Video Fenomenul care a dus la formarea unor noi insule pe Dunăre. Nivelul apei în unele zone este critic
Dunărea a devenit drum cu obstacole pentru navigatori. Nivelul apei a scăzut alarmant în mai multe zone şi peste noapte au apărut insule de nisip. Navele înaintează cu greu printre ele, iar transportatorii încarcă mai puţină marfă pe barje ca să nu se împotmolească. Meteorologii nu au veşti bune: şi în perioada următoare va ploua puţin şi cotele apelor Dunării vor fi în scădere.
Insule la orizont. Este peisajul terifiant pe care navigatorii de pe Dunăre îl au tot mai des în faţa ochilor. În dreptul localităţii Corabia, ambarcaţiunile reuşesc cu greu să înainteze.
Insule de secetă pe Dunăre
"Cred că în niciun an nu a fost atât de scăzută, iar aceste lagune de nisip nu au existat", arată un bărbat. "Când eram eu mică era... cred că sunt vreo 5 metri. A secat apa", spune o tânără.
Nivelul apei a ajuns în unele zone sub 2,5 metri adâncime, minimumul de navigaţie recomandat de Comisia Dunării. Debitul este însă principala problemă şi se apropie de jumătatea mediei multianuale a lunii august. Navele care transportă turişti au rămas blocate în portul turistic, unde apa măsoară aproximativ un metru.
- România se topește sub valul de căldură. Județele vizate de avertizare cod roșu de caniculă
- Ideea salvatoare "furată" de un inginer agronom după o vizită în Ungaria. La noi, recoltele din mai multe judeţe...
- "Este un dezastru". Seceta a pârjolit micile afaceri ale fermierilor. Cât au ajuns să coste roșiile, ardeii sau...
"Avem 41 de locuri pentru ambarcaţiuni de agrement. În acest moment, proprietarii şi-au scos bărcile, se pot vedea pe malul Dunării, le-au tras într-o altă parte", arată Daniel Albu, administrator public Corabia.
Dunărea într-o locaţie este cu 30 de centimetri sub nivelul normal. Această situaţie creează probleme ambarcaţiunilor turistice care nu mai pot ieşi din port, iar barjele practic nu mai au acces către silozuri.
Agricultorii din zonă, grav afectaţi
Lipsa dragării în zonele critice de pe Dunăre îi afectează grav şi pe agricultorii din zonă. "Cu un an în urmă se încărcau 100.000 de tone doar în punctul acesta de încărcare, de cereale. Acum totul se face pe auto. Cheltuiala este mai mare şi preţul către producătorii agricoli este mult mai mic decât ar trebui să obţină pe cereale", explică Mariana Căroi, şef siloz.
"În loc să încarce nave 1.500 de tone, să zicem, ei încarcă 1.100, 1.000 de tone. Transportă mai puţină marfă, pierderi normal că sunt. La punctele astea critice să nu mai treacă cu 6 barje, 8 barje. Să desfacă convoiul şi să treacă cu câte o barjă", spune Ion Neacșu, șef sector navigabil.
Situaţia este dramatică pe tot cursul fluviului. Nivelul apei este cu zeci de centimetri mai mic decât cel normal în dreptul mai multor porturi. În Cernavodă şi Giurgiu tendinţa rămâne în scădere, susţin hidrologii. Autorităţile au început decolmatări în zona Corabia şi lângă Podul de la Cernavodă. Debitul va mai scădea până la sfârşitul săptămânii când va ploua, însă insuficient pentru a creşte nivelul apei la un minim de siguranţă.
În urmă cu doi ani, Dunărea a fost împânzită de insule din cauza secetei. Sute de ambarcaţiuni au rămas blocate, iar navigatorii care rau rămas împotmoliţi plăteau aproape 5.000 de euro pentru a-şi salva nava.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰