De ce a lipsit România de la cel mai important târg de turism, din Berlin. Birocraţia ne-a pus piedică: "A fost o situaţie specială"
România ratează fiecare ocazie de a-şi promova frumuseţea. Ţara noastră a lipsit de la cel mai mare şi cel mai important târg de turism organizat la Berlin. N-am avut timp pentru licitaţii şi birocraţia s-a pus de-a curmezişul, se scuză Ministerul Turismului. Pierderile se vor simţi în sezoanele viitoare, spun specialiştii din domeniu.
De Redactia Observator la 10.03.2023, 22:39Eşec după eşec. Dacă nu ieşim în evidenţă cu perdele negre sau pietre, ne facem remarcaţi prin absenţă. România nu a avut stand la cel mai mare târg internaţional de Turism de la Berlin.
România a lipsit de la târgul de turism din Berlin
"Din păcate am primit foarte târziu oferta, în 20 ianuarie, şi pentru prima dată organizatorul ne anunţa că nu ne mai pot pune la dispoziţie un stand standard. Ci ar fi trebuit să construim un stand. Asta ar fi presupus o licitaţie şi nu ne puteam încadra în termen, 7 martie", spune Tudorița Lungu, secretar de stat Ministerul Turismului.
O lună şi jumătate a însemnat pentru autorităţile din Turism un timp prea scurt de pregătire. Birocraţia şi-a spus cuvântul. "Trebuie să schimbăm, dacă este nevoie, normele de aplicare ale legilor achiziţiilor publice dacă asta devine o piedică pentru prezenţa României aici", explică Adi Voican, vicepreședinte Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România.
- Târgul de Turism de la Romexpo: O hartă din pietre și un ciocănel în mijloc, la standul Ministerului Turismului
- Ministerul Turismului a explicat ce înseamnă, de fapt, pietrele de la standul României
- Producătorul Charlie Ottley va promova Timişul la BBC. "Să facem aceste filme în judeţ a fost o bucurie. Are...
Mai marii din Turism promit că vor fi mai bine pregătiţi la următoareale târguri. "Totuşi, participăm la 17 târguri internaţionale. A fost o situaţie specială şi nu am putut participa la unul. Asta nu însemană că nu a putut participa mediul de afaceri pe cont propriu acolo", adaugă Tudorița Lungu, secretar de stat Ministerul Turismului.
"Nu ne-am simţit deloc bine să reprezentăm România, cei care am venit pe cont propriu, fără să avem şi ţara mamă lângă noi. Berlin este unic. Sunt peste 200 de conferinţe pe teme de turism. Dacă nu te întâlneşti cu ei aici, nu ai cum să promovezi România", crede Adi Voican, vicepreședinte Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România.
Scade numărul turiştilor străini din România
Cifrele vorbesc de la sine. Dacă înainte de pandemie, peste 2,6 milioane de turişti ne vizitau, anul trecut numărul lor s-a înjumătăţit. Şi nici nu e de mirare. La târgul din aprilie de la New York parcă am încercat să îi convingem pe străini să nu ne viziteze judecând după pozele scoase la imprimantă, prinse pe o perdea neagră. Iar în urmă cu o lună, ne-am promovat la Bucureşti cu o hartă din pietre, un ciocan şi alte pietre în mijloc pentru care statul a plătit 16.000 de euro.
"E o deficienţă în ceea ce priveşte promovarea din România. Ministerul promovează destinaţia România, pe diverse planuri. Şi Ministerul lucrează la susţinerea activităţii turistice din România", spune Daniel Cadariu, ministrul Turismului.
În schimb, Bulgaria a avut la Bucureşti un stand spectaculos în care a investit 60.000 de euro, iar Grecia a venit cu 11 standuri. Nu e de mirare că mulţi români aleg să meargă la mare în aceste ţări. Litoralul nostru nu are o strategie de promovare şi, în prag de sezon, situaţia plajelor e incertă.
România a desfiinţat în 2017 birourile de promovare turistică pe care le avea în Berlin, Roma, Viena, Londra, Varșovia, Moscova, Paris și New York, chiar dacă funcţionau cu un angajat sau doi. Anul acesta, au fost alocate aproape 3 milioane de euro promovării turismului. Specialiştii în domeniu spun însă că sumele ar trebui să fie peste 20 de milioane de euro.
Dacă noi nu reuşim să ne facem cunoscuţi în lume, o fac alţii pentru noi. Regele Charles sau realizatorul britanic de televiziune, Charlie Ottley, sunt ambasadori neobosiţi ai frumuseţilor României.