Antena Meniu Search
x

Video Ce este fenomenul "greenwashing". 50% din produsele eco sau bio nu protejează mediul sau sănătatea

Eco, bio şi nu prea. Din dorinţa de a avea o viaţă cât mai sănătoasă, căutăm servicii şi produse care promit că sunt prietenoase cu mediul. Este o tendinţă de care multe branduri profită ca să îşi construiască o imagine "curată". Fenomenul se numeşte "greenwashing" şi este, de fapt, doar un alt val de fake news, într-un ocean de dezinformare.

de Ioana Matei

la 13.03.2022, 22:11

Vezi și

"Verde" nu înseamnă mereu eco-friendly sau bio. Intrările în magazine ne întâmpină cu raioane întregi de produse dedicate unui stil de viaţă sănătos. De fapt, în unul din două cazuri, suntem victimele unui fenomen denumit de specialişti "greenwashing". 

Dragoş Tuţă, consultant sustenabilitate: Dacă ne uităm la ambalajul produsului, vom vedea că e verde în totalitate, deşi ceea ce conţine nu are legătură neapărat cu ceva ecologic. Dacă căutăm explicaţii, ele sunt scrise foarte foarte mic jos.

În ultimii cinci ani a crescut interesul populaţiei pentru sustenabilitate

8 din 10 respondenţi spun că încearcă să fie mai responsabili faţă de mediu, iar o treime sunt dispuşi să plătească, în medie, cu 25% mai mult pentru produse sau servicii ecologice. Este şi motivul pentru care tot mai multe branduri vor să-şi construiască o imagine cât mai "verde".

Pe acelaşi subiect

Ioana Oancea, jurnalist de mediu: O companie plantează o mie de copaci, dar noi nu ştim că, de fapt, compania aia are de fapt pierderi de petrol din conducte sau pune pe piaţă sute de tone de plastic.  

Marii retaileri de modă mass-market îi încurajează pe clienţi să aducă haine folosite pentru reciclare. În schimb, primesc vouchere pentru achiziţii noi. Este o metodă clasică de greenwashing. 

Ioana Oancea, jurnalist de mediu: Este aproape imposibil să reciclăm aceste haine din materiale compozite. 

Campanii de dezinformare ecologică găsim în toate domeniile, de la servicii de curierat şi până la carburanţi

Dragoş Tuţă, consultant sustenabilitate: Din păcate, nu prea se aplică amenzi. E foarte greu să demonstrezi. Avem nevoie de legi împotriva unor astfel de mesaje. 

Soluţii cu adevărat sustenabile găsim în magazinele de tip zero waste sau fără risipă. 

Oana Tudor, gazdă magazin zero waste: Încet-încet, dacă te obişnuieşti cât consumi, îţi iei exact cât ai nevoie. Condimente, ceaiuri, pe partea de igienă, detergenţi pentru rufe.

Ioana Matei, reporter Observator: Putem refolosi orice borcan avem acasă. Venim cu el aici, îl cântărim. Are 300 de grame, scriem pe el cât are ca să ştim ulterior şi îl umplem cu orice avem nevoie. Eu am ales fulgi de ovăz. Îl cântărim din nou şi apoi plătim la casă doar ingredientele. Astfel, am ales o variantă de ambalaj prietenos cu mediul. 

Un raport al Comisiei Europene arată că aproape jumătate dintre produsele promovate online ca fiind ecologice nu sunt susţinute de nicio dovadă. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Vi s-a întâmplat să fiţi hărţuiţi într-un teambuilding?

Observator » Stiri economice » Ce este fenomenul "greenwashing". 50% din produsele eco sau bio nu protejează mediul sau sănătatea