Tragedia din Caracal scoate la lumină problemele grave de la Sistemul 112
Alexandra şi-a pus toate speranţele în stat, mai exact în sistemul de urgenţă 112. Un serviciu care are chiar el nevoie de salvare. Tragedia din Caracal scoate la lumină probleme grave, ţinute sub preş. Un operator 112 lucrează singur, 24 de ore continuu, iar poliţiştii nu au acces la internet.
De Redactia Observator la 01.08.2019, 21:13Alexandra şi-a pus toate speranţele în stat, mai exact în sistemul de urgenţă 112. Un serviciu care are chiar el nevoie de salvare. Tragedia din Caracal scoate la lumină probleme grave, ţinute sub preş. Un operator 112 lucrează singur, 24 de ore continuu, poliţiştii care preiau apeluri nu au acces la internet, iar salvările sunt trimise uneori la adrese greşite. Şi peste toate acestea, 7 din 10 apeluri la 112 sunt false. Un lider de sindicat pune diagnosticul: sistemul 112 e în moarte clinică!
În spatele promisiunii de salvare a Alexandrei a stat neputinţa unui întreg sistem de urgenţă. Drama adolescentei de 15 ani a devoalat ineficienţa serviciului 112 în care statul a pompat sume uriaşe, timp de 14 ani.
De fapt, sistemul funcţionează punând pe umerii unui singur operator, 24 de ore din 24, gestionarea apelurilor care curg în cascadă. Niciun apel nu poate fi lăsat în aşteptare mai mult de 9 secunde! A fost explicaţia pe care a dat-o, în exclusivitate pentru Observator, poliţistul care a stat de vorbă cu Alexandra.
Vasilică Viorel Florescu, poliţistul care a preluat apelul Alexandrei: Toate curg, nu poţi de unul singur, e inuman. Nu mai puteam să ţin trei telefoane la ureche. Dacă timpul îmi permitea, sigur făceam mai mult
Dan Mitrea, medic neurolog: Stresul cronic, adică pe o perioadă îndelungată, expunerea la acest tip de stres, poate să ducă la tulburare cronică de atenţie, poate să ducă la o tulburare anxioasă adică să ai o anumită teamă să iei decizii şi dacă este acumulat şi cu privirea de somn poate să ducă chiar la decizii catastrofale
Despre catastrofă vorbesc şi poliştiştii: sistemul se blochează la prima încercare de localizare a unui apel. Iar agenţii din ţară care preiau apeluri nu au nici măcar acces la internet.
Bogdan Bănică, vicepreşedintele Sindicatului Naţional al Poliţiştilor din România: Pur si simplu tot sistemul s-a blocat. Chiar în acel moment se auzea soneria unui apel de urgenţă pe care colegul meu nu-l putea prelua
Şi angajaţii de la Ambulanţă aduc acuzaţii grave. Salvările sunt trimise uneori la adrese greşite, când viaţa pacienţilor se măsura în secunde.
Florin Ştefan, directorul Serviciului de Ambulanţă Brăila: Îmi dau strada în Ianca şi strada e în Făurei. Mie mi se pare sistemul total ineficient
Amatorismul de care au dat dovadă salvatorii în cazul Alexandrei scoate la suprafaţă şi alte hibe din sistemul 112: angajaţii nu sunt bine pregătiţi.
Gabi Diaconu, psihiatru: Oamenii care ajung în astfel de poziţii ar trebui să aibă la dispoziţie resurse, nu doar ştiinţa de carte şi antrenament. Acţionează de parcă nu ar exista niciun sistem în spatele lor
Bogdan Bănică, vicepreşedintele Sindicatului Naţional al Poliţiştilor din România: La tragedia din Apuseni s-a constatat că trebuie făcut ceva, la Siutghiol la fel, la Colectiv nu mai vorbesc. Tot sistemul e disfuncţional, toată Poliţia Română e în moarte clinică
Şi, ca de fiecare dată, autorităţile promit schimbări.
Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă: Vor dura aproximativ doi ani, după calculele pe care le avem, până sunt implementate integral procedurile de modernizare, ceea ce înseamnă modernizare soft, a sistemului de localizare şi inclusiv a infrastructurii şi a calculatoarelor care au soft învechit
Ministrul de Interne vrea un sistem integrat 112.
Mihai Fifor, ministrul interimar al Internelor: Avem nevoie de o unificare pentru că am văzut cu toţii ce timpi se pierd atunci când operatorul încearcă să obţină informaţii şi ulterior dă legătura către dispecerul de la Poliţie, Ambulanţă sau Pompieri. Se pierd timpi importanţi
Şi de parcă nu ar fi de ajuns, la toate contribuie din plin şi iresponsabilitatea oamenilor. 70 la sută din apelurile la 112 sunt false, spun autorităţile. Dar asta şi pentru că amenzile nu depăşesc 1.000 de lei.