrială mai scăzută, din cauză că economia Europei încetinește, consumul intern sub aşteptări din Spania, din cauza vremii neobișnuit de calde. O altă cauză, potrivit analistului Alex Froley, o reprezintă prețurile. Unele nave vor să-și vândă încărcăturile de GNL la un preț mai mare, faţă de cel actual, pe măsură ce Europa intră în iarnă şi scad temperaturile, prin urmare cresc preţurile. Vor să compenseze astfel costurile suplimentare cauzate de şederea în larg.
Dacă blocajul nu se va încheia în curând, navele vor căuta alte porturi în afara Europei pentru a-și descărca GNL. Luni, 17 octombrie, China a oprit vânzările de GNL către clienţi străini pentru a se asigura că are stocuri suficiente. Jucătorii de pe piața de GNL spun că decizia ar putea face ca mai multe nave să se îndrepte din Europa spre Asia.