Criza energetică mondială devine și mai gravă. China a rămas și fără motorină. Șoferii așteaptă zile întregi pentru a alimenta cu rația
După cărbune și gaze, China a rămas și fără motorină. Benzinăriile din multe regiuni ale Chinei au început să raționalizeze motorina din cauza creșterii costurilor și a scăderii livrărilor.
De Redactia Observator la 28.10.2021, 13:06- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Platforma care a prezis victoria lui Donald Trump scrie despre cine va câştiga alegerile în România. Clasamentul Polymarket
Unii șoferi de camion trebuie să aștepte zile întregi pentru a alimenta, potrivit mesajelor de pe site-ul de socializare Weibo, scrie BBC. China se află în mijlocul unei crize masive de energie: penuria de cărbune și de gaz natural a închis fabricile și a lăsat locuințele fără curent. Lipsa de motorină din China va afecta și mai tare criza lanțului de aprovizionare din lume, spun analiștii.
„Lipsa actuală de motorină pare să afecteze afacerile de transport pe distanțe lungi, care ar putea include bunuri destinate piețelor din afara Chinei”, a declarat Mattie Bekink, director la Economist Intelligence Unit. „În funcție de durata și intensitatea acestei crize, poate contribui la problemele existente din lanțul global de aprovizionare”, spune el. Criza din lanțul global de aprovizionare a fost în mare măsură determinată de pandemia de Covid-19, cererea fiind în creștere pe măsură ce economiile s-au redeschis.
Camioanele pot alimenta cu 100 de litri de motorină fiecare
În China, camioanelor li se permite să alimenteze cu doar 100 de litri de motorină fiecare - aproximativ 10% din capacitatea lor, a declarat un dealer de camioane din orașul Shijiazhuang, provincia Hebei, pentru Caixin. În alte părți ale țării, rațiile sunt și mai stricte, șoferii au voie să cumpere până la 25 de litri de motorină. În orașul Fuyang, benzinăriile limitează achizițiile sau percep șoferilor suprataxe de până la 300 de yuani (47 dolari sau 40 de euro) pentru a face plinul.
- Președintele american Joe Biden dă asigurări că SUA vor apăra Taiwanul în cazul unui atac al Chinei
- China ”a uimit” Pentagonul și serviciile secrete americane cu 2 teste. Arma cu care poate lovi din spațiu orice...
- China vrea să-i sancționeze pe părinţii ai căror copii au un comportament "foarte rău" sau comit infracțiuni
- Vești proaste pentru a doua economie a lumii. China a frânat puternic motoarele: ce riscă restul planetei
”Am mers la câteva stații de benzină, nu mai există motorină, iar prețurile vor continua să crească, iar camioanele mari nu vor putea alimenta”, a scris un utilizator pe Weibo.
Un altul a deplâns și impactul asupra inflației și livrărilor. "Ai senzația că mâncarea a devenit mai scumpă și livrarea rapidă este mai lentă? Ar fi mai bine să cumperi mai puțin pe 11/11", referindu-se la Ziua Burlacilor, de obicei unul dintre cele mai mari evenimente de shopping ale anului.
Lipsa de cărbune din China
Economistul Aidan Yao a declarat pentru BBC că deși piața este conștientă de deficitul de cărbune din China, „problema motorinei este nouă”. „Toți combustibilii fosili au cunoscut o creștere a prețurilor în ultima vreme, deoarece subinvestiția în aceste surse de combustibil a creat un deficit de aprovizionare într-un moment în care cererea este în creștere”, a spus el. „Prețurile petrolului, gazelor și cărbunelui s-au mișcat în tandem și au explodat”.
Prețul petrolului a atins cel mai ridicat nivel din 2014 în ultimele săptămâni, provocând crize de combustibil în Europa și Marea Britanie. Acest lucru a fost cauzat parțial de penuria de cărbune și gaze naturale în țări precum China și India. Analiștii estimează că în aceste țări se va trece la petrol pentru generarea de energie și încălzire.
O astfel de cerere ar putea crește consumul total de țiței cu peste jumătate de milion de barili pe zi. „Asta este doar cea mai recentă manifestare a penuriei care afectează China”, a declarat Jeremy Stevens, economist la Standard Bank. El a explicat că companiile apelează deja la generatoare cu motorină pentru a-și menține fabricile deschise în timpul crizei energetice. „Miezul problemei este criza energetică”, a concluzionat el.
Cei doi economiști au avertizat că aceste crize actuale de energie arată pericolele trecerii prea repede către surse regenerabile. „Drumul către zero emisii este înșelător iar călătoria trebuie planificată cu atenție”, consideră Yao.