Haos în sediul Facebook în ziua în care rețeaua a dispărut de pe internet. Angajații nu au putut intra în clădire
Probabil cea mai mare pană din istoria internetului a oprit funcţionarea Facebook, Messenger, Instagram şi Whatsapp. Timp de 7 ore, cele patru reţele sociale nu au putut fi utilizate iar Facebook a dispărut practic de pe internet.
De Redactia Observator la 05.10.2021, 12:38Aproape şapte ore, unele dintre cele mai utilizate patru platforme din lume au picat. Oameni din lumea întreagă nu au putut verifica feed-ul de postări pe Facebook şi Instagram şi nici pe Whatsapp și Messenger nu reuşit să trimită mesaje. Aşa cum era de aşteptat, glumele au curs pe Twitter, dar au apărut şi teoriile conspiraţiei tocmai pentru că pana a avut loc cu o zi înainte de audierea în Congres a unei foste angajate Facebook care a făcut mai multe dezvăluiri despre companie.
Frances Haugen a declarat duminică pentru CBS că Facebook a pus pe primul loc „creșterea în locul siguranței”. Azi va depune mărturie în fața unui subcomitet al Senatului într-o audiere intitulată „Protejarea copiilor online”, despre cercetările companiei privind efectul Instagram asupra sănătății mintale a tinerilor utilizatori.
"Nimeni nu e imun. Nu există companie care să fie imună la astfel de întrerupere de funcţionare. Aşa că de fiecare dată, inginerii trebuie să facă următorul lucru: să îşi îndrepte atenţia către alte companii care au picat şi să înţeleagă de ce. De multe ori, chiar adesea, se dovedeşte că a fost o eroare internă care a cauzat pana de funcţionare." a explicat analistul Doug Madory.
Şi aşa a şi fost. O configurare făcută de un angajat ar fi fost de vină. Eroarea l-a costat pe Mark Zuckerberg 7 miliarde de dolari, adică aproape 1 miliard pentru fiecare oră în care cele patru platforme pe care le deţine nu au fost funcţionale. În tot acest timp, cei mai mulţi utilizatori s-au conectat la Twitter, reţea care a devenit tărâmul glumelor şi al ironiilor. Chiar contul platformei a dat startul. "Salutări la toată lumea la propriu." a fost ironia făcută de Twitter care a devenit virală.
- Zuckerberg pierde peste 7 miliarde de dolari după pana mondială a reţelelor de socializare deţinute de Facebook
- Mesajul lui Mark Zuckerberg, după ce Facebook, Instagram şi WhatsApp nu au putut fi accesate global mai bine de 6 ore
- Aplicațiile Facebook, Messenger, Instagram și WhatsApp au început să revină la normal. Primele explicații ale...
Ce înseamnă "whistleblower" în scandalul Facebook. Frances Haugen, o fostă angajată, a făcut dezvăluiri importante despre companie
Săptămâna începuse deja prost pentru Facebook. Duminică s-a aflat cine este denunțătorul sau ”whistleblower" din spatele dezvăluirilor numite de presă drept „Fișierele Facebook”. Frances Haugen a dezvăluit cum Facebook prioritizează profitul în detimentrul siguranţei utilizatorilor.
”Varianta Facebook pe care o avem astăzi ne dezbină societatea şi incită la violenţă în toată lumea. Dacă îşi schimbă algoritmul să fie mai sigur, oamenii o să petreacă mai puţin timp pe site, vor accesa pe mai puţine reclame şi vor face mai puţini bani. Conţinutul care incită la ură, la dezbinare, care este polarizator este mai uşor să provoace furie, decât alte emoţii.” a spus Frances Haugen.
O săptămână proastă a devenit una groaznică pentru rețeaua de socializare.
Haos în sediul Facebook: angajații nu au putut intra în sediu
”Multe pene se rezolvă destul de repede. Adesea sunt locale, fiind afectate doar unele ţări. Cu toate acestea, căderea de ieri a fost globală și a afectat toate aplicaţiile Facebook. Durata de timp cât au fost de neaccesat este, de asemenea, una neobișnuită. Unele publicaţii au relatat că a fost „haos” în sediul Facebook în timp ce echipa tehnică se grăbea să rezolve problema. De asemenea, este interesant faptul că pana a afectat capacitatea Facebook de a rezolva problema - instrumentele interne necesare pentru remedierea situaţiei au fost afectate și ele. Comunicatul publicat de Facebook a fost scris cu atenție şi nu exclude un atac extern”, a explicat James Clayton, reporter pe tehnologie la BBC.
În mod oficial, Facebook a dat vina pe o problemă tehnică internă, care nu numai că a afectat serviciile Facebook, ci și legitimațiile de muncă și e-mailurile angajaților. Dar compania a spus că nu există „nici o dovadă că datele utilizatorilor au fost compromise”. Sheera Frenkel, reporterul de tehnologie de la New York Times, a dezvăluit că o explicație pentru durata lungă de timp pentru ca toate platformele să revină online este că „angajații care încearcau să-și dea seama care este problema nu au putut nici măcar să intre fizic în sediul companiei” pentru a repara ce s-a stricat.
Într-o declarație, Facebook a spus că modificarea defectuoasă a configurației a afectat instrumentele și sistemele interne ale companiei, ceea ce a complicat încercările de a rezolva problema. Au fost afectați în realitate peste 3,5 miliarde de oameni folosesc Facebook, Messenger, Instagram și Whatsapp. Mulți s-au trezit rupți de familie și prieteni cu care interacționează în cadrul diferitelor servicii, în timp ce companiile care folosesc rețelele sociale pentru a se conecta cu clienții s-au confruntat cu pierderi financiare.
Angajații Facebook s-a plâns că nu au putut suna de pe telefoanele mobile emise de la serviciu și nu au putut primi e-mailuri de la persoane din afara companiei. Platforma de comunicare internă a Facebook, Workplace, a fost, de asemenea, picată, lăsându-i pe mulți în imposibilitatea de a-și face treaba. Unii au apelat la alte platforme pentru a comunica, inclusiv LinkedIn și Zoom, precum și camerele de chat Discord. Angajații Facebook care s-au întors să lucreze de la birou nu au putut să intre în clădiri și săli de conferințe, deoarece legitimațiile lor digitale nu mai funcționau. Inginerii au spis că nu au putut să evalueze întreruperea, deoarece nu puteau ajunge în zona serverului.
Centrul global de operațiuni de securitate al Facebook a catalogat pana drept „un risc ÎNALT pentru Oameni, un risc MODERAT pentru Active și un risc ÎNALT pentru Reputația Facebook”, potrivit unui memo intern, citat de New York Times. O echipă mică de angajați a fost trimisă în grabă la centrul de date al Facebook din Santa Clara, California, pentru a încerca o „resetare manuală” a serverelor companiei, potrivit notei interne.