Soprana Mariana Nicolesco a murit la vârsta de 73 de ani
Soprana Mariana Nicolesco, una dintre cele mai mari voci ale operei din România, a murit la vârsta de 73 de ani, transmite TVR. Artista era internată la un spital din Bucureşti. În 1993, Mariana Nicolesco fusese aleasă membru de onoare al Academiei Române.
De Redactia Observator la 14.10.2022, 19:47UPDATE 19:35. Mesajul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, după moartea Marianei Nicolesco
"Această seară ne aduce într-un moment al despărțirii de o stea memorabilă a lumii lirice! Îndurerați, ne luăm rămas bun de la 𝑷𝒓𝒊𝒎𝒂𝒅𝒐𝒏𝒏𝒂 𝑨𝒔𝒔𝒐𝒍𝒖𝒕𝒂: MARIANA NICOLESCO.
Descrisă în cuvinte precum 𝑅𝑒𝑔𝑖𝑛𝑎 𝑑𝑒𝑙 𝐵𝑒𝑙𝑐𝑎𝑛𝑡𝑜, 𝑃𝑟𝑖𝑚𝑎𝑑𝑜𝑛𝑛𝑎 𝐴𝑠𝑠𝑜𝑙𝑢𝑡𝑎 sau 𝐷𝑖𝑣𝑎 𝐷𝑖𝑣𝑖𝑛𝑎̆, Mariana Nicolesco lasă în urmă un univers pe care l-a îmbogățit nemărginit cu prezența sa în această lume.
A fost Membră de Onoare a Academiei Române, Doctor Honoris Causa și Profesor onorific al mai multor Universități, precum Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, Academia Internaţională „Mihai Eminescu” din Craiova, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Transilvania din Braşov și Academia de Arte din Chişinău.
- Alexandru Arșinel, condus pe ultimul drum de familie și colegi. Oameni din toată țara i-au adus un ultim omagiu...
- Actriţa Angela Lansbury a murit la vârsta de 96 de ani. A fost unul dintre ultimele staruri ale Epocii de Aur de la...
- Actriţa Louise Fletcher, premiată cu Oscar pentru rolul din „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, a murit la 88 de...
De asemenea, numită Comandor al Republicii Italiene, Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor în Franţa, a fost decorată cu Ordinul Naţional Steaua României în Grad de Mare Cruce „pentru merite excepţionale, în semn de înaltă apreciere pentru întreaga sa carieră”.
Un studiu arată că, în istoria Teatrului alla Scala din Milano, este soprana care a apărut în cele mai multe premiere absolute. Invitată de Papa Ioan Paul II, Mariana Nicolesco a cântat minunatele colinde româneşti la Primul Concert de Crăciun în Vatican, transmis și urmărit de peste un miliard de oameni.
Doar câteva din multitudinea momentelor istorice care prin implicarea sopranei au devenit memorabile.
Drum lin spre cer, stea a universului operistic!", au transmis reprezentanții Operei din Cluj-Napoca.
Mariana Nicolesco a terminat Școala de Muzică din Brașov cu Concertul pentru vioară de Bruch, a urmat, pentru o scurtă perioadă, Secția Canto a Conservatorului din Cluj și a dobândit prin concurs o bursă de studii la Conservatorul Santa Cecilia din Roma, unde a studiat cu Jolanda Magnoni, lucrând apoi cu Rodolfo Celletti și cu Elisabeth Schwarzkopf.
După ce a câștigat în 1972 Concursul Internațional Voci Rossiniane, organizat la Milano de Radioteleviziunea Italiană, RAI, a fost invitată de dirijorul american Thomas Schippers să debuteze la Cincinnati în rolul Mimi din La Bohème de Puccini, fapt care a marcat începutul carierei sale internaționale.
A cântat pe cele mai renumite scene ale lumii, începând cu Teatrul alla Scala din Milano, unde a debutat în premiera mondială a operei La Vera Storia de Luciano Berio (1982), și unde apare apoi în numeroase noi puneri în scenă, recitaluri și concerte, ca și la Metropolitan Opera din New York cu „La Traviata” de Verdi (1978). A apărut în teatrele de la München, Viena, Paris, Monte Carlo, Chicago, Hamburg, San Francisco, Los Angeles, Barcelona, Madrid, Zürich, Roma, Florența, Parma, Veneția, Bologna, Torino, Palermo, Trieste, Strasburg, Toronto, Pretoria, Caracas, Philadelphia, Miami, Washington, Boston, Houston, New Orleans, Rio de Janeiro, Dresda, Tokyo, Berlin, la Festivalul de la Salzburg, la Maggio Musicale Fiorentino, la Rossini Opera Festival de la Pesaro, la Festivalul de la Martina Franca sau la Festivalul Casals în Puerto Rico.
Mariana Nicolesco, pe scenă alături de mari artiști ai lumii
Ea a fost prezentă în spectacole semnate de Luchino Visconti, Giorgio Strehler, Patrice Chéreau, Luca Ronconi, Jean-Pierre Ponnelle, Franco Zeffirelli, Pier Luigi Pizzi, Jonathan Miller, sub bagheta lui Carlo Maria Giulini, Wolfgang Sawallisch, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Lorin Maazel, Peter Maag, Giuseppe Patané, Alberto Zedda, Colin Davis, Georges Prêtre, Gennadij Rozhdestvensky și în prestigioasele săli de concert Carnegie Hall din New York, Royal Festival Hall la Londra, Accademia Santa Cecilia de la Roma, Concertgebouw din Amsterdam, Musikverein la Viena, la Salle Pleyel din Paris, Marea Sală a Conservatorului din Moscova.
A cântat colinde românești la invitația Papei Ioan Paul al II-lea, la Concert de Crăciun în Vatican, în 1993
La invitația Papei Ioan Paul al II-lea, cu ocazia primului Concert de Crăciun în Vatican (1993), transmis în Mondovisione, Mariana Nicolesco a cântat vechile colinde românești. Ea a interpretat în premieră mondială, sub bagheta lui Lorin Maazel, Seven Gates of Jerusalem, capodopera lui Krzysztof Penderecki dedicată celor 3000 de ani ai Orașului Sfânt (1997).
Sopranei Mariana Nicolesco i-a fost conferit Ordinul Național Steaua României în Grad de Mare Cruce "pentru merite excepționale, în semn de înaltă apreciere pentru întreaga sa carieră”.
Laureată a Medaliei UNESCO pentru Merite Artistice Mariana Nicolesco a fost numită Artist UNESCO pentru Pace și Ambasador Onorific UNESCO “în semn de recunoaștere a angajamentului său în favoarea moștenirii muzicale, a creației artistice, a dialogului între culturi și a contribuției sale la promovarea idealurilor Organizației”.
Principiile fundamentale, riguros respectate de la prima ediție, din 1995, și până în prezent, fac din Concursul Internațional de Canto Hariclea Darclée ”unul dintre cele mai importante din lume”, după cum scria și prestigiosul cotidian italian Corriere della Sera în articolul prilejuit de evenimentele închinate Haricleei Darclée - prima Tosca, intitulat ”Constantin Brâncuși, George Enescu, Mariana Nicolesco: Cultul unei țări pentru Gloriile sale”.
Mariana Nicolesco a avut un vast repertoriu și o afinitate pentru Mozart, Verdi și Belcanto
Mariana Nicolesco s-a remarcat într-un vast repertoriu mergând de la Baroc la Verism și muzica contemporană, cu o afinitate specială pentru Mozart, Verdi și Belcanto. A debutat în rolul Violettei din La Traviata de Verdi dirijată de Thomas Schippers și pusă în scenă de Gian Carlo Menotti la Florența în 1976; avea să interpreteze acest rol în peste 200 de reprezentații. Alte roluri din repertoriul verdian sunt Gilda în Rigoletto (New York Metropolitan Opera 1978, Caracas Teatro Municipal 1981, Opéra du Rhin din Strasbourg 1981), Luisa în Luisa Miller (Amsterdam Concertgebouw 1984), Leonora în Il Trovatore (Hamburg Staatsoper 1981), Desdemona în Otello (Toronto 1980, Pretoria 1981, Hamburg Staatsoper 1983), Amelia în Simon Boccanegra (Tokyo 1990).
Principalele sale roluri mozartiene sunt Donna Elvira în Don Giovanni, cu Wolfgang Sawallisch la München (1986-1996) și cu Riccardo Muti la Scala (1987, 1988, 1993), Cinna în Lucio Silla în regia lui Patrice Chéreau tot la Scala (1984), Vitellia în La Clemenza di Tito cu Peter Maag la Bologna (1988), Elettra în Idomeneo cu Seiji Ozawa la Tokyo (1990) și Festivalul de la Salzburg (1990).
La Teatrul alla Scala, Mariana Nicolesco a participat la renașterea repertoriului baroc cu L’Orfeo de Luigi Rossi (1985) și Fetonte de Niccolò Jommelli (1988) în regia lui Luca Ronconi; a interpretat rolul titular în opera Beatrice di Tenda de Bellini la Teatrul La Fenice din Veneția (1975), rolul titular in opera Maria di Rohan de Donizetti la Festivalul de la Martina Franca (1988); alte roluri de Belcanto au fost Elisabetta I din Roberto Devereux (Montecarlo 1992, 1997), Anna Bolena (München 1995) de Donizetti și recitaluri de Belcanto la Teatrul alla Scala din Milano (1988, 1993), Carnegie Hall din New York (1994), Marea Sală a Conservatorului din Moscova (1996, 1998).
A interpretat Liù din Turandot de Puccini (Teatro Regio din Torino 1977, Houston 1982, Berlin 1987), Mimì din La Bohème de Puccini (Chicago Lyric Opera 1979, Rio de Janeiro 1980), Nedda din I Pagliacci de Leoncavallo (New York Metropolitan Opera 1978-1986, Wiener Staatsoper 1986), Donna Anna în opera Kameni Gost (Oaspetele de piatră) de Dargomîjski (Teatro alla Scala din Milano 1983, Paris Opéra Comique 1985), Tatiana în Evgheni Oneghin de Tchaikovsky (Maggio Musicale Fiorentino 1975), La Diva in Atelier Nadar (Rossini Opera Festival de la Pesaro 1990), Țarina Marina în Dimitrij de Dvorak (München Festival 1992), rolul La Protagonista din opera Un re in ascolto de Luciano Berio în premieră pentru Teatro alla Scala din Milano (1986).
A înregistrat în premieră mondială Gli Amori di Teolinda de Giacomo Meyerbeer (1983) și cantatele Alcyone și Alyssa de Maurice Ravel (1987).