Video ANIMAŢIE. Anvelopele, adevărate bombe pe caniculă. Cum cedează brusc cauciucurile
Vremea infernal de caldă din ultimele zile a adus capcane mortale pentru şoferi. Pe asfaltul încins la peste 60 de grade Celsius, cauciucurile pot să cedeze pe neaşteptate şi să provoace tragedii de proporţii. Experţii auto şi specialiştii în conducere defensivă vin cu sfaturi, pentru că de duminică se întoarce canicula.
Zeci de accidente au avut loc în ultimele zile din cauza pneurilor care au explodat. Un tânăr de 30 de ani a murit ieri în apropiere de Bucureşti după ce un camion scăpat de sub control a intrat pe contrasens. Din cauza temperaturilor ridicate, aerul din anvelopă se dilată, iar dacă sunt umflate prea mult, roata poate să cedeze oricând, mai ales la viteze mari. Presiunea mică este la fel de periculoasă. Pneul poate să explodeze sau să iasă complet de pe jantă.
Cea mai sigură metodă este să verificam anvelopele dimineața, pe răcoare, înainte să plecam la drum. Avem nevoie de un astfel de dispozitiv care măsoară presiunea din roţi. Se găseşte în magazine şi costă până în 50 de lei. Presiunea din această roată e de 2,4 bari. O să o compar acum cu valoarea recomandată de producător, pe care o gasesc pe pe capacul de la rezervor, pe stâlpul de la uşa șoferului sau în manualul mașinii.
Presiunea medie este doi bari şi jumătate, dar dacă în maşină sunt mai mult de trei persoane ar trebui să fie trei bari. Şefii serviceurilor auto completează lista greşelilor grave. "Un caz foarte întâlnit - rularea cu anvelope de iarna pe timp de vară. Anvelopa de iarnă nu este proiectata să reziste la temperaturi foarte ridicate, se încinge şi explodează", arată Sorin Olaru, şef service.
Dacă totuşi se întâmplă să explodeze roata maşinii, ţine minte o reacţie salvatoare. "Ar fi bine să menţinem acceleraţia şi să încercăm să frânăm progresiv. Cei mai mulţi oameni, instinctiv, se panichează şi frânează foarte brusc şi într-o astfel de situaţie ne-ar ajuta să nu ridicăm brusc piciorul din acceleraţie pentru că în momentul în care faci treaba asta, dacă anvelopa care a explodat este în puntea faţă a maşinii, maşina o să plece în derapaj", spune Silviu Toma, expert conducere defensivă.
Angajaţii vulcanizărilor recomandă şoferilor să umfle roţile cu azot vara - este mult mai sigur.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰