Experiment Observator: Fără maşină în Cluj-Napoca, pentru o zi. Cât durează să traversezi orașul folosind transportul public
Pentru al cincilea an consecutiv, municipiul Cluj-Napoca a fost premiat pentru cel mai performant transport public din România. Cu autobuze şi tramvaie noi şi cu jumătate din flotă electrică, oraşul vrea să reducă poluarea încurajând folosirea transportului în comun. Vinerea nu ai nevoie de bilet, iar dacă te duci în centru cu maşina personală, ori nu găseşti loc de parcare, ori plăteşti de te ustură. Iată dacă merită să îţi laşi maşina în faţa blocului şi să traversezi oraşul cu transportul public.
De Alex Prunean la 22.10.2022, 20:45Fiind al doilea oraş ca mărime din ţară, la orele de vârf, traficul din Cluj-Napoca nu diferă cu mult de cel din Bucureşti. Şi aici, localităţile învecinate sunt "dormitoare" pentru cei care muncesc în oraş, iar asta o vezi cel mai bine dimineaţa, când zeci de mii de maşini se revarsă în Cluj dinspre Floreşti. Infrastructura fiind învechită, îndemnul autorităţilor pentru navetişti a fost să îşi lase maşinile acasă şi să folosească mijloacele de transport în comun. Am vrut să vedem prin ce trece un om care pleacă din Floreşti şi vrea să ajungă în zona industrială din partea de Est a oraşului.
Experiment Observator. Cu transportul în comun, prin Cluj-Napoca
"Cea mai apropiată staţie e aici, chiar în centrul Floreştiului. E mult spus staţie, pentru că e doar o copertină pe marginea unui trotuar. Iar dacă ar ploua, nu am încăpea sub ea mai mult de 4-5 oameni. Avem noroc. Nu plouă", arată Alex Prunean, reporter Observator. Autobuzul a sosit după nici 10 minute, aşa că ne putem considera norocoşi. Nu a fost aglomerat nici în maşină şi nici în trafic, astfel că am ajuns, în 25 de minute, cu 4 lei, până la staţia de la Cluj-Arena. De aici, trebuie să ne continuăm călătoria cu tramvaiul.
"Trebuie să îmi cumpăr un alt bilet, o pot face de la automatul din staţie, sau direct cu cardul în tramvai. Pentru că mai este timp, îmi voi cumpăra de aici. 6 lei, 2 călătorii", spune Alex Prunean, reporter Observator. Am avut ceva de aşteptat. Următorul tramvai a sosit abia după 10 minute. Destinaţia e în capătul Bulevardului Muncii, aşa că la Gară trebuie să schimbăm tramvaiul. Mai pierdem 15 minute.
- Un sector a micșorat locurile de parcare ca să facă mai multe. Șoferii de abia mai intră în mașină sau o...
- Şoferii fără RCA nu vor mai avea scăpare. Ar putea fi identificaţi pe baza camerelor video din trafic
- Locul de parcare din București care costă cât o garsonieră în provincie. Unii bucureșteni au făcut credit la...
"Chiar dacă este mai liber, nici tramvaiul nu ne ajută să câştigăm foarte mult timp în trafic, pentru că liniile pe care circulă se suprapun cu benzile de circulaţie ale maşinilor, astfel că trebuie să aşteptăm la fiecare semafor şi la fiecare ambuteiaj, ca şi cum ne-am afla într-o maşină", adaugă Alex Prunean, reporter Observator. Pe masură ce înaintăm, tramvaiul se umple, dar nu cât sa nu încapi. E acceptabil, câtă vreme nu te deranjează să călătoreşti în picioare. "Aproape două ore mi-a luat să ajung aici, în parcul industrial din partea de est a oraşului. Acum mă voi întoarce, tot cu tramvaiul, câteva staţii până în gară, şi o voi lua spre casă", continuă Alex Prunean.
Cât ar fi durat acelaşi drum, parcurs cu maşina
În aceleaşi condiţii de trafic, cu maşina, în două ore am fi facut drumul dus-întors. O oră de parcare în centrul oraşului începe, însă, de la opt lei. Şi indiferent cât de economică ar fi maşina, drumul de 17 kilometri în confortul propriului autoturism ar costa mai mult decât cei 10 lei pe care i-am cheltuit pe biletele de transport în comun.
Nu ne grăbim, însă. Vremea e frumoasă, aşa că de ce să nu încercăm ceva mai ecologic? Nu, nu e metroul din Cluj. La el nici n-au început lucrările şi deja au crescut cu 30% costurile. Căutăm o staţie de biciclete. Mai ales că prima oră de pedalat e gratuită. O găsim în numai trei minute. "Asta e cu roşu, nu pot. Mai e una singură pe care nu are rost să o ridic pentru că are pană, nu o pot folosi. Trebuie să căutăm o altă staţie", arată Alex Prunean, reporter Observator. "După alte 15 minute de mers pe jos am găsit o altă staţie de bikesharing. Sunt 50 în tot oraşul, care oferă 500 de biciclete gata să fie utilizate. Haideţi să vedem dacă şi avem pe unde le folosi!"
Teoretic, nu ar trebui să fie probleme, pentru că oraşul se mândreşte cu 40 de kilometri de piste pentru biciclete. Cifrele frumoase din acte sunt spulberate de realitatea din teren. Traseele nu au continuitate, iar traversarea străzilor este o adevarată aventură şi, pe alocuri, un test fizic. Pentru că sunt şi bulevarde pe care nu există treceri de pieton la suprafaţă. "Cred că eram mai câştigat dacă mergeam pe jos!"
"În cel mai mare cartier al Clujului, aici în Mănăştur, am fost nevoit să încalc legea, am fost nevoit să pedalez pe trotuar, pentru că nu am găsit nici măcar o pistă de biciclete, iar aici la ieşirea spre Floreşti începe cu adevărat aventura, pentru că şi trotuarul se îngustează şi voi fi nevoit să pedalez printre maşinile de pe DN1", spune Alex Prunean, reporter Observator.
Mersul cu bicicleta, o soluţie ecologică. Lipsesc pistele
Radu Mititean este avocat şi lucrează chiar în centrul oraşului. De ani de zile foloseşte doar bicicleta pentru a ajunge la muncă. Prin asociaţia pe care o conduce, îi incurajează şi pe alţii să facă la fel. Asta, în ciuda neajunsurilor. "Cât timp pistele de biciclete sunt făcute prea înguste, fără spaţii de siguranţă, fără continuitate, mulţi oameni nu au curaj să le folosească, pentru că unde e mai aglomerat şi senzaţia de risc mai mare, acolo se termina pista", mărturiseşte Radu Mititean, avocat.
În faţa microfonului, mulţi clujeni încurajează şi ei lăsarea maşinilor acasă. Ideea e şi mai bună când o aplică alţii. E doar încă o confirmare că, indiferent cât de mare ar fi preţul combustibilului, maşina personală e ultima la care vom renunţa. Studiile arată că un singur autobuz articulat ar putea scoate din trafic 70 de maşini. Chiar şi în municipiul care se laudă cu cel mai performant sistem de transport public din ţară, mai avem de aşteptat până când va fi mai rapid să traversăm oraşul cu autobuzul şi tramvaiul decât cu maşina personală.