Reporterii Observator au măsurat calitatea aerului de la metrou. Rezultatele sunt îngrijorătoare
În fiecare zi, 600 de mii de oameni circulă cu metroul. Şi tot în fiecare zi, timp de câteva zeci de minute, aceşti călători respiră aerul din subteran. Mulţi au simţit aglomeraţia, căldura, praful. Puţini s-au întrebat însă cât de nocive sunt particulele care le invadează plămânii.
De Redactia Observator la 19.10.2018, 20:08În fiecare zi, 600 de mii de oameni circulă cu metroul. Şi tot în fiecare zi, timp de câteva zeci de minute, aceşti călători respiră aerul din subteran. Mulţi au simţit aglomeraţia, căldura, praful. Puţini s-au întrebat însă cât de nocive sunt particulele care le invadează plămânii. Reporterii Observator au făcut testul, cu dispozitive certificate de un laborator autorizat de Institutul Naţional de Metrologie. Iar rezultatele îngrijorătoare au fost confirmate, în exclusivitate, de directorul Metrorex, care a recunoscut că, în subteran, calitatea aerului lasă de dorit. El nu a precizat însă care au fost valorile oficiale înregistrate la ultimele măsurători.
Măsurăm cantitatea de dioxid de carbon din aer. 400 de părţi per milion e cantitatea ideală. 800 indică un aer care deja nu mai este curat. În tunelul de la Piaţa Unirii, dispozitivul indică o valoare şi mai mare: de peste 1200 de unităţi. În tren, aerul e de-a dreptul irespirabil, dacă e să judecăm după ceea ce ne indică aparatul.
Nu doar dioxidul de carbon e o problemă. Cu un alt aparat, am măsurat cantitatea de particulele în suspensie. Praful, mai exact, care conţine şi alte substanţe nocive. Valorile sunt departe de cele recomandate.
În exclusivitate pentru Observator, directorul Metrorex a confirmat că sunt probleme cu calitatea aerului din subteran. Susţine totuşi că o parte a instalaţiilor de ventilaţie au fost modernizate şi că urmează noi investiţii.
Nu suntem singurii care au facut acest experiment la metrou. Recent, ziariştii de la "Libertatea" au obţinut rezultate asemănatoare într-o zi aglomerată. Pe magistrala M4, acolo unde circulă încă garniturile vechi de tren, poluarea fonică este principala problemă.