Planul CFR în timp ce călătorii mor de cald: Cumpără trenuri care prind 200 km/h, deşi nu se poate circula pe nicio linie cu asemenea viteză
Visăm la trenuri care să atingă 200 de kilometri pe oră, dar în plină caniculă circulăm fără aer condiţionat, cu viteza melcului. În loc să investească în îmbunătăţirea condiţiilor pentru călători, şefii Transporturilor anunţă cu fast achiziţia unor garnituri electrice de mare viteză, pe care s-ar putea să le vedem peste doi ani. Asta în condiţiile în care doar pe 3% din liniile ferate se poate circula cu 160 de kilometri pe oră.
De Greta Neagu la 22.08.2022, 19:48Călător: „Suntem în trenul spre Titu, care a plecat din Capitală plin de navetişti. La 11:35 era programată plecarea. Deja ieşim din gară cu întârziere de 15 minute.”
Avem noroc, ne spun, însă, călătorii care frecventează această rută. Întârzierile mari sunt la ordinea zilei.
Călător: „Patru, cinci ore eu le pierd pe drum.”
Şi în prea puţine zile aerul condiţionat funcţionează. S-a întâmplat şi astăzi. Teoretic, trenul nostru este unul dintre cele modernizate. Practic, vagoanele sunt saună.
- ''Nu putem să respirăm!'' Mărturii incredibile din trenurile groazei. Călătorii, inclusiv copii, nevoiţi să...
- Trenul în care sute de navetişti se înghesuie în condiţii cumplite, aproape sufocaţi. Soluţia găsită de CFR...
- "Săgeata albastră" circulă cu întârziere. Vagoanele sunt extrem de aglomerate, iar aerul irespirabil. Reacţia...
Călător: „Săgeţile sunt horror. Nu este aer. Nu sunt locuri, suntem aşa, doamnă, ca peştii. Se circulă pe ruta asta execrabil, nu am cuvinte.”
Şi nu este o excepţie: la fel se întâmplă pe majoritatea rutelor, indiferent de sezon
Călător: „Ori e foarte cald, ori e foarte frig. Nu există cale de mijloc.”
Problemele se ţin lanţ pe calea ferată. În weekend, un tren a rămas blocat în Teleorman, între stațiile Olteni şi Radoiești, după ce traversele s-au rupt chiar sub locomotivă.
În loc să vină cu soluţii concrete, şefii din Transporturi se laudă cu achiziţii care nici măcar nu le pot folosi călătorilor
România va cumpăra în următorii ani 20 de trenuri electrice care pot circula cu 200 de kilometri pe oră.
Ştefan Roşanu, Autoritatea pentru Reformă Feroviară: „Am estimat undeva la peste 6 milioane de euro bucata. Vor lega marile oraşe pe axe nord-sud şi est-vest.”
Călător: „Păi da’ nu sunt linii pentru aşa ceva.”
Deşi până la Titu nu am avut nicio oprire, trenul nostru care a mers în linie dreaptă abia a atins, pentru câteva minute, 90 de kilometri pe oră. Unde în ţară se poate circula, aşadar, cu 200 de kilometri pe oră?
Ştefan Roşanu, Autoritatea pentru Reformă Feroviară: „La acest moment... 200 la oră în secunda aceasta nu se poate atinge pe niciun tronson din România. Oricum, eu cred că în acest deceniu îl atingem.”
Sorin Grindeanu, Minitrul Transporturilor: „Eu nu pot să vin decât cu soluţii, aşa cum am amintit, am amintit mai devreme, în sensul de a se demara lucrări noi de infrastructură. S-au făcut cârpeli în tot aceşti ani şi nu s-a discutat integrat, pe un un proiect major.”
Ştefan Roşanu, Autoritatea pentru Reformă Feroviară: „Liniile care permit doar prin mici îmbunătăţiri a unor echipamente să fie trecute şi în acest parametru de 200 de kilometri la oră. În anii care vin.”
Ionuţ Ciurea - Asociaţia Pro Infrastructură: „De ce vorbim acum de 200km/oră, când trei sferturi de reţea este praf.”
Reţeaua naţională dispună de 10.628km de cale ferată
Din cei 10.628 de kilometri de cale ferată ai reţelei naţionale, în momentul de faţă se poate circula cu viteza maximă de 160 de kilometri pe oră pe porţiuni care însumează 300 de kilometri. În paralel, dacă facem o medie la nivel naţional, trenurile comerciale circulă cam cu 45 de kilometri pe oră.
Ştefan Roşanu, Autoritatea pentru Reformă Feroviară: “Pe linia de Bucureşti-Constanţa deja avem servicii de călători cu viteză de 160 la oră. În Transilvania, pe tronsoanele care au fost recent modernizate, s-au făcut deja probele pentru circulaţie de 160 la oră.”
Contractul pentru noile trenuri electrice ar putea fi semnat în vara anului următor. Primele rame ar putea ajunge la noi, cel mai devreme, în 2024.