"I-a angajat pe copiii ăştia ca să-i omoare. Am tras speranţă că n-o fi el, o fi altul". Au murit înghesuiți ca sardelele pentru o bucată amară de pâine
Cad primele capete după tragedia de la mina Jilţ din Gorj. Doi directori au fost schimbaţi din funcţie iar un altul a demisionat. Si ministrului Energiei, Virgil Popescu şi-ar putea pierde scaunul. Între timp, mai multe anchete încearcă să stabilească cum au murit cei trei mineri. Răspunsurile sunt tardive pentru familiile. Ia compensaţiile infime. Statul le dă câte 40 de mii de lei pentru pierderile suferite.
De Diana Speretoiu la 19.01.2023, 09:29În "Camionul morţii" au fost înghesuiţi 25 de muncitori şi două tuburi metalice de acetilenă. Trei dintre mineri nu au avut nicio şansă.
Trei familii își plâng morții
Reporter - familie: Pe ei tuburile de oxigen i-a strivit, a căzut peste ei şi i-a omorât. Noi tot am tras speranţă că n-o fi, n-o fi el, o fi altul.
Vestea accidentului din carieră a cutremurat localitatea Mătăsari din Gorj. Toată lumea are pe cineva care munceşte acolo. Dragoş avea 29 de ani şi era electrician la mină de câteva luni. S-a angajat după ce a aflat că soţia lui este însărcinată.
- Dragoș, minerul de 29 de ani care și-a pierdut viața în accidentul din Gorj, s-a întors acasă într-o mare de...
- Tragedia din Gorj a distrus trei familii. Cel mai tânăr dintre minerii care au pierit în accident avea doar 29 de...
- „Cum, mă, cum să fie mort? Cum să fie mort?" Fratele unuia din minerii morți în accidentul din Gorj răpus de...
Mama lui Dragoş: Pentru că nu avea serviciu şi a zis că să fie bine pentru copil şi pentru familia lui.
Familie care a aflat astăzi că Dragoş a murit asfixiat.
Unchiul lui Dragoş: Are două luni de când e angajat şi l-a omorât! Îi obligă să se urce-n maşini, îi obligă să facă cum fac. El i-a angajat pe copiii ăştia ca să-i omoare.
După o viaţă petrecută la volanul TIR-ului, pe şosesele Europei, un alt bărbat de 38 de ani şi-a găsit sfârşitul în accidentul de camion din carieră. Fetele sale au fost cele care l-au convins să-şi găsească un job acasă.
Mama lui Gheorghe: Nu putea să stea fără ele. Ele n-a putut să stea fără el, că s-a rugat de el să vină.
Constantin, şeful de echipă, avea 45 de ani. A lăsat în urmă doi copii: un băiat - elev la liceu - şi o fată, studentă în Timişoara. Fratele său munceşte în cariera Jilţ Nord. Vorbeşte fără să îi mai pese că şi-ar putea pierde locul de muncă.
Dumitru Negoiţă, fratele lui Constantin Negoiţă: Demisia este puţin. Aceşti oameni trebuiau arestaţi! Pentru că nu se mai poate. Or să moară oameni în continuare, pentru că ei sunt incapabili să conducă acest complex.
Ca de obicei, după tragedie, se fac anchete peste anchete. Poliţişti şi procurori, inspectorii de muncă şi ministrul Energiei înceracă să afle cine e vinovat.
Până atunci, se găsesc ţapi ispăşitori la tot pasul. Managerul Complexului Energetic Oltenia a găsit vinovaţii la câteva ore după tragedie: minerii
Managerul Complexului Energetic Oltenia, Daniel Burlan: Nu am pus eu 25 de persoane într-un mijloc de transport.
Apoi, s-a mai gândit.
Daniel Burlan-managerul companiei: Scuze pentru declaraţile de astăzi care au fost interpretate altfel de cum am vrut eu să fie dată. Recunosc că nu sunt un bun comunicator.
Şi dacă nu-s minerii vinovaţi, poate e şoferul.
Daniel Burlan-managerul companiei: Șoferul avea trecut în fișa postului ca are voie să ia în mașină angajați?
- Bănuiesc că şoferul nu e angajatul nostru, e angajatul unei firme prestatoare. Ştia că acel în acel autovehicul este destinal trasportului de marfă.
Ajuns la mină de urgenţă seara trecută şi ministrul Energiei trage primele concluzii.
Virgil Popescu -ministru Energiei: Această maşină nu era omologată din ce am aflat pentru trasportul persoanelor, era omologată pentru transportul marfelor şi am înteles că puteau transpota 1+2 îm faţă.
Doar că realitatea îl contrazice. În timp ce ministrul făcea aceste declaraţii, la câteva sute de metri, reporterul Antena 3 CNN a stat de vorbă cu muncitorii care se înghesuie în aceleaşi camioane vechi ca să plece la tura de noapte.
Mineri-reporter: Asta facem zi de zi.
- Câte persoane aveți voie să urcați?
- Cred că 7-8.
- Și câți urcați?
- Tot sectorul! Uite așa merge zi de zi. Așa au murit colegii nostri, cu materiale printre ei!
Minerii reclamă de ani de zile condiţiile de muncă, dar ecoul lor nu ajunge până la Bucureşti
Mineri-reporter: Uitați, domnule ministru, ce pavele frumoase avem noi pe aleea spre utilaj. Mai frumoase decât aveți dvs către ministerul Energiei.
- Cand v-a fost schimbat echipamentul ultima data?
- Echipamentul e adus prin firmele lor, cea mai proasta calitate. Le iei o data, de doua ori, le bagi la spalat si se rup.
- Cele mai proaste salopete!
- Vedeti astea ne aduce noua compelxul. Bani multi pe proasta calitatea. Astea sunt contractele. De aici s-a ajuns sa murim. Din cauza contractelor fictive.
La lumina zilei, condiţiile de muncă sunt şi mai clare. De frica unui alt accident, muncitorii au mers astăzi pe jos.
Reporer-muncitori schimbul 1: De ce mergeti pe jos?
- E mai sanatos!
- De ce nu ati venit cu masina?
- Ne este frica!
- Ca se poate repeta oricand ce s-a intamplat ieri.
- Da.
- Cand ati ajuns ce ati gasit?
- Masina rasturnata.
- Ati ajutat la scoatere?
- Da. Ultimii 3 degeaba.
Între timp, doi dintre şefii minei au fost schimbaţi din funcţie, iar directorul Sucursalei Miniere a demisionat.
Reporter-șef: V-ati dat demisia?
- Nu!
- Ati fost inlcouit?
- Nu!
- Asa scrie intr-un comunicat al companiei.
Dumitru Negoiţă, fratele lui Constantin Negoiţă: Demisia este puţin. Aceşti oameni trebuiau arestaţi!
Tragedia zgâlţâie şi scaunul ministrului Energiei.
Dan Cărbunaru - purtător de cuvânt Guvern: În funcţie de rezultatul acestor evaluari si in functie de cum va arata aceasta inlantuire a responsabilitatilor nu putem exclude.
Doi dintre minerii răniţi în accidentul de camion au fost externaţi. Alţi opt sunt încă internaţi în spitale.