Armata, proiect de OUG pentru finanțarea antrenamentelor piloţilor ucraineni. Cheltuielile, făcute din bugetul Apărării
Piloţii ucraineni, tot mai aproape să fie antrenaţi în România, la Baza de la Feteşti, deschisă de câteva luni, dar unde se pregătesc în prezent doar piloţi români. MApN a lansat în dezbatere publică un proiect de OUG pentru finanțare. Cheltuielile necesare (cazare, transport, hrană, combustibil, instructaj etc.) vor fi făcute din bugetul Apărării.
De Redactia Observator la 11.06.2024, 21:01MApN a pus în transparenţă publică proiectul de OUG prin care cheltuielile pentru instruirea piloţilor ucraineni în România sunt suportate de instituţia militară. Nu spune când va începe instruirea şi nici despre câţi piloţi este vorba, relatează monitorulapararii.ro, citat de Mediafax.
Despre întârzierile în pregătirea piloţilor ucraineni în România a scris şi The New York Times în luna martie.
MApN, proiect de ordonanță de urgență pentru finanțarea antrenamentelor piloţilor ucraineni
Ministerul Apărării Naţionale a publicat pe siteul oficial, pe 10 iunie, la transparenţă decizională, proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului privind finanţarea de către România a instruirii personalului ucrainean în cadrul facilităţii de instruire pentru personalul care operează aeronave F-16 din Baza Aeriană-Feteşti.
- Ucraina confirmă că avioanele F-16 vor fi staţionate şi în ţări terţe. România, posibilă bază de...
- Piloții români au terminat primele antrenamente pe F-16. Când vom ajunge la 49 de aparate funcționale, gata de...
- Piloţii români au început primele antrenamente pe avioanele F-16, în baza de la Feteşti. Instructor american: "A...
Conform acestuia, se aprobă suportarea de la bugetul de stat, prin bugetul MApN, a cheltuielilor pentru instruirea personalului ucrainean în cadrul facilităţii de instruire pentru personalul care operează aeronave F-16 din Baza Aeriană Feteşti. Cheltuielile vor fi pentru cazare, transport, hrană, combustibil avion, ore simulator. România a pus la dispoziţie infrastructura, Baza 86 de la Feteşti, în timp ce Olanda a trimis aparate F-16 şi compania americană Lockheed Martin a adus instructorii şi tehnicienii.
Chiar dacă Centrul de instruire funcţionează deja de câteva luni, acolo sunt pregătiţi doar piloţi români. Ministerul Apărării Naţionale a întârziat cu aprobarea bazei legale, în condiţiile în care piloţii ucraineni deja au finalizat instruirea în alte ţări şi se aşteaptă ca în această vară primii piloţi deja să fie transferaţi în Ucraina pentru a participa la primele misiuni reale de luptă.
Ţara noastră şi-a asumat această misiune încă din 11 iulie 2023, în marja Summitului NATO de la Vilnius, alături de Belgia, Canada, Danemarca, Luxemburg, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Suedia şi Regatul Unit.
România şi-a reafirmat sprijinul pentru această iniţiativă în octombrie 2023, prin declaraţia comună a preşedinţilor României şi Ucrainei, cu prilejul vizitei la Bucureşti a preşedintelui VolodimirZelenski. După opt luni proiectul de OUG, care are două articole şi trei paragrafe, a fost postat pe site-ul MApN.
Instruirea piloţilor ucraineni, mai lentă decât au sperat ucrainenii
Lucrurile s-au mișcat mai încet decât au sperat ucrainenii şi aliații lor, deoarece piloții antrenați pe avioane din epoca sovietică au fost nevoiţi să înveţe limba engleză și practicile militare occidentale, potrivit NYT.
Anul trecut, ucrainenii au fost trimiși în Danemarca, şi nu la centrul de antrenament din România, deoarece acesta nu era încă deschis când piloții erau gata să înceapă pregătirea. Crearea centrului de la Feteşti a fost anunțată în iulie anul trecut iar în noiembrie instructorii au început aici pregătirea piloților români pentru escadrila de F-16 a României. Dar spre deosebire de ucraineni, piloții români vorbeau deja engleza și erau familiarizați cu standardele operaționale ale NATO.
"Deci tranziția pentru noi nu a fost chiar atât de dificilă. Suntem încântați să continuăm să zburăm", a spus pentru NYT unul dintre piloții români pregătiți la Feteşti. Următoarea clasă de opt piloți ucraineni este programată să sosească în Danemarca la sfârșitul verii, dar nu este clar când vor începe ucrainenii antrenamentele la Fetești.
"Acest lucru depinde de guverne și de contractele implicate. Încă așteptăm toate aprobările", a spus colonelul Bill Thomas, fost ofițer al Forțelor Aeriene ale SUA, care supraveghează programul de instruire al Lockheed Martin pentru piloții români de la Feteşti.
Oficiali din armata Ucrainei au anunţat la începutul lunii mai că unii piloți ucraineni aproape au terminat cursurile de pregătire pentru operarea avioanelor F-16. Nu au precizat despre ce piloţi este vorba, dar cel mai probabil sunt piloții pregătiți în Statele Unite, unde antrenamentele au început mai repede și cu piloți mai experimentați. Pe ei se va baza Kievul probabil să piloteze F-16 în această vară.
Le Monde: România ar urma să găzduiască ultima fază a antrenamentelor pe F-16
Cotidianul francez Le Monde a scris la finalul lunii aprilie că în Europa sunt antrenaţi doar zece piloţi ucraineni iar România ar urma să găzduiască ultima fază a antrenamentelor pe F-16. După șase luni petrecute în Regatul Unit, unde au învățat noțiuni de bază în limba engleză, patru dintre ei au ajuns în Franța la începutul lunii martie, urmând ca restul de şase să ajungă şi ei în Franța în primăvară.
Cei zece piloți ucraineni sunt departe de a fi experimentați, ceea ce explică durata stagiului lor. Vârsta lor medie este între 21 și 23 de ani, iar șase dintre ei nu au urcat niciodată într-un avion de luptă înainte de a ajunge în Marea Britanie. Ucraina are un deficit de piloți, mulți dintre ei fiind uciși sau răniți de la începutul războiului.
La sfârșitul celor șase luni petrecute în Franța, dacă vor termina pregătirea la un nivel satisfăcător, vor pleca într-o țară care încă nu a fost desemnată, unde își vor finaliza pregătirea zburând la bordul avioanelor F-16. Se așteaptă ca România să găzduiască această ultimă fază, a cărei durată a fost estimată la patru luni. Prin urmare, niciun pilot ucrainean instruit în Europa nu ar putea să fie operațional înainte de sfârșitul anului 2024, sau chiar de începutul lui 2025.