Cartierul din România construit după o cale ferată. Un angajat CFR stă non-stop să ridice bariera pentru maşini
Bariera Vâlcii, de lângă Craiova. Înainte era un câmp cu porumb. Acum e un cartier dezvoltat haotic, dincolo de calea ferată. Ca să intre în oraş sau să vină acasă, oamenii stau la coadă la barieră. Și, în timp ce în alte orașe transportul este automatizat la cele mai înalte standarde, la noi un angajat CFR stă non-stop lângă manivelă. Un material din seria Coșmar Residence.
De Andreea Milea la 25.05.2022, 18:08Când şi-au cumpărat casa visurilor, nu s-au gândit că benzina va ajunge 8 lei pe litru, că satul de la marginea oraşului se va umple până la refuz şi că drumurile de acces spre şcoala copiilor sau locul de muncă vor arăta mai degrabă ca nişte trotuare. Ce erau, în 2010, "20 de minute până în centru" sunt, în 2022, două ore, dacă ai noroc.
La Craiova, în cartierul Bariera Vâlcii, o barieră acţionată manual de un împiegat de mişcare stă între oameni şi civilizaţie.
Horaţiu Buzatu, specialist urbanism: Craiova de până în 1990 se oprea aici, înainte de calea ferată. Planul urbanistic general făcut atunci a avut în vedere faptul că dincolo de calea ferată e un număr mic de locuitori şi posibilităţile de dezvoltare de acolo nu sunt foarte mari.
Primăria a semnat sute de autorizații de construire, fără a se gândi la posibilitățile logistice ale cartierului
- Alexandru Mocanu a investit 30.000 euro, în 2017, ca să îşi facă o casă în cel mai bogat sector al Capitalei....
- Numerele pare au gaze, numerele impare au canalizare. O casă aici costă peste 200.000 de euro
- Apartamente de 69.000 de euro, într-un bloc construit în câmp. Nu au lumină şi seara ies cu lanterna
Numai că planurile de pe hârtie au fost contrazise crunt de realitate. Primăria a semnat, în ultimii 30 de ani, sute de autorizaţii de construire. Fără să se gândească şi la cum vor intra sau vor ieşi oamenii din cartier.
Localnic: Dacă se pune un marfar, vă daţi seama cât de frică îmi e că nu ajung la copil la grădiniţă.
Horaţiu Buzatu, specialist urbanism: Şi, din păcate, felul în care s-a construit în ultimii 30 de ani face foarte dificilă amplasarea unui pasaj.
Reporter-Localnică: Practic, veţi avea o construcţie pe deasupra casei dumneavoastră?
- Da, da.
- V-aţi gândit la asta?
- Păi ne-am gândit, dar să rezolvăm noi?
O situaţie similară şi în alte localităţi din România
Am cerut explicaţii Primăriei Craiova. Într-un răspuns semnat de 10 oameni, am aflat că Planul Urbanistic General al Craiovei e vechi de... 23 de ani şi că problema celor din Bariera Vâlcii e în stadiul de desemnare a proiectantului.
O şosea cu o bandă pe sens varsă în Iaşi miile de locuitori din Miroslava sau din Ciurea. De la 7 dimineaţa şi până după opt şi jumătate, mai bine nu pleci la drum. La fel e şi seara, dacă vrei să te întorci din centru spre periferie, la ora la care toată lumea termină munca.
Dan Niță, primar Miroslava: Se construiește foarte mult. Noi eliberam anual în jur de 1000-1400 de avize de construire.
8.000 de oameni locuiau în 2008 în Miroslava. Astăzi sunt, cel puţin de cinci ori pe-atât. Construcţiile de la periferie au explodat, drumurile spre oraş au rămas aceleaşi.