ANIMAŢIE. Filmul exploziei de pe cargo. SOS-ul disperat al marinarilor, convinşi că au lovit o mină marină. Prima ipoteză: act de sabotaj pe Canalul Sulina
Explozie cu multe semne de întrebare pe o navă la Sulina. Procurorii anchetează explozia şi din perspectiva unui act de sabotaj menit să blocheze navigaţia pe Canalul Sulina. Echipajul a fost evacuat în siguranţă de autorităţile române, după o operaţiune contra-cronometru, iar o navă militară a fost trimisă imediat în zonă, să caute eventuale dispozitive explozive.
De Andreea Filip la 20.09.2023, 19:55Ora 06:50. Cargoul sub pavilion Togo, plin cu marfă, este zguduit de o explozie puternică. Cei 12 marinari de la bord cer ajutorul. Mai multe nave de la Garda de Coastră şi de la Autoritatea de Salvarea a Vieţii Omeneşti pe Mare ajung urgent în zonă.
Explozie la Sulina. Anchetă pentru sabotaj
"A fost emisă o alertă de distress medie de către echipajul navei şi s-a solicitat abandonul", a declarat Cosmin Dumitrache, director ANR. "Operaţiunea a fost destul de dificilă, dar colegii mei cu asta se ocupă. A fost o misiune de salvare, şi-au făcut datoria cu brio", spune Dorina Cocu, purtător de cuvânt ARSVOM.
Nava sub pavilion Togo staţiona în dreptul portului Sulina de nouă zile. Aştepta aprobarea să intre pe canalul Bîstroe ca să ajungă în portul Ismail din Ucraina. Datele preliminare arată că explozia s-a produs în sala motoarelor. Un bărbat aflat la bord a suferit răni uşoare.
- Explozie pe un cargo, între Sulina și Canalul Bîstroe. Marinarii spun că nava de marfă, sub pavilion Togo, ar fi...
- ANIMAŢIE. Mina marină a explodat la 100 de m de turiştii de pe plaja Costineşti. Măsurile luate pentru a evita o...
- "S-a zguduit tot pământul. Războiul e aici, la ușa noastră". Reacţia şefului salvamarilor din Costineşti,...
"Oamenii, e decizia Poliţiei de Frontieră, să vadă statutul lor, să fie trimişi în ţara de origine sau să participe la lucrările care vor avea loc la bordul navei", spune Nicolae Răduș, șef Căpitanie Sulina.
Nava veche de 40 de ani, fără asigurare
"Nava veche de peste 40 de ani nu avea asigurare, iar specialiștii spun că era un pericol în sine doar că legislația nu impune un control în radă, ci doar în port. Așa se face că zeci, poate chiar sute de nave de genul acesta pot trece fără ca nimeni să le controleze, fiind un real pericol atât pentru echipaj, cât și pentru alte nave din jur", transmite Andreea Filip, reporter Observator.
SOS-ul disperat al marinarilor
Marinarii, care au lansat un SOS disperat, cred că vaporul a lovit o mină marină şi din cauza aceasta a explodat. Luna trecută, o mină în derivă a lovit stâncile şi a explodat la 100 de metri de plaja din Costineşti. Acum, însă, preşedintele sindicatului navigatorilor din România nu crede că în apă a fost un dispozitiv exploziv.
"Este exclusă lovirea cu o mină pentru că aceasta ar fi dus la găurirea bordului şi tabla fiind subţire... nu se compară", explică Adrian Mihalcioiu, reprezentant ITF România.
Ipoteza anchetată de procurori
Pista care se conturează acum este un posibil sabotaj pentru blocarea canalului Sulina. Procurorii au deschis o investigaţie legată de avarierea navei. Iau în calcul o explozie intenţionată pe nava plină cu ciment.
"Dacă ar fi intrat pe canalul Sulina şi explozia ar fi fost ceva mai puternică, am fi repetat situaţia cu nava care a blocat canalul Sulina aproape un an de zile. Cimentul intrat odată acolo (în apă - n.r.) ar fi fost nişte operaţiuni imposibile pentru eliberarea canalului", spune Constantin Ciorobea, contraamiral de flotilă.
Nava cargo de 90 de metri lungime şi 14 metri lăţime a fost tractată pe un banc de nisip în Golful Musura, iar mai multe anchete încearcă să afle cauza exploziei.