Românii vor primi următoarea factură la curent peste 3 luni şi ar putea avea o surpriză mare. Experţii vin cu 3 opţiuni pentru a fi pregătiţi
Facturile pentru curentul electric vor întârzia luna aceasta, din cauza multiplelor modificări legislative care vizează piaţa energiei. Pentru consumatori reprezintă o nouă lovitură, după scumpirile din ultima perioadă. Atunci când vor primi factura, oamenii vor fi nevoiţi să plătească pentru o perioadă mai lungă, deci mult mai mult.
De Mădălina Chiţac la 04.10.2022, 19:28"Implementăm noile modificări legislative, de aceea facturile pot fi emise cu întârziere". Cu astfel de notificări sunt întâmpinaţi clienţii care accesează aplicaţia mobilă a unuia dintre furnizorii de energie. Nu e însă singurul care are dificultăţi în facturare.
Dana Dărăban, director executiv ACUE: Toţi furnizorii vor întâmpina anumite probleme în implementarea noilor criterii de selecţie a beneficiarilor, de aplicare a plafonului la anumite marje de consum, ceea ce e posibil să ducă, în anumite situaţii la întârzieri. Avem nevoie de cel puţin 30 de zile ca să putem să implementăm schimbările.
Dumitru Chisăliţă, Asociaţia Energia Inteligentă: Consumatorii trebuie să se aştepte să primească facturi doar peste 2 luni, sau chiar 3 luni. Bineînţeles, acele facturi vor fi facturi mari, pentru că vor cumula cantităţi pe o perioadă mai lungă de timp.
Pentru consumatori este o nouă veste proastă, după facturile oricum mai mari emise în ultimele luni.
- Veşti proaste despre facturile la energie. Furnizorii şi-au avertizat deja clienţii despre cum trebuie să...
- Factura uriașă la curent primită de o primărie din Arad: "A fost un șoc". Edilul a desemnat un om care citeşte...
- Vouchere pentru compensarea facturilor la curent. Persoanele care ar putea beneficia de ajutorul de la stat
''Una e să plăteşti consumul pe o lună. Să spunem o mie de lei. Şi alta să plăteşti 4 mii de lei deodată, pentru că termenul scadent este acelaşi. Ai primit la 3 luni, termenul e de 15 zile, ca şi când ai fi primi factura în mod normal.''
''Ar trebui să plăteşti o sumă mult mai mare. Mai ales că, în 3 luni, se schimnă tarifele şi nu ştii. Te pomeneşti cu tarife modificate şi nu ştii de ce.''
Experţii vin cu trei opţiuni pentru a fi pregătiţi
Olivian Savin, FEL România: Consumatorul, în această situaţie în care facturile sunt emise cu întârziere, are 3 opţiuni. Prima opţiune e să adauge nişte bani în contul aferent facturilor. A doua opţiune e de a pune bani deoparte, pentru că el consumă în această perioadă şi aşa îşi va putea plăti factura când va fi emisă. Şi a treia opţiune e să ceară plata eşalonată a facturii.
Însă niciun furnizor nu garantează eşalonarea plăţii.
Dumitru Chisăliţă, Asociaţia Energia Inteligentă: Este o posibilitate teoretică, nu este o obligaţie a furnizorului să demareze această eşalonare.
Dana Dărăban, director executiv ACUE: Nu e o problemă doar la consumator, este şi o problemă la furnizor. Pentru că va însemna o întârziere şi de încasare la furnizori.
De la 1 septembrie, a scăzut pragul până la care consumatorii casnici beneficiază de un preţ plafonat la energie electrică. De la 300 kWh pe lună la 255. Furnizorii nici n-au apucat să implementeze acestă măsură în sistemele de facturare, ca li se pregătesc alte schimbări.
Vedem cum, de la o zi la alta, apar noi modificări privind ordonanţa la energie. Mai nou, aleşii îşi doresc ca noul proiect să se aplice începând cu data de 1 noiembrie. Există propunerea ca, în cazul în care clientul transmite indexul şi îl transmite către furnizor, acesta să se raporteze la consumul curent de energie electrică. Însă, în cazul în care contorul nu este citit, atunci furnizorul se va raporta la consumul mediu din 2021.
Actul normativ care prevede schimbări de pe piaţa energiei a fost trimis la Camera Deputaților, unde va suferi modificări până la votul final.