Autostrada Transilvania bate pasul pe loc, după o alunecare de teren. Tronsonul dintre Cluj-Napoca și Oradea riscă să rămână neterminat și fără finanțare
Încă un blocaj pe Autostrada Transvilania, începută acum 20 de ani. Tronsonul Cluj-Napoca - Oradea riscă să rămână neterminat şi fără finanţare europeană. Constructorii nu mai pot înainta din cauza unor alunecări de teren şi au abandonat lucrările. Ministerul Transporturilor a schiţat o variantă ocolitoare, dar nu găseşte companii dispuse să preia un proiect contracronometru.
De Alex Prunean la 24.03.2024, 19:43Construcţia Autostrăzii Transilvania, de la o extremă, la alta. Dacă acum jumătate de an, muncitorii se înghesuiau cu zecile de utilaje pe şantier, de câteva săptămâni au luat vacanţă. Lotul de 30 de kilometri dintre localităţile Nădăşelu şi Zimbor e gata în proporţie de 80%, dar lucrările au fost suspendate pentru că pe unele porţiuni pământul a luat-o la vale.
- Alex Prunean, reporter Observator: Avântul muncitorilor care au adus într-un ritm rar văzut la noi autostrada până în acest punct, s-a oprit aici, lângă cimitirul din Nădăşelu. Compania de Drumuri şi-a asumat că va rezolva problema alunecării de teren printr-un viaduct care să ocolească dealul instabil, dar lucrarea, lungă de 1,2 km, nu are încă un constructor.
Problemele au început acum doi ani, la câteva luni după deschiderea şantierului. Statul a găsit abia acum opt luni soluţia, dar lucrările tot nu au început.
Ministrul Transporturilor are răbdare cu Autostrada Transilvania, șoferii ș-au pierdut speranța
- Cum vor călători minorii după intrarea României în Air Schengen. Părinţii, nevoiţi să stea la cozi în plus...
- Drum nou şi o parcare cu 80 de locuri. Şoseaua ar trebui să decongestioneze traficul TIR-urilor cu cereale din...
- Cel mai dificil tronson de autostradă din istoria României. Are 31 de km şi ar trebui să fie gata în 2028
- Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Există ofertă care în următoarele săptămâni va duce la semnarea contractului. A fost o anexă la contractului deja existent. Pentru că au fost acele alunecări.
Problema este, însă, că autostrada nu va fi gata până în 2026, anul-limită pentru folosirea celor un miliard 300 de milioane de lei, bani europeni acordaţi proiectului.
- Alex Prunean, reporter Observator: Termenul din contract pentru proiectarea şi execuţia celor două viaducte - pentru că e necesar unul de doi kilometri şi aici, la Mihăiești, în continuarea celui existent deja - este de 2 ani şi 3 luni. Deci, de azi, vara lui 2026. Numai că nici aici nu s-a semnat cu un constructor, nu se ştie cum îşi va organiza şantierul şi, mai important, mai sunt de rezolvat chestiuni birocratice, precum acordul de mediu şi chiar exproprieri.
Şoferii aproape şi-au pierdut speranţa că autostrada Transilvania va fi gata. Guvernul a introdus în PNRR patru proiecte mari de autostrăzi, pentru care a alocat un buget de peste 4,5 miliarde de euro. Niciunul nu este gata.