Animație grafică. Cum s-a prăbușit podul de Luţca. Autorităţile vor să dinamiteze ce a mai rămas din el
La mai bine de 24 de ore de la incident, nu există nicio explicaţie oficială privind cauzele ruperii podului de piatră de la Luţca. Se fac însă anchete peste anchete. Oamenii legii au deschis trei dosare penale. În paralel şi autorităţile judeţene încearcă să afle ce s-a întâmplat. Nimeni nu îşi explică cum a fost posibil ca un pod care a rezistat 50 de ani să se frângă la nici 7 luni de la reabilitare. Oamenii din zonă spun că de fapt consolidarea ar fi fost doar o cosmetizare şi nu s-a făcut nimic la structura de rezistenţă a podului.
De Clara Mihociu la 10.06.2022, 22:43Din podul hobanat de la Luţca a rămas un morman de moloz. Camionul şi dubiţa sub care s-a frânt construcţia de 216 metri stau mărturie a tragediei care ar fi putut fi. Ca o ironie, podul încă îi pune pe localnici în pericol. Aşa că autorităţile se gândesc să-l dinamiteze.
Cum s-a prăbușit podul de Luţca
Clara Mihociu, reporter Observator: În urma incidentului de ieri, problema traficului pare a fi cea mai mică, adevărata problemă este însă acum că podul s-a transformat într-un fel de baraj. Zona este cunoscută ca fiind cu risc de inundaţii, iar în perioada următoare sunt anunţate ploi.
Şoferul care a fost rănit ieri e încă în spital. Are traumatisme multiple.
- Armata, trimisă de urgenţă la Luţca, zona unde s-a prăbuşit podul peste Siret. Ciucă a dat ordin să...
- Dosar penal deschis de DNA Bacău după prăbuşirea podului de la Luţca. Procurorii vor să afle de ce s-a...
- Cine sunt oamenii din spatele firmelor care au reparat podul prăbușit de la Luțca. Au fost deschise două dosare...
Șeful şoferului rănit: N-avea greutate. Avea 10 metri cubi, vreo 14-15 tone. Spuneau oamenii de pe acolo că pocnea podul.
Trei anchete au fost deschise de oamenii legii, după ce podul abia reabilitat s-a făcut una cu pământul. IPJ Neamţ a deschis două dosare penale: unul pentru abuz în serviciu şi al doilea pentru vătămare corporală din culpă. Pe fir au intrat şi procurorii DNA care fac cercetări pentru corupţie.
Localnici: Pe structura de rezistenţă s-a făcut tencuială/.trebuia turnat din nou făcut cofraj, trebuia întărită armătura.
- Nu ştiu dacă s-au făcut nişte consolidări ceva, dar s-au tencuit alea pe sus.pe jos.
- Ciment cu nisip dădeau un pic, pac, pac şi gata.
Podul s-a frânt, dar nimeni nu-şi asumă responsabilitatea. CAPTURĂ Ministerul Dezvoltării a anunţat că lucrarea nu era gata pentru că nu a fost primit procesul verbal de recepţie. Compania Naţională de Drumuri a transmis că podul nu s-a aflat niciodată în ograda sa. Şi mai marii judeţului se minunează.
Reporter- Adrian Niţă, prefectul Neamţului: - Cine a hotărât să dea în circulaţie acest pod având în vedere că lucrarea nu era recepţionată?
- Nu am un răspuns acum. Nu am ştiinţă să fi semnat vreo astfel de decizie.
Dragoș Chiţic, vicepreședinte CJ Neamţ: Eu personal nu ştiu să vă răspund. Colegii mei din serviciul tehnic analizează care a fost mom în care a fost dat podul în folosinţă.
Preşedintele Consiliului Judeţean, care a fost la inagurare, şi care a anunţat CAPTURI DE IERI că podul a trecut toate testele şi va rezista zeci de ani, e acum la Bucureşti. Caută finanţare pentru un nou pod.
Ionel Arsene, preşedintele CJ Neamţ: Un camion nu avea cum să cadă atât timp cât a fost încărcat podul dintr-un capăt în altul cu 340 de tone.
Probleme cu podul a semnalat un consilier judeţean cu trei săptămâni înainte ca podul să fie dat în circulaţie.
Gabriel Pârţac, consilier judeţean: În urmă cu opt luni de zile mai mulţi cetăţeni mi au adus la cunoştinţă că podul prezintă fisuri şi crăpături, iar pe mijloc este lăsat.
Reporter-Dragoș Chiţic, vicepreședinte CJ Neamț: - Care a fost răspunsul?
- Că nu e un pericol.
Gabriel Pârţac, consilier judeţean: Într-adevăr mă trîn memoria mea au rămas acele cuvinte că podul a trecut toate testele de rezistenţă.
Specialiştii consultaţi de Observator au avansat mai multe ipoteze. O posibilă explicaţie ar fi că la reabilitare, structura deja şubredă a podului a fost supraîncărcată. Materialul extra pus pe pod ar fi fost prea greu şi construcţia a cedat.
Prof. Ionuţ Răcănel, Director Departamentul Rezistenţa Materialelor Drumuri şi Poduri, Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti: Poate fi ca pur şi simplu podul să se fi apropiat de finalul duratei de viaţă şi o solicitare la care a fost supus acum să conducă la această situaţie. Prăbuşirea a avut un caracter casant, deci sunt mai multe elemente structurale care au cedat condiţionat unul de celălalt.
Reprezentanţii firmei care au realizat lucrarea sunt de negăsit. "Nu ne răspunde momentan la telefon niciun şef".
Darcons SRL, compania care a câştigat licitaţia, îi aparţine lui Romică Rotaru, fost vicepreşedinte al CJ Neamţ. Firma, abonată la contracte cu statul, a fost amendată anul trecut cu 30 de mii de lei după ce a extras balast fără să aibă aprobare din râul Moldova. Şi o altă firmă implicată în lucrări, Aqua Parc, are dosar penal după ce a înfiinţat o groapă de gunoi ilegală pe albia unui râu.
Premierul Nicolae Ciucă a trimis experţi de la Armată ca să găsească o soluţie temporară pentru traversarea apei de către cei din comunele din zonă.