Nava cu peste 14.000 de oi moarte, pericol în mare
Au trecut 18 zile de la naufragiul din Portul Midia, iar în tot acest timp nava cu peste 14.000 de oi moarte nu a fost clintită din loc. Dacă vremea se va schimba, furtunile pe mare pot modifica poziţia vasului, iar traficul maritim va fi perturbat.
De Redactia Observator la 12.12.2019, 11:20Au trecut 18 zile de la naufragiul din Portul Midia, iar în tot acest timp nava cu peste 14.000 de oi moarte nu a fost clintită din loc. Dacă vremea se va schimba, furtunile pe mare pot modifica poziţia vasului, iar traficul maritim va fi perturbat. Vaporul este o bombă biologică, iar specialiştii se tem că dacă va rămâne acolo, dezastrului asupra mediului ar putea fi şi mai mare.
Mii de cadavre de animale plutesc în apă, în compartimentele navei sau în afara vasului.
La mai bine de două săptămâni de la momentul în care a eşuat, nava pare abandonată la câteva sute de metri de cheu. În tot acest timp, autorităţile monitorizează situaţia. Dacă se întâmplă ca oile să cadă din navă, ele vor fi adunate de scafandri.
Autorităţile române au încercat să oblige armatorul să o aducă la mal. A primit chiar mai multe termene limită, dar nu a făcut nicio manevră ca să repună vasul pe linia de plutire. Aşa că intervenţia a fost preluată de statul român, însă procedurile sunt de durată.
Duma Ambroziu, consilier al directorului general al CNAPM S.A. Constanţa: Solicităm oferte aşa cum este legal pentru a putea vede ce firme ar putea interveni pentru ranfluarea navei. Este nevoie de utilaje, utilaje specifice, speciale, nu se poate interveni cu orice.
Întârzierea intervenţiei ar putea avea consecinţe grave. Nava este înfiptă într-un banc de nisip şi are acum un echilibru fragil, iar o furtună pe mare i-ar putea modifica poziţia. În acest caz există riscul ca vasul, lung de 85 de metri, să incomodeze traficul maritim.
Iar efectele asupra mediului ar fi devastatoare. Dacă nava va rămâne acolo până în primăvară, cadavrele vor polua apa şi toţi peştii din zonă vor muri, spun specialiştii.
Mihaela Cândă, director executiv ONG Mare Nostrum: Procesul este încetinit datorită temperaturilor scăzute, deoarece aceste oi au o blană care funcţionează ca o protecţie şi încetineşte procesul de descompunere, dar cu cât stau mai mult acolo, cu atât riscurile cresc.
Costurile operaţiunii de aducere a navei la cheu ar putea depăşi două milioane de euro.