Importăm dublu decât exportăm. 3 motive pentru care ar trebui să alegem produse și servicii românești
Autoritatea Națională Sanitar‐Veterinară pentru Siguranța Alimentelor a transmis recent faptul că fructele și legumele de import prezintă reziduuri de pesticide care ar putea fi periculoase pentru consumatori. Acest fapt naște din nou discuții legate de nivelul crescut de alimente, produse și servicii străine pe care le achiziționează românii.
Autoritatea Națională Sanitar‐Veterinară pentru Siguranța Alimentelor a transmis recent faptul că fructele și legumele de import prezintă reziduuri de pesticide care ar putea fi periculoase pentru consumatori. Acest fapt naște din nou discuții legate de nivelul crescut de alimente, produse și servicii străine pe care le achiziționează românii.
Țara noastră importă de două ori mai mult decât exportă. Ultimele date publicate de Institutul Național de Statistică arată că deficitul balanței comerciale în primul trimestru al acestui an este mai mare cu peste 500 de milioane de euro decât cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. Faptul că achiziționăm atât de multe produse străine se traduce prin cheltuieli mai mari, descurajarea economiei locale, dar și produse de o calitate mai scăzută.
Iată câteva motive pentru care ar trebui să optezi mereu pentru servicii și produse românești în detrimentul celor străine:
Sunt încurajați antreprenorii români
Intreprinderile Mici și Mijlocii din țara noastră reprezintă una dintre cele mai importante verigi în economia națională, iar încurajarea lor reprezintă chiar stimularea economiei țării noastre. Ele plătesc taxe și impozite care se transformă în servicii de care ne bucurăm fiecare dintre noi.
De altfel, antreprenorii români primesc un sprijin substanțial și din partea unor bănci, care le pun la dispoziție oferte pliate pe nevoile lor. Un astfel de credit cu dobandă și comisioane reduse creat special pentru IMM‐urile de la noi din țară este de mare ajutor pentru micile companii românești și îi încurajează pe antreprenori să facă investiții.
Sectorul IMM a primit o atenție sporită și din partea guvernanților, care au lansat în ultimii ani diverse programe de încurajare a firmelor românești, tocmai datorită importanței lor pentru economia de ansamblu. Nu ar trebui să uităm nici faptul că în cadrul IMM‐urilor lucrează cei mai mulți români, iar încurajarea lor înseamnă mai multe locuri de muncă.
Produsele sunt superioare din punct de vedere calitativ
Produsele românești sunt de cele mai multe ori mai gustoase și mai sănătoase decât cele de import. Pentru că sunt vândute pe piața locală, ele nu conțin la fel de mulți conservanți și aditivi care să le mențină proaspete mai multa vreme.
O imagine postată pe un forum de agricultură în care se puteau vedea câteva roșii care nu se stricaseră nici după două luni de la achiziționare a devenit recent virală. Roșiile, importate din Italia, fuseseră ținute la temperatura camerei timp de 60 de zile și erau încă tari în interior, notează a1.ro.
Totodată, acestea sunt și mult mai proaspete pentru că ajung la tejghea și în rafturile magazinelor în scurt timp de la ambalare, așa încât consumatorul se poate bucura de gustul și proprietățile nutritive ale legumelor și fructelor.
Costul este mai mic
Prețurile produselor și serviciilor românești sunt de cele mai multe ori mai mici decât cele străine.
Motivul pentru care ele au un cost scăzut nu ține de faptul că nu sunt de calitate, ci pentru că nu au aceleași cheltuieli de transport. În prețul de la raft se reflectă și costul transportului și este firesc ca un kilogram de roșii să coste mai mult dacă este adus din Italia decât dacă provine dintr‐o zonă apropiată.
În ceea ce privește serviciile românești, și acestea sunt adesea mai ieftine decât cele furnizate de companii străine, care au prețuri standardizate pentru o întreagă zonă (de exemplu, Europa de Est).
Parlamentarii au încercat de‐a lungul timpului să rezolve problema importurilor crescute de produse alimentare. Una dintre rezolvările propuse încă de anul trecut a fost o lege prin care hypermarketurile erau obligate să fie închise la sfârșitul săptămânii pentru a‐i determina pe români să cumpere produse din piețe, de la micii fermieri. Ultima încercare de a determina creșterea consumului de alimente românești a fost reprezentat de proiectul de lege care obligă hypermarketurile să aibă în oferta lor 51% produse românești și care va fi supusă votului luna viitoare.
Tu ce servicii și produse preferi, cele străine sau pe cele românești? Cum crezi că ar putea fi încurajați micii antreprenori?
Sursa foto: Shutterstock
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰