Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Afacerile de familie în România. Jumătate dintre ele ajung la a doua generație

Foarte multe dintre companiile de talie internațională au început ca afaceri mici, de familie. În România, acest tip de business pare a fi un model câștigător.

de Redactia Observator

la 02.10.2017 , 16:29

Foarte multe dintre companiile de talie internațională au început ca afaceri mici, de familie. În România, acest tip de business pare a fi un model câștigător.

Jumătate dintre afacerile de familie din România ajung la a doua generație, arată un studiu realizat de compania de consultanță Ernst & Young și numit „Barometrul afacerilor de familie din România”. Aceeași analiză arată și că din cei 247 de antreprenori chestionați, 80 conduc businessuri de familie cu cifra de afaceri ce depășește un milion de euro.

Încă în etapa pioneriatului, dar cu un potențial imens de creștere

Articolul continuă după reclamă

Studiul EY arată că există și afaceri de familie care ajung cu succes la a treia generație - 20% dintre ele. Datele relevă și faptul că una din cinci afaceri de familie din țara noastră cu cifră de afaceri de peste 1 milion de euro a făcut trecerea la a doua generaţie, în vreme ce 73% dintre acestea sunt în continuare conduse de fondatori şi se pregătesc pentru succesiune, relevă un studiu EY.

Totodată, Gabriel Sincu, director executiv şi consultant în afaceri de familie în cadrul EY România este de părere că, deși în prezent ne aflăm într-o etapă de pionierat în această arie, potențial există, iar „în anii care urmează, ne aşteptăm la coagularea unor afaceri de familie solide, cu potenţial de dezvoltare internaţională, care să pună România pe orbita afacerilor de familie la nivel mondial”.

În ceea ce privește strategia de dezvoltare, se pare că în următorii trei ani afacerile de familie din țara noastră vor investit în capitalul uman, în extinderea pe noi piețe și în transformarea digitală.

Afaceri românești de familie prospere

În aproape toate domeniile există câte o afacere de familie ce poate fi un exemplu. În retail pe zona de bricolaj îi avem pe frații Dragoș și Adrian Pavăl, în zona de industrie, imobiliare și turism îi avem drept exemplu pe frații Marius și Emil Cristescu, iar în domeniul media regăsim familia Voiculescu. Soții Florin și Măriuca Talpeș, fondatorii grupului Softwin, dezvoltatorul antivirusului Bitdefender au dezvoltat o afacere prosperă și un produs pe care îl folosesc giganți IT din toată lumea, iar totul a pornit de la un business într-un apartament de bloc.

În multe cazuri, afacerile puse pe picioare de părinți au fost preluate cu succes de către fiii și fiicele fondatorilor. Iustin Paraschiv și sora sa Carmina Paraschiv sunt un exemplu, ei preluând afacerile familiei din domeniul retailului și agriculturii.

Dacă trecem granițele, vom descoperi și că unele dintre cele mai mari businessuri la nivel mondial au început în familie. Walmart, cea mai mare companie din lume, a pornit de la un mic butic deținut de Sam Walton, iar acum are milioane de angajați, magazine în mai multe țări și este condusă de cei trei copii ai fondatorului -  Alice, Rob și Jim Walton. Și IKEA este o afacere ajunsă la a doua generație, iar acum la cârma ei se află copiii celui care a pus bazele businessului - Mathias, Peter și Jonas Kamprad.

Sursa foto: Shuttertsock

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Întrebarea zilei
Plănuiţi să mergeţi în SUA după ridicarea vizelor?
Observator » Ştiri economice » Afacerile de familie în România. Jumătate dintre ele ajung la a doua generație