Investiţie de milioane de lei, dusă pe apa sâmbetei. Celebrele vaporaşe de pe Bega au ajuns să fie folosite mai mult de decor şi îneacă bugetul local
Timișoara este singurul oraș din România, unde transportul public e şi pe apă. Ar trebui să facă valuri, însă, ambarcațiunile sunt mai mereu goale. Ajunse pe Bega grație unui proiect pe bani europene, celebrele vaporașe par că îneacă bugetul primăriei. Diferența dintre venituri și cheltuieli este uriașă, de milioane de lei, spun reprezentanţii municipalității, care se gândesc să le extindă traseul până în Serbia.
De Redactia Observator la 16.10.2021, 21:10- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Platforma care a prezis victoria lui Donald Trump scrie despre cine va câştiga alegerile în România. Clasamentul Polymarket
În 2016, Timișoara anunța cu mândrie inaugurarea vaporaşelor pe Bega, iar doi ani mai târziu, orașul introducea sistemul public de transport pe apă. De atunci şi până acum, cele 7 ambarcaţiuni au circulat mai mai mult goale.
Reporter: Le-ai folosit, ai circulat cu ele?
Localnic: Niciodată. Nici măcar prietenii mei nu mi-au spus că circulă cu ele.
Localnică: Nu am fost curioasă nici măcar să-l încerc, poate chiar doar pentru o singură plimbare.
- Parcurile din Bucureşti au devenit adevărate focare de infecţie, iar autorităţile nu găsesc soluţii pentru...
- Nicușor Dan: Nu se pune problema ca Primăria Sector 1 să preia parcurile Cișmigiu și Herăstrău
- Mii de elevi din Timişoara trec la învăţământul online din cauza frigului. Patru şcoli din oraş au rămas...
Iulia Pop, reporter Observator: Deşi prețul unul bilet este un leu, iar în weekend este gratuit. Deşi sunt comode, ajung la timp şi străbat oraşul de la est la vest, prea puţini timişoreni le aleg ca mijloace de transport în comun. Doar turiştii apreciază cele 7 ambarcaţiuni care circulă pe Bega.
Turişti: Fantastic, excelent, super fantastic. Se vede orașul, părculetul copiilor. Catedrala este cea mai importantă pentru mine.
Dacă vorbim de numărul de pasageri, 2019 a fost un an bun pentru trasportul public pe Bega: peste 200 de mii de călători. Pademia însă şi-a spus cuvântul şi numărul acestora a scăzut drastic în 2020, la 88 de mii. Anul acesta, cifrele au urcat puţin până la 110 mii de pasageri.
Cosmin Bradu, Societatea de Transport Timișoara: Se investesc peste 3,5 milioane de lei pe an pentru funcţionarea acestui serviciu. Noi încasăm anual undeva la 40 - 50.000 de lei într-un an bun, cum a fost 2019.
Soluţiile autorităţilor pentru vaporaşele de pe Bega
Dominic Fritz, primarul Timișoarei: Pornim un proces de consultanţă şi de analiză, împreună cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, să analizăm absolut toate liniile de transport. Eu nu cred că nu mai trebuie să avem deloc vaporaşe pe Bega, dar felul în care funcţionează acum nu este sustenabil.
Cele 7 vaporașe au costat 11 milioane de lei, bani de la Uniunea Europeană. Iar până în 2023, când se încheie perioada de monitorizare, ambarcaţiunile navighează în pagubă, pentru că nu se poate nicio modificare în traseul sau destnaţia lor.
Reporter: Ce le lipsește să devină profitabile? Care ar fi secretul, în opinia dumneavoastră?
Localnic: Care ar fi secretul? Să meargă până la sârbi, am impresia.
Lucrările în urma cărora vaporașele ar avea "vânt din pupă" până în Serbia sunt aproape gata. Se lucrează de câţiva ani la proiectul transfrontalier care prevede redeschiderea navigației pe Canalul Bega.