De ce se îndreaptă motorina spre 9 lei pe litru, deşi preţul petrolului tot scade. Efectul de domino generat de scumpiri
Preţul petrolului scade, noi plătim tot mult pentru carburanţi. Motorina e cea care parcă nu se mai opreşte din creştere, pina spre 9 lei. Si asta atrage scumpiri. Multe companii din transport au majorat deja preţurile biletelor cu cel puţin 20%.
De Mădălina Chiţac la 31.03.2022, 19:34De la începutul lunii martie, când a atins pragul maxim, preţul barilului de petrol tot scade. A ajuns în jur de 100 de dolari. Chiar şi aşa, asta nu se vede la pompă.
Mădălina Chiţac, reporter Observator: Pe zi ce trece, motorina este tot mai scumpă. Un litru a ajuns acum să coste aproape 8,6 lei. Într-o singură lună, motorina s-a scumpit cu peste 17 procente. Ceea ce înseamnă că acum pentru un plin de 50 de litri plătim cu 60 de lei în plus.
Şoferi: - Au crescut semnificativ. În doar două săptămâni, creşterea este fabuloasă.
- Cum vi se par preţurile de la benzină şi motorină? Tot de 50 de lei alimentez.
- Transportatorii amenință că trag pe dreapta. Cât pierde lunar un singur camion, din cauza scumpirilor la carburanți
- Care e preţul carburanţilor în toate staţiile din România, 23 martie 2022. Motorina a trecut de 8 lei pe litru
- Grevă masivă a camionagiilor din Spania. Deficit de alimente în supermarket-urile din toată țara, șoferii cer...
- E foarte scump. E sus. Pentru noi e greu.
La benzină, preţul e constant de câteva zile. Un litru se vinde, în medie, cu 7,8 lei.
Explicaţiile?
Cristi Tudorescu, economist: Se încearcă o descurajare treptată de a utiliza motoarele de tip diesel. Sigur, aceasta este o politică chiar la nivel european.
Dan Schwartz, consultant fiscal: Cererea la motorină este probabil mai mare decât cererea la benzină. Preţurile se formează în baza cererii şi ofertei. Toate aceste creşteri de preţ se regăsesc în toate produsele şi serviciile pe care le achiziţionăm de pe piaţă.
Creşte şi preţul biletelor de autobuz
Spre exemplu, în biletele de autobuz, care ne costă acum mai mult.
Beniamin Lucescu, director companie transport: Am scumpit, de la 1 aprilie, cu 20% preţul biletelor la transportul rutier judeţean, interjudeţean şi internaţional, pe toate rutele. Şi cel ocazional, pentru grupurile turistice, le-am scumpit cu 20%. Pe relaţia Rădăuţi-Putna biletul era 10 lei. Începând de la 1, costă 12 lei.
Pe alte rute, creşterea e şi mai mare.
Reporter: Unde mergeţi?
Cetăţean: La Slobozia. Era 35 de lei şi acum e 40 de lei. S-a scumpit de când cu scumpirile. de la carburanţi. de la toate.
Reporter: Unde mergeţi?
Cetăţean : La Constanţa.
Reporter: Preţul unui bilet până la Constanţa?
Cetăţean : 68 de lei. Mi se pare destul de scump pentru serviciile care sunt.
Şi să mergi cu taxiul te costă mai mult.
Taximetrist: Ne-am mai mărit tariful cu 30 de bani. Sau 40 de bani pe kilometru.
Reporter: Acum cât e tariful pe kilometru?
Taximetrist: De la 2 lei.
În valul de scumpiri, aleşii vin cu tot felul de idei. PSD propune o schemă de ajutor de stat pentru firmele de transport şi alte companii. Reducerea e de 50 de bani pe litru.
Dan Schwartz, consultant fiscal: Când preţul motorinei este de 8-9 lei, o scădere de 50 de bani n-ar reprezenta decât foarte puţin. Sunt măsuri cu caracter populist. Şi care pot influenţa momentul, nu influenţează evoluţia pe piaţă.
Cristi Tudorescu, economist: Eu aş fi mers mai mult pe ideea de scădere a TVA - ului pentru toţi consumatorii. Sau de accize, în măsura în care şi Comisia Europeană permite, până la un anumit nivel.
1.500 de firme ar beneficia de acest ajutor, iar impactul bugetar este de 50 milioane lei.