Infrastructura României se construiește cu muncitori necalificaţi
România riscă să devină angajatorul muncitorilor necalificaţi. Pe şantierele pentru şosele sau pentru calea ferată sunt prea puţini meseriaşi, după exodul muncitorilor către ţările din vest.
De Cristina Oprea la 22.02.2020, 23:27- Angajatorii găsesc cu greu muncitori calificați.
- Cei mai mulți au plecat din România.
România riscă să devină angajatorul muncitorilor necalificaţi. Pe şantierele pentru şosele sau pentru calea ferată sunt prea puţini meseriaşi, după exodul muncitorilor către ţările din vest. Paradoxal, şcolile profesionale spun că angajatorii nu sunt interesaţi de absolvenţii lor.
Băltoace asfaltate cu lopata, stâlpi de electricitate uitaţi în mijocul drumului sau marcaje rutiere puse la întâmplare. Infrastructura de transporturi din România este o mare cârpeală, iar astfel de imagini au devenit deja o normalitate. Nu este drum pe care să nu găseşti lucrări făcute de mântuială sau lăsate de izbelişte.
La 7 ani de la semnarea contractului pentru reabilitarea Drumului Național 55, Craiova - Bechet, acesta este în continuare un șantier abandonat. Iar pe traseu întâlnim tot felul de surprize. De pildă, un morman de pământ a fost lăsat în mijlocul șoselei, de muncitori, pentru a-i împiedică pe șoferi să pătrundă în linie dreaptă spre o prăpastie.
Meseriaşii au plecat peste hotare, iar în ţară, angajatorii se plâng că nu mai găsesc forţă de muncă specializată. Şcolile profesionale pot pregăti tineri pentru construirea de drumuri şi căi ferate, dar nimeni nu îi caută.
Simona Ciuliu, inspector învățământ profesional: Momentan, nu avem niciun elev înscris. La liceul Tehnologic de Transporturi Căi Ferate din Craiova, ultima promotie a finalizat in 2009.
În Liceul de Transporturi şi Căi Ferate din Craiova, doar meseriile de electricieni şi mecanici mai sunt căutate. O realitate greu de înţeles pentru profesori, care atrag atenţia că puţinii meseriaşi rămaşi în ţară se apropie de vârsta pensionării.
Cristian Pătrașcu, directorul Liceului Transporturi și Căi Ferate: O primă problemă, după părerea mea, este această predare a a ștafetei, care întârzie. Firește că foarte bine este să lucrezi cu cadre bine pregătite, cu elevi bine pregătiți, cu muncitori calificați care îți dau certitudinea executării unor lucrări de calitate.
În anul şcolar 2018 - 2019, erau înscrişi în învăţământul profesional şi tehnic peste 280.000 de elevi. Cele mai căutate calificări au fost cele din domeniul economic. Deficitare sunt construcţiile de căi ferate, drumuri şi poduri sau cizmăria.